TMI TMI TM!

MJLee

Trådstartare
Läs inte om äcklingskänslan ger dig kväljningar.

Jag ska lämna avföringsprov. Hur sjutton gör ni? Ska man fiska upp det ur toan? Använda en papperstallrik? Hur gör ni andra?
 
Har aldrig gjort själv men hjälpt till. Jag tycker själv (och har upplevt att de andra tycker det också) att det är lättast att göra det på en tallrik. Sedan överför man med sked till röret.
Engångstallrik och engångssked då... :angel:
 
När ett barn behövde göra det så tog jag en begagnad urdiskad glassbytta eller kakburk eller nåt sånt och satte i toan. Efter provet var överfört i avsett kärl till labbet tippade jag ut resten tillbaka i toan, spolande, diskade ur hjälpligt med toaborste, la den använda byttan i en soppåse och slängde. Man kan hålla ett toapapper under "rumpan" och fånga upp om man tar prov själv. Men kan vara bra att ha ngt att lägga på/i då med. Fiska inte upp det ur toan...
 
Då jag gjorde det fick jag en liten burk med tillhörande liten spatel från sjukan. Med den lilla spateln tog jag en liten "klutt" från bajset och stoppade spatel och allt i burken. Tror spateln satt fast i locket.

Man skulle sätta papper i toan innan man bajsade så att bajset inte hamnade i vattnet.
 
Jag har blivit om bedde lämna avföringsprov. Har hittills vägrat.

De har försett mig med ett urinprovsrör som jag skulle trycka ner avföring i. Bara tanken på att fånga upp bajs och sedan försöka trycka ner det i ett minimalt provrör får mig att klökas.
 
När vi tar prov på brukarna på jobbet brukar vi få ett provrör med en liten ”spade” och en pappersbytta att lägga i toastolen. Det finns inte möjlighet att du kan få något sånt av sjukvården?
 
Jag har gjort så att jag lagt toalettpapper på golvet i duschen och sedan satt mig på huk över där och gjort det jag ska. Sedan använt den lilla skopan och petat ned bitar i röret. Sen har jag bara skopat upp hela pappers grejen och lagt toaletten och spolat ned. Skrubbat duschgolvet lite för säkerhetsskull.
 
Jösses ni behandlar er skit som om det vore värre än radioaktivt avfall...
Det kommer ifrån er egen kropp, visst det kan lukta som f-n men mer än det är det ju inte.

I övrigt har du fått massor med bra tips på hur du ska samla "in" det ... =)
 
Jösses ni behandlar er skit som om det vore värre än radioaktivt avfall...
Det kommer ifrån er egen kropp, visst det kan lukta som f-n men mer än det är det ju inte.

I övrigt har du fått massor med bra tips på hur du ska samla "in" det ... =)

Har fått lämna prov jag med, och det brukar ju vara när skiten INTE är normal.

Kanske gul. Kanske luktar som dött, ruttet djur och inte normalbajs.

Jag som inte är känslig alls höll på att kräkas på toagolvet. Jag kräktes sist 1993, så jag blev lite förvirrad..
 
Jag tror mitt "heta" tips är kanske att inte ha den i en tratt (toastolen) som man sen ska fiska i, hängandes över. Tror faktiskt badkar+papperstallrik kommer vara tusen gånger bättre.
 
Eller hur :) Men å andra sidan, det ÄR ju inte en skitkul sysselsättning liksom. ;)

Åter TMI (värre än trådstart)

Att bli VÄLDIGT hård i magen å att det "fastnar innan" hålet och packar ihop sej där är INTE KUL !!!
Då blir det in å gräva ut skiten (bildligt talat) för att få ut den, å betänk då att hålet fortfarande inte är ett "stort" hål...
Numer finns laxermedel hemma.... Det vill jag inte råka ut för en gång till (det gör för jävla ont att försöka få ut det !).
 
Kan nog säga att jag har hört majoriteten av de förslag som getts här. Men det finns papper anpassade för sånt här som man fäster på sitsen och därefter fångar upp avföring från innan man släpper ned det hela i toaletten.

Kan vara att de kostar en peng och inte finns överallt
 
Engångshandske på handen (eller hundbajspåse, fryspåse eller liknande) fånga upp med handen, ta provet och spola resten. Kräng av handsken ut och in och kasta.

Har man fått människobajs sprutat i ansiktet när man gått och trimmat gräs på offentlig plats så är avföringsprov från sig själv rätt harmlöst.
 
Åter TMI (värre än trådstart)

Att bli VÄLDIGT hård i magen å att det "fastnar innan" hålet och packar ihop sej där är INTE KUL !!!
Då blir det in å gräva ut skiten (bildligt talat) för att få ut den, å betänk då att hålet fortfarande inte är ett "stort" hål...
Numer finns laxermedel hemma.... Det vill jag inte råka ut för en gång till (det gör för jävla ont att försöka få ut det !).
Min mage har alltid varit IBSaktig, och jag har sluppit vara hård i magen alls. Tills jag gjorde gastric sleeve operation. då blev min mage plötsligt normal, men OTROLIGT känslig för om jag råkar dricka minsta lilla för lite, då blir jag hård. Kan ju säga så här... jag har hellre min IBS mage än är hård i magen. Helt ärligt! Så jag förstår dig absolut, och har också laxermedel hemma....
 
Jag har blivit om bedde lämna avföringsprov. Har hittills vägrat.

De har försett mig med ett urinprovsrör som jag skulle trycka ner avföring i. Bara tanken på att fånga upp bajs och sedan försöka trycka ner det i ett minimalt provrör får mig att klökas.

Tycker inte det är värre än att plocka upp hundskit eller städa kattlådan.
Det är ju bara bajs, sitt eget dessutom 😁
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 424
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 629
Senast: hundtant
·
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
18 739
Senast: Cambrie
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp