Tobakförbud

Nya Zeeland har nyligen klubbat igenom en liknande lag. De som nu är 15 (tror jag) kommer aldrig kunna köpa cigg. Tycker det är ett jättebra förslag! Jag ser nog inte riktigt problemet. Ja, nikotin/tobak blir på sikt en olaglig vara och därmed öppnar det upp för en olaglig marknad. Dit kommer vi nog oavsett tror jag. Nu fasar man ut det, och jag tror det innebär att väldigt få nya rökare kommer skapas.
 
Nya Zeeland har nyligen klubbat igenom en liknande lag. De som nu är 15 (tror jag) kommer aldrig kunna köpa cigg. Tycker det är ett jättebra förslag! Jag ser nog inte riktigt problemet. Ja, nikotin/tobak blir på sikt en olaglig vara och därmed öppnar det upp för en olaglig marknad. Dit kommer vi nog oavsett tror jag. Nu fasar man ut det, och jag tror det innebär att väldigt få nya rökare kommer skapas.
Och det är ju det man vill komma åt. Att väldigt få nya beroenden skapas. Det är samma man borde försöka få till med andra droger, inte satsa stenhårt på att pressa dem som redan är beroende.

Det är en intressant åtgärd men hur det faller ut i praktiken mer svårgenomträngligt att sia om.
 
Och det är ju det man vill komma åt. Att väldigt få nya beroenden skapas. Det är samma man borde försöka få till med andra droger, inte satsa stenhårt på att pressa dem som redan är beroende.

Det är en intressant åtgärd men hur det faller ut i praktiken mer svårgenomträngligt att sia om.
Ja, i teorin låter det jättebra. Tar ju rätt många år innan man får facit dock. Kan tänka mig att liknande lagstiftning kommer i flera länder innan man egentligen vet resultatet.
 
Jag tror att det riskerar att skapa fler problem än det kommer att lösa. Men så är jag för avkriminalisering av ett gäng andra substanser också. Om folk vill bruka så kommer de att göra det och bättre då att det går att göra på ett sätt som inte göder en massa kriminalitet i processen.

Att samhället ska ta valmöjligheter från medborgarna för deras eget bästa kan aldrig vara rätt väg. Ge människor kunskapen att kunna göra bra val, men far inte och omyndigförklara dem genom att lagstifta emot allt som inte är 100% harmlöst.

Edit: Jag varken röker, dricker eller tar något så jag har precis noll personlig investering i frågan.
 
Finns det något annat sätt att få människor att låta bli, eller är det bara att acceptera att en del människor kommer bruka tobak?

Gör det människor någon skada att förbjuda?
Känner att på den nivån det är nu i samhället där det är ganska marginaliserat kan det väl ligga och kanske långsamt dra sista sucken av sig självt. (Det är ju riktigt dyrt när väldigt många röker, men när det är några få så )

Risken är väl att man eldar upp ett motstånd och en aktivitet genom förbud.

Sedan har vi ju tidigare exempel på att det varit uselt att förbjuda saker som har en normaliserad användning. Som när man försökte förbjuda sprit och därmed odlade upp maffian i USA. Det är ju en sak till som man då kan tjäna pengar på att sälja olagligt. Någonting som nästan ingen tycker är orimligt att köpa. Så då kan det ju normaliseras att ha lite cigaretter under disk, tillsammans med lite annat till slut.

Så jag tycker nog att det känns onödigt. Om det inte är trasigt fixa det inte.
(Btw har aldrig rökt och har släkt som dött av rökning, men tycker ändå inte, just pga ovanstående)

Och såklart tycker man inte ska hålla på och sätta för mycket lagar.
 
Senast ändrad:
Varför ska just rökning vara förbjudet men inte tobak överlag tänker du? Jag har aldrig rökt och kan inget om sånt. Har vuxit upp i en rökande familj så utsatt för riktigt rejäl passiv respektlös rökning så det är nog mer den sidan jag sett av det bara.
Snusning tror jag inte alls de har samma underlag för att visa att det är riktigt farligt.
 
Det är redan förbjudet att röka heroin och cannabis. Så visst kan man.
Mellanläget är svårt, förbjuda en del saker och låta andra vara fritt.

Eller så släpper man allt fritt, ens egen kropp är ändå det enda man på riktigt äger.

Undrar om förbudet skulle gälla tobakssnus också? Produkter som innehåller nikotin?
Det är inte riktigt samma sak. Det är skillnad att förbjuda någonting som är allmänt accepterat sedan länge och någonting som kommer nytt in i samhället. Eftersom lagar helt enkelt behöver ett genuint stöd i befolkningen för att fungera, det måste kännas som en rimlig lag för de flesta.

När heroin kom till Sverige och förbjöds fanns antagligen inget rejält befolkningsunderlag som använde det regelbundet.
 
Alltså jag är kanske fel person att svara och absolut inte för nikotin och liknande. .

Men är det kanske dags att förbjuda alkohol också i så fall? På samma sätt?
Det skapar väl också en hel del samhälls- och hälsoproblem om det är den aspekten man är ute efter?
 
Jag tror inte på förbud, det som är förbjudet kommer bara (för vissa) bli ännu mer lockande, de kommer att få tag på det ändå och det kommer ge inkomstkällor till personer och verksamheter man inte vill ska få inkomstkällor (kriminella organisationer). Känner inte jättemycket folk, framför allt inte yngre, som fortfarande röker så tänker att det ändå är på nedåtgående? När jag var liten var det nästan suspekt med en vuxen som inte rökte, nu känns det lite som att normen går åt andra hållet?

Dessutom, om förbudet gäller alla födda efter 2010, i alla fall de första åren kommer väl de ungdomarna göra precis likadant som ungdomar i alla tider har gjort? Sno av föräldrar/äldre syskon eller be äldre syskon/kompisar köpa?

Röker inte, snusar inte, dricker inte alkohol eller brukar annan drog, så för min del hade det inte spelat någon som helst roll om det blev olagligt, men tror inte riktigt det funkar så.
 
Såklart de kommer kunna köpa cigg, bara inte i butik.

15-åringar köper sprit, knark etc utan större problem liksom, så varför tror du att de inte kommer kunna köpa cigg?
Jag citerade vad lagen säger, inte vad jag själv tror. Läser du hela mitt inlägg ser du att jag även skriver att det såklart kommer finnas en svart marknad för cigg.
 
Alltså jag är kanske fel person att svara och absolut inte för nikotin och liknande. .

Men är det kanske dags att förbjuda alkohol också i så fall? På samma sätt?
Det skapar väl också en hel del samhälls- och hälsoproblem om det är den aspekten man är ute efter?
Jag skulle nog säga att det kanske snarare är det faktum att rökning även kan skada omgivningen genom den blotta närvaron som är argumentet. Det är ju i alla fall så Sveriges nyaste tobakslagstiftning är utformad. Den fokuserar mest på att undvika skador för andra människor.

Nu har jag inte läst lagförslaget från DK såklart. De kanske motiverar det med samhällspåverkan 🙂

(obs! Jag vet att alkohol skadar omgivningen som barn som far illa etc, men hoppas ni är med mig i skillnaden)
 
Jag skulle nog säga att det kanske snarare är det faktum att rökning även kan skada omgivningen genom den blotta närvaron som är argumentet. Det är ju i alla fall så Sveriges nyaste tobakslagstiftning är utformad. Den fokuserar mest på att undvika skador för andra människor.

Nu har jag inte läst lagförslaget från DK såklart. De kanske motiverar det med samhällspåverkan 🙂

(obs! Jag vet att alkohol skadar omgivningen som barn som far illa etc, men hoppas ni är med mig i skillnaden)
Rökning är redan förbjudet på allmän plats väl? Och motiverar dina argument att förbjuda all tobak? Tuggtobak tex?
Så nja, jag är inte med på skillnaden.
 
Rökning är redan förbjudet på allmän plats väl? Och motiverar dina argument att förbjuda all tobak? Tuggtobak tex?
Så nja, jag är inte med på skillnaden.
Men att jag blir utsatt för cigarettrök hemma hos mig, för att mina grannar röker, hjälper inte ett förbud mot rökning på uteserveringar.
 
Alltså jag är kanske fel person att svara och absolut inte för nikotin och liknande. .

Men är det kanske dags att förbjuda alkohol också i så fall? På samma sätt?
Det skapar väl också en hel del samhälls- och hälsoproblem om det är den aspekten man är ute efter?
Det är ju testat med ganska usla resultat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States

Det är ju snarare själva argumentet till att inte testa med tobak.

Brottlighet tredubblad i Chicago som exempel.
(i genomsnitt i 30 storstäder :24%ökning totala brott, stöld och inbrott 9%, dråp 12,7, överfall o misshandel 13%, drogberoende 44,6%, poliskostnader ökade 11,4%)

For example, one study found that organized crime in Chicago tripled during Prohibition.[143] Mafia groups and other criminal organizations and gangs had mostly limited their activities to prostitution, gambling, and theft until 1920, when organized "rum-running" or bootlegging emerged in response to Prohibition.[144] A profitable, often violent, black market for alcohol flourished.[145] Prohibition provided a financial basis for organized crime to flourish.[146] In one study of more than 30 major U.S. cities during the Prohibition years of 1920 and 1921, the number of crimes increased by 24%. Additionally, theft and burglaries increased by 9%, homicides by 12.7%, assaults and battery rose by 13%, drug addiction by 44.6%, and police department costs rose by 11.4%. This was largely the result of "black-market violence" and the diversion of law enforcement resources elsewhere. Despite the Prohibition movement's hope that outlawing alcohol would reduce crime, the reality was that the Volstead Act led to higher crime rates than were experienced prior to Prohibition and the establishment of a black market dominated by criminal organizations.[147]
https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States#Alcohol_consumption
 
Senast ändrad:
Men att jag blir utsatt för cigarettrök hemma hos mig, för att mina grannar röker, hjälper inte ett förbud mot rökning på uteserveringar.
Helt sant, bra poäng. Det är för övrigt förbjudet på tex tåg plattformar och så numera också. Men det hjälper ju inte heller dig. Om man inte inför förbud i bostadsområden och gör typ en rökruta. Sedan blir ju kontrollen av hur det följs en himla apparat förvisso.

Men som sagt, jag står fast vid att jag inte tror på bra effekt ett sånt förbud som det talas om.
Och ska det göras anser jag att man bör förbjuda flera saker framförallt alkohol.
Argument för den delen kan nog många förstå själva hur jag tänker..

Summa summarum, tror inte på idén.
 
Det är ju testat med ganska usla resultat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition_in_the_United_States

Det är ju snarare själva argumentet till att inte testa med tobak. Brottlighet tredubblad i Chicago som exempel.
Ja, men jag är ju "emot" tobaksförbudet också? Och tycker att ska man förbjuda det ena kan man likväl förbjuda det andra..

Medelvägen för mig är:
1. Höj priserna, rejält.
2. Gör det än krångligare att hitta platser att röka, om skadan för andra av just det är vad man vill åt.

Hur mycket brott sker inte under påverkan av alkohol som för förödande konsekvenser för andra.
Edit :Känns som totalt tobaksförbud kanske inte skulle vara så bra för kriminaliteten heller. Men vad vet jag..
 
Ja, men jag är ju "emot" tobaksförbudet också? Och tycker att ska man förbjuda det ena kan man likväl förbjuda det andra..

Medelvägen för mig är:
1. Höj priserna, rejält.
2. Gör det än krångligare att hitta platser att röka, om skadan för andra av just det är vad man vill åt.

Hur mycket brott sker inte under påverkan av alkohol som för förödande konsekvenser för andra.
Jo onekligen, håller med. Priset får de höja hur de vill för mig :)
 
Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon som innehåller tobak. Detta skulle vara ett sätt att få generationer av icke tobaksbrukare. Vissa är positiva till det, andra negativa. Nyttigt och bra förstås, men de som är negativa tycker inte att man kan förbjuda vuxna människor något sådant.

Hur ser ni på detta?

Jag skrattade rakt ut när jag läste det först. Typiskt Danmark att vara så rakt på sak! Det skulle bli ramaskri om någon kom med sådant förslag i Sverige gissar jag. Men undrar om ramaskriet verkligen är lika högt i grannlandet, blir intressant att läsa vidare om sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-om-danska-rokforslaget

Jag röker inte och har bara upplevt negativt med rökning, och är till häften dansk, så var jag står kan man ju typ lista ut. Men hur tänker ni? Skulle detta vara något för Sverige kanske?
Har väl inte blivit något ramaskri eller protester då personer detta kommer gälla är max 12 år nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp