Tobakförbud

Rökning är redan förbjudet på allmän plats väl? Och motiverar dina argument att förbjuda all tobak? Tuggtobak tex?
Så nja, jag är inte med på skillnaden.
Ja, och nej. Rökning är förbjudet på vissa allmänna platser (lekparker, perronger, busshållplatser, utanför entréer, uteserveringar etc). Nä, jag motiverar inte ett förbud mot all tobak. Där tycker jag nedskräpning är det främsta argumentet, men är osäker på att det är tillräckligt. Om folk bara lärde sig kasta sin snus etc på rätt plats, så får de gärna snusa för mig. Eller ja, jag lider inte av det personligen.
 
Ja det tycker jag! Förbjud all alkohol samtidigt! Visst kommer det vara en svart marknad och visst kommer endel ändå börja röka och dricka alkohol men med tanke på vilken skillnad det blev av att 18 års gräns infördes på tobaksvaror så är det ändå en väg att gå. Det kanske fortfarande kommer finnas nikotinister i 50 år men sedan kanske det inte finns så många kvar.

Sådana substanser som är förbjudna idag är på många håll lättare att få tag i än vanliga cigaretter och öl för minderåriga men det blir aldrig en lika stor spridning på brukandet av otillåtna substanser som det blir av tillåtna substanser.
 
Lägger till godis, läsk, ridning, tändstickor, stegar för privat bruk, fotboll, bilkörning och fritt tänkande på förbudslistan över skadliga saker. Och sen kan vi ha statligt tilldelade matkassar med näringsriktig mat istället för detta skadliga utbud av livsmedel som finns idag.

Förbud är ett trubbigt verktyg för att undvika skadorna, men ett sjukt effektivt sätt att döda frihet, respekt för lagar och livsglädje.
 
Lägger till godis, läsk, ridning, tändstickor, stegar för privat bruk, fotboll, bilkörning och fritt tänkande på förbudslistan över skadliga saker. Och sen kan vi ha statligt tilldelade matkassar med näringsriktig mat istället för detta skadliga utbud av livsmedel som finns idag.

Förbud är ett trubbigt verktyg för att undvika skadorna, men ett sjukt effektivt sätt att döda frihet, respekt för lagar och livsglädje.

Exakt. Det är en farlig väg att gå.
 
Hur ser ni på detta?
Det är väl inget som hindrar t ex. någon som är äldre att köpa ut till de yngre. Jag tror inte sådant kommer stoppa det om jag ska va ärlig, möjligen minska lite på det och göra det svårare att få tag i. Men å andra sidan det öppnar upp andra vägar.

Bästa hade nog varit att erbjuda de som idag använder tobak någon form av avvänjnings metod och sluta sälja helt istället. Men det lär nog inte hända heller.
 
Det var sarkatistisk uttryckt. Men vill man förbjuda tobak, så är ju inte heller alkoholen långt borta.
Nej, jag har inget emot ett sådant förbud heller i och för sig....

Och tänker att om man nu ska omyndigförklara folk kan man väl börja med de som i så fall trotsar förbuden och röker och dricker trots förbud, inte hela befolkningen, tror många kan följa lagen.

Om vi nu ska vara sarkastiska, menar jag.
 
Lägger till godis, läsk, ridning, tändstickor, stegar för privat bruk, fotboll, bilkörning och fritt tänkande på förbudslistan över skadliga saker. Och sen kan vi ha statligt tilldelade matkassar med näringsriktig mat istället för detta skadliga utbud av livsmedel som finns idag.

Förbud är ett trubbigt verktyg för att undvika skadorna, men ett sjukt effektivt sätt att döda frihet, respekt för lagar och livsglädje.
Livsglädje? för att man inte får bruka tobak?
Det är värre än att vara fattig och inte kunna köpa annat än morötter, potatis och grönkål.

Jag förstår din poäng, men vi har väl några förbud. Menar du att de inte alls är effektiva?
 
Ja det tycker jag! Förbjud all alkohol samtidigt! Visst kommer det vara en svart marknad och visst kommer endel ändå börja röka och dricka alkohol men med tanke på vilken skillnad det blev av att 18 års gräns infördes på tobaksvaror så är det ändå en väg att gå. Det kanske fortfarande kommer finnas nikotinister i 50 år men sedan kanske det inte finns så många kvar.

Sådana substanser som är förbjudna idag är på många håll lättare att få tag i än vanliga cigaretter och öl för minderåriga men det blir aldrig en lika stor spridning på brukandet av otillåtna substanser som det blir av tillåtna substanser.
Ja det är väl det som är grejen. Med ett förbud för tobak är väl tanken att folk inte så lätt ska få tag på det, det blir inte så vanligt som i dag och i och med det fasas det ut allt mer.

Generationer utan tobaksbruk är väl målet. Varför börja med något som inte saknas och som "ingen annan" pysslar med, tror jag det handlar om.
 
Ja, och nej. Rökning är förbjudet på vissa allmänna platser (lekparker, perronger, busshållplatser, utanför entréer, uteserveringar etc). Nä, jag motiverar inte ett förbud mot all tobak. Där tycker jag nedskräpning är det främsta argumentet, men är osäker på att det är tillräckligt. Om folk bara lärde sig kasta sin snus etc på rätt plats, så får de gärna snusa för mig. Eller ja, jag lider inte av det personligen.
Ja, folk får snusa på om de vill, men det här med att kasta på marken har jagi nte förstått. Det och tuggummi. Har folk inte förstått vad soptunnor är till för?!
 
Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon som innehåller tobak. Detta skulle vara ett sätt att få generationer av icke tobaksbrukare. Vissa är positiva till det, andra negativa. Nyttigt och bra förstås, men de som är negativa tycker inte att man kan förbjuda vuxna människor något sådant.

Hur ser ni på detta?

Jag skrattade rakt ut när jag läste det först. Typiskt Danmark att vara så rakt på sak! Det skulle bli ramaskri om någon kom med sådant förslag i Sverige gissar jag. Men undrar om ramaskriet verkligen är lika högt i grannlandet, blir intressant att läsa vidare om sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-om-danska-rokforslaget

Jag röker inte och har bara upplevt negativt med rökning, och är till häften dansk, så var jag står kan man ju typ lista ut. Men hur tänker ni? Skulle detta vara något för Sverige kanske?

Jag är ju inte så liberal så hade inte haft problem med att fler saker förbjöds. Vi är så vana vid våra vanliga ramar. Det betyder inte nödvändigtvis att de är bra eller rimliga.
 
Jag tror att det riskerar att skapa fler problem än det kommer att lösa. Men så är jag för avkriminalisering av ett gäng andra substanser också. Om folk vill bruka så kommer de att göra det och bättre då att det går att göra på ett sätt som inte göder en massa kriminalitet i processen.

Att samhället ska ta valmöjligheter från medborgarna för deras eget bästa kan aldrig vara rätt väg. Ge människor kunskapen att kunna göra bra val, men far inte och omyndigförklara dem genom att lagstifta emot allt som inte är 100% harmlöst.

Edit: Jag varken röker, dricker eller tar något så jag har precis noll personlig investering i frågan.
Men jag tror inte man VILL bruka något, tror det är själva kärnpunkten och målet faktiskt. Det tar ju tid att nå dit och till dess kommer man ju kunna köpa ut olagligt osv, men målet är ju att folk inte ska känna behovet, gissar jag.
 
Jag tror att det riskerar att skapa fler problem än det kommer att lösa. Men så är jag för avkriminalisering av ett gäng andra substanser också. Om folk vill bruka så kommer de att göra det och bättre då att det går att göra på ett sätt som inte göder en massa kriminalitet i processen.

Att samhället ska ta valmöjligheter från medborgarna för deras eget bästa kan aldrig vara rätt väg. Ge människor kunskapen att kunna göra bra val, men far inte och omyndigförklara dem genom att lagstifta emot allt som inte är 100% harmlöst.

Edit: Jag varken röker, dricker eller tar något så jag har precis noll personlig investering i frågan.

Och tvärtemot mitt första inlägg så håller jag med om detta också.

Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till att både ta bort "öppna" möjligheter till "dåliga val" och samtidigt minska stigmat kring beroenden. Är väl därför det är så omdiskuterat och svårt att lagstifta om.
 
Nej, jag har inget emot ett sådant förbud heller i och för sig....

Och tänker att om man nu ska omyndigförklara folk kan man väl börja med de som i så fall trotsar förbuden och röker och dricker trots förbud, inte hela befolkningen, tror många kan följa lagen.

Om vi nu ska vara sarkastiska, menar jag.

Okej. Följer inte riktigt med i tankarna där.
 
Livsglädje? för att man inte får bruka tobak?
Det är värre än att vara fattig och inte kunna köpa annat än morötter, potatis och grönkål.

Jag förstår din poäng, men vi har väl några förbud. Menar du att de inte alls är effektiva?

Ja, livsglädje. För många är tobak ibland en njutning som kan sätta den där extra knorren på en bra middag, t ex en bra cigarr tillsammans med en trevlig whiskey.

Jag ser inte vad det har att göra med att en del människor är fattiga.
 
Men alltså, någonstans måste man ju dra en gräns för hur mycket folk får skada sig själva och samhället innan man sätter stopp. Men jag tycker nog inte att tobak är såå farligt att det måste förbjudas, och speciellt inte för en viss åldersgrupp. Det finns mycket i livet som är farligt och det finns mycket som är olämpligt, men vi kan liksom inte förbjuda allting.

De droger som är illegala idag ska absolut fortsätta vara det, utan tvekan. Men tobak tycker jag är så snällt att det inte gör någon större skada faktiskt. Jag vet vad statistiken säger och jag vet också att många dör av tobaksrelaterade sjukdomar och skador, men jag kör både motorcykel och rider unghästar etc så jag är inte den som ska prata om att göra farliga saker.
 
Överlag tänker jag som så att man i en demokrati är ute på en farlig, slingrig väg när man börjar ta bestämmanderätten över människors kroppar. Vi måste tillåtas att utsätta oss för saker som även kan ha en negativ inverkan, helt enkelt för att det också ingår i våra egna val. Därmed inte sagt att alla substanser ska vara lagliga, men jag tror mer på vägen att tillåta cannabis än att förbjuda tobak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp