Tömkörning!!

M

marre79

Jag skulle gärna vilja ha lite tömkörningstips från någon som kan!
Själv så är jag "självlärd" och har med mina vuxna hästar dels tömkört "vanligt", framåt i olika gångarter, halter, avsaktningar osv.
Jag har också tränat hästarna som när man longerar på stor volt och övat lite sidvärtsrörelse-ökat och minskat volten, är detta rätt?
Har någon något tömkörningstips för unghästar som aldrig blivit tömkörda?
Marre
 
Vill du ha tips från början, dvs att vänja vid träns/sele etc eller övningar? Det finns bra böcker på bibblan att låna. kan inte komma på någon nu men jag kan gräva där hemma om du vill.
 
Du kan träna samma saker som du tränar när du rider hästen ex skänkelvikning, öppna och sluta, serpentiner osv. Ta det bara lugnt och prova dig fram. Tricket är för dig att vara placerad på rätt ställe då du driver rörelsen.
 
Jag har väl mer el mindre oxå provat mig fram med min häst (dock ingen unghäst) o det har gått över förväntan.
På Globen köpte jag nu ett häfte om tömkörning av Anders Eriksson, det har varit till mkt stor hjälp av ett verkligt proffs på området.
Tror han gett ut böcker oxå, så det bästa tipset e nog att köpa/låna ngn bok så får du där massa tips o hjälp på hur du ska göra!
 
Kan den "stop" och "framåt"? När jag tömkör så tömkör jag på volt och på fyrkantsspåret. Jag har en gjord och tömmarna sätter jag på insidan-från ringen längst ner, genom bettringen in-ut och på utsidan- från bettet genom den översta ringen. Har inte gjort det med en unghäst men du får väl vänja dem vid gjorden och linorna först och sedan ha någon som går med bredvid hästen. :bump:
 
Tack för alla svar. Ska kolla på bibblan om jag hittar några böcker.
MVH Marre
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Amanda_F
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp