Tömkörningsdäckel -stum gjord vs resår?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag använder mig av en Globus tömkörningsgjord/däckel som har jättemånga inspänningsmöjligheter och fasta ringar. Ett problem som jag upplever är dock att själva gjorden (motsvarande sadelgjorden) endast är av läder dvs det finns ingen resår. Jag tycker det är svårt att spänna tillräckligt hårt dvs så att gjorden sitter där den ska utan risk för att den snurrar runt. Hur upplever ni som oxå tömkör detta?

Häromdagen blåste det mycket ute och pållen blev rädd och drog iväg, när jag höll emot drogs gjorden åt sidan och stackars kusen fick flippen och drog den ena bakutsparken efter den andra. Det var med nöd och näppe jag lyckades hänga med springandes / hålla kvar honom och lugna honom. Gjorden var, noterade jag sedan, inte tillräckligt hårt åtdragen, men hade varit svår att spänna ytterligare ett hål pga av avsaknaden av strech.

Vad tror ni, kan man rent av sätta dit en vanlig sadelgjord eller finns det kanske någon anpassad gjord med resår man kan använda?
Tips?!!
 
Sv: Tömkörningsdäckel -stum gjord vs resår?

Det går jättebra att använda en vanlig dressyrgjord. Jag hade en unghäst med sadeltvång som funkade bäst med lite resår, så på henne gjorde jag så. Däremot har jag aldrig haft några problem med att gjorden snurrat med vanlig "stum" gjord.
 
Sv: Tömkörningsdäckel -stum gjord vs resår?

Åh, tack för snabbt svar! På Globusgjorden är sadelgjorden endast med ett knäppe (alltså själva spännet), på min dressyrgjord är det två knäppen. Har du använt en dressyrgjort med två knäppen och bara låtit den ena vara hängande eller hade din dressyrgjord ett knäppe?

Min häst har oxå sadeltvångstendenser, dock vet jag ej om det är under magen eller vid manken han har obehag, eller om det rent av är psykiska rester av tidigare fysiska obehag (har bara haft honom sen i somras). Oavsett vilket så reagerar han vid uppsittning och nu när jag inte hade resårgjord var han lite missnöjd. Jag kanske inte vågade dra åt tillräckligt hårt därav gled gjorden. Det har dock inte varit några problem när han har alla tassar i marken och går vanligt, det var när han drog iväg som gjorden gled. :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 654
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp