Orkar inte spänna sadelgjorden!

Piatra

Trådstartare
Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med hästhanteringen, och jag stötte genast på ett stort problem med sadelgjorden. Ägaren har nämligen bara stumma gjordar utan resår, och såna har jag aldrig behövt använda på lektionshästarna, de har alltid haft resår i ena eller båda sidorna så att de går enkelt att spänna åt (ibland för enkelt, så att det lätt blir för spänt).

Den här gjorden var hur som helst en helt annan historia. Jag fick den runt pållens mage, men kunde inte spänna mer än ett hål på varje sida. Kände ju att sadeln satt allt för löst, men jag hade liksom inte kraften att spänna mer, hur jag än kämpade. Ägaren såg att jag hade problem och hjälpte till, hon drog till rejält och spände 3 hål på en gång, om jag såg rätt. Nåväl, vi gick ut och skulle sitta upp, men det visade sig att sadeln tydligen ändå satt för löst, för den åkte nästan runt på magen när jag skulle upp. Okej, jag har inte världens bästa teknik heller, det medger jag.. Men det brukar inte vara något problem att ta sig upp från stol själv ändå, aldrig haft det problemet på lektionerna. I alla fall, fick lägga om sadeln och än en gång kämpa med gjorden. Ägaren fick hoppa ner från sin häst och spänna till min gjord igen, 4 hål den här gången. Sen höll hon också emot när jag skulle upp, och sa till mig att spänna ännu mer när jag kommit upp i sadeln. Drog av hela min kraft och med hennes hjälp lyckades vi korta den ett eller två hål till. Då sa hon "Den är inte riktigt bra nu heller.. Men det får duga."

Jag tyckte inte det här kändes helt okej, för efter ridturen kände jag ju hur himla hårt gjorden faktiskt satt. Fick knappt in ett finger ens, och hästen hade till och med rynkor i huden runt gjorden. Jag fick inte upp den själv heller, hon fick hjälpa mig med det också. Problemet för mig är ju nu hur i hela friden jag ska lyckas spänna gjorden själv när jag, troligen om några veckor, ska börja rida på egen hand. Jag vill inte spänna så hårt som hon gjorde, för jag är övertygad om att sadeln hålls på plats utan att man ska behöva dra åt så himla spänt, men de två futtiga hål jag själv lyckades dra åt är ändå alltför löst. Största problemet för mig är ju ändå uppsittningen, att sadeln inte får glida iväg till sidan när jag sitter upp.

Jag skulle så gärna haft resårgjord, främst för att jag ska kunna spänna gjorden själv, men också för att det inte känns som om hästen har tillräckligt med utrymme att röra sig med den där stumma, hårt spända gjorden som ägaren använder. Har ni några tips på hur jag ska lyckas rida själv utan att ha ihjäl mig innan jag ens kommit upp i sadeln? Är det helt uteslutet för mig som nybliven och oerfaren medryttare att fråga om jag kan prova en gjord med resår? Vet att hon inte äger någon sån, men dom kostar väl inte så hemskt mycket, så jag skulle absolut kunna betala den själv om det löste mitt problem. Alla tips mottages med tacksamhet!
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Självklart kan du fråga om du får köpa en gjord med resår att testa. Det finns även ett hjälpmedel man kan ha som gör det lättare att spänna gjorden. Kommer inte på vad det heter just nu bara.

Men min första tanke är ändå. Passar sadeln på hästen?

Man ska inte behöva spänna gjorden så hårt att att det knappt ens går att få in ett finger för att sadeln inte ska glida runt. Inte ens mina bomlösa sadlar som ofta glider lättare behöver jag spänna så hårt. Inte ens på hästen som är rund som en tunna utan manke.
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Åh, bra! Känns bara lite som att lilla oerfarna jag kommer och berättar för henne hurudan utrustning hon ska ha.. Men jo, jag tänkte också på sadeln. La genast märke till hur mjuk och hal hårrem hästen hade, något som kanske inte heller hjälper i det här fallet, och det faktum att hon använder nåt liknande till det här under sadeln (fast inte lika stor som på bilden): http://www.degroenehoeven.nl/wp-content/uploads/2013/08/17264_BR_OWH.jpg d.v.s päls längs hela undersidan. Jag inbillar mig att "vanliga" schabrak inte glider lika lätt, men det kanske bara är något jag fått för mig..
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Du kan väl fråga om du får köpa en resårgjord eftersom du har svårt för att spänna gjorden själv. Lägg fram det som att det är du som har problem, inte ägaren eller dennes utrustning. En annan sak du kan göra är att gå en runda och spänna ett hål i taget. Jag har i säkert 15 års tid alltid sadlat och spänt så lite som möjligt och sedan tagit en promenad på 10 minuter, med flera stopp, för att spänna lite till. Bra för både mig och hästen. Vi får värma upp på lång tygel utan att jag sitter på och sedan är vi redo för nästa steg i ridpasset.
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Alltså, jag kan inte tänka mig att sadeln sitter bra på hästen om man måste hålla på sådär. Men att du skulle börja instruera ägaren om detta känns ju också knepigt.
Du kan ju antyda något om att den kanske borde kollas för passform, men annars skulle jag faktiskt letat vidare efter en annan medryttarhäst. Det där är ju som bäddat för problem.
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Du kan väl fråga om du får köpa en resårgjord eftersom du har svårt för att spänna gjorden själv. Lägg fram det som att det är du som har problem, inte ägaren eller dennes utrustning. En annan sak du kan göra är att gå en runda och spänna ett hål i taget. Jag har i säkert 15 års tid alltid sadlat och spänt så lite som möjligt och sedan tagit en promenad på 10 minuter, med flera stopp, för att spänna lite till. Bra för både mig och hästen. Vi får värma upp på lång tygel utan att jag sitter på och sedan är vi redo för nästa steg i ridpasset.

Ja, det ska jag nog prova, tack för tipsen!
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Fråga om du får köpa en gjord själv att ha nörd du rider,
Är det ok så ska du välja en med ganska stumm resår i båda ändarna, lös ressår är lätt att dra åt för mycket och har man bara i ena änden så tycker jag att trycket borde bli ojämnt :/.
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Jag har aldrig ägt en resårgjord utan har enbart kört med stumma varianter och jag har aldrig ens varit i närheten av de problem du berättar om.
Spontant känns det som att sadeln inte är anpassad för hästen (och det problemet löses ju inte heller med en resårgjord).
Jag spänner sadeln rätt löst i stallet och spänner sedan igen efter att jag lett hästen några varv i skritt innan jag sitter upp. Efter att jag skrittat igång den gör jag halt och kollar om det behövs spännas igen (vilket inte brukar vara fallet) och sedan är det bara att sätta igång.

Nu är jag som sagt ingen resårexpert men jag har förstått att man bör leta efter en gjord med resår på båda sidor och där resåren är så stum som vanligt.
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Idag hade hon till min glädje faktiskt rotat fram en gjord med (stum) resår i ena änden. Fast den var aningen kort, vilket gjorde att jag inte fick på den heller ensam, så problemet löstes ju inte till 100%. Men till 50 i alla fall, för uppsittningen var det absolut inget problem med idag, och jag lossade gjorden ett hål i smyg efter att hon spänt den, kändes mycket bättre än senast. Förstår inte hur det kan vara så stor skillnad bara med en annan gjord, jag funderar på om pållen inte bara blåste upp sig något otroligt där tidigare, även om ägaren sa att han inte brukar göra det..
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Det finns vissa knep för hästar som blåser upp sig när man spänner, t.ex om hästen har huvudet neråt har den lättare för att blåsa upp sig, så se till att dess huvud hålls uppe :) tänk på att spänna lite åt gången; spänn ett hål, sätt på ridhjälmen. Spänn ett hål till, tränsa. Spänn ett hål till, led ut hästen. Spänn ännu ett hål, sitt upp. Ett till tips är att om du flyttar på hästen drar den automatiskt lite in magen, där kan du få ett hål :)

För övrigt tycker jag inte att man bör spänna sadelgjorden för kung och fosterland. Hålls sadeln på när jag sitter upp från pall (mindre risk att sadeln rör sig) är det bra så, sitter sadeln rätt på hästen behöver man inte spänna "så mycket det går", den hålls kvar. Speciellt med resårgjordar är jag försiktig, eftersom man spänner dem lätt av misstag för hårt.
Lycka till! :)
 
Sv: Orkar inte spänna sadelgjorden!

Jag har märkt att min häst blåser upp sig när man lägger på sadeln. Om man sedan väntar bara en liten stund innan man börjar med sadelgjorden så slappnar han av igen. Det får inte vara stressat runt sadlingen och sedan jag började göra något annat mellan sadlng och "gjordning" (oftast sätter jag bara på mig hjälmen då så det blir en liten paus) har han slutat blåsa upp sig.

Sedan är det som andra skrivit viktigt att nte dra åt allt på en gång. Spänn åt ett hål på ena sidan, gå en bit, dra åt ett hål på andra sidan, gå en bit, osv.

Har du frågat om du får köpa och använda en egen gjord med dubbel resår?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 654
Senast: Hoarfrost
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
791
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
905
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp