Bukefalos 28 år!

Tömkörningsgjord

D

_Dieldi_

Blir mer och mer tömkörningsfrälst, och har nu bestämt mej för att införskaffa en ordentlig tömkörningsgjord + tömmar.
Nu använder jag en sådan gjord och två longerlinor som tömmar :crazy:

Men som sagt ska jag köpa nytt, och vill nu ha tips på bra gjordar som ligger bra på hästen och vill helst inte lägga FÖR mycket pengar på en sådan, max runt 800-1000kr.

Därför tänkte jag på denna gjord från Hööks.
Någon med erfarenhet av denna?

Vill även ha tips på bra tömmar, och vilken längd man ska ha på dem :)

Tack på förhand :bow:
 
Jag har osså den som du har, har även funderat lääänge på att köpa den som du funderar på, men det verkar inte bli av... :angel:
Hoppas hitta någon liknande i Globen. :)
 
Hej!
Jag har hööksvarianten och är nöjd. Där den gamla hela tiden snurrade runt på min något runda dam så ligger denna höökspryl still. Dessutom finns fler "inspänningsringar" på den "nya", så den är starkt rekommenderad.
/Lavinia, med den lilla runda ponnyn
 
Men själva ringarna som tömmen går igenom är ju på Hööksgjorden 'liggande'. Hur funkar det?
 
Det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har dessutom tömmar med repändar så då glider de ännu lättare.
 
Om du ska hålla på med tömkörning är det väl bättre att köpa en riktig från exempelvis Tärnsjö, de kostar iofs mer men håller längre och underlättar säkert vid körningen!
 
Chetak gör dessutom billigare kopior på Tärnsjös gjordar. Tror de kostar runt 1000-1500:-?

Annars har jag själv Hööks neoprengjord, och det funkar alldeles utmärkt, men jag vet inte hur det blir om man använder "platta" tömmar i de liggande ringarna? Jag har de med repända...
 
Ärligt talat tycker jag att själva gjorden inte spelar någon större roll. I många år körde jag med delar från en travselen som jag köpte för några tior. Däremot tycker jag att man ska satsa på tömmarnas kvalitet!
Jag tycker inte om varken halvrep eller tygtömmar nu när jag har haft mjuka lädertömmar i några månader.
Längden beror på hur flink man är om fingrarna :D och vad man gör. Tömkör man ute i skogen är det lättare med lite kortare (10-12m) och ska man jobba på banan vill jag gärna ha lite längre tömmar (20-22m).
 
Har själv Hööks-gjorden och tycker den funkar utmärkt. Men jag håller med Armada, satsa på bra tömmar. Longerlinor är alldeles för lätt att trassla till.
 
Jag tänkte köpa en Chetakgjord. Den kostar runt tusenlappen tror jag. Sen vet jag inte riktigt var jag skall få tag på bra tömmar.. Nån?
Tömkörde för Göran Lindstrand från Flyinge och han rekomenderade Chetakgjorden. Den är i stort sätt lika bra som Tärnsjö.
 
Har faktiskt aldrig förstått vitsen med tömkörningsgjordar för flera tusen... vad är man ute efter? Ok om man planerar att spänna in hästen på en massa olika sätt kanske... ibland undrar jag över vad tillverkarna av olika hästsaker tänker när de tillverkar utrustning som lockar orutinerat hästfolk att spänna in och spänna ihop sina hästar på de mest underliga sätt... själv spänner jag inte in hästarna när jag tömkör, tycker att tömkörningen är ett alldeles utmärkt sätt att träna hästen att själv hitta sin balans, utan ryttare på ryggen som stör. På någon häst har jag använt inspänningstyglar som hjälp men även då har jag kunnat använda den vanliga selen. Fast, det är klart... ska man inte tömköra för att sedan köra framför vagn behöver man väl inte en vanlig sele... men, hellre kanon-tömmar i läder och en bra pisk än en dyr gjord!
 
Håller med, tömmarnas kvalitén är underskattad!
Någonting man kanske inte tänker på är att tömmarna bör vara delbara, det är väldigt praktiskt när man trasslar in sig i tallar i skogen :D.
Eftersom jag tömkör mycket fick jag en fin sele i present, alla dessa öglor och ringar är väldigt i vägen och min travsele hade en betydligt bättre passning. Jag kom på att om man spänner fast selen med en vanlig läder dressyrgjord så sitter den mycket bättre på plats (på småfeta araber iaf)
:o
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
800
Senast: Fetaost
·
Mat Vi ska till Scandinavium på en torsdag. Funderade på att äta något innan vid 16-17 tiden. Har googlat lite men mest hittat äldre trådar...
Svar
15
· Visningar
828
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp