Tömkörningstråd!

Lättast är på långsidan tycker jag.
Yttertöm bett-mellanring (den på sidan)- hand.
Innertöm sidoring-bett-hand så den blir ledande.

Yttertömmen lägger du runt rumpan så du kan få in rumpan med hjälp av tryck av den, ledande innertöm så du har ställningen och sen trav. Du själv är 1-2 m innanför hästen vid flanken typ.
Detta är alltså hur jag gör, är verkligen inget proffs :p men tömkört väldigt mycket.
När man får koll på långsidan kan man testa diagonal. Du måste dock vara lika snabb, om inte snabbare, in hjälpgivningen som om du red själv.

Jag tycker det är lättast att göra det från ett hörn med stöd av väggen.
Snabb med att både bromsa/ ge halvhalter på yttertöm och ge efter, samtidigt som det ska vara stöd på innertöm.
När hästen gå i svängen så stannar jag så att hästen kommer mer framför mig än vid volt, hamnar längre bak i position. Hästen är mitt i svängen och innan den hinner kliva ur så stöttar jag upp med pisken på ytterbak, ser till att be om att hästen flyttar bakbenet innan det lyfter/ precis har lyft.
Första gången är det bara ett - två steg tills den förstår, när jag tror att de börjar fatta så vill jag gärna att den ska tvära mycket ett par gånger. Bara för att försäkra mig om att den verkligen förstått hjälpen.

Jag tycker att hästen ska ha ganska bra förståelse för halvhalt, skänkelvikning, gå frånställd på volt, framåtdrivande osv innan. (Vilket låter basalt, men det är oftast när man gör något svårare som det poppar upp något från grunden som den inte helt har koll på.)

Jag använder körpisk eller ett längre dressyrspö. Dressyrspö fungerar bra om den har koll på att jag rör spöt mot en viss kropssdel med en bestämd rytm så ska den flyta den delen, gör den inte det så ser jag till att jag kan förstärka direkt i början så brukar det funka fint. Funkar ju dock inte med alla hästar eller att man ens att man kan hålla sig så nära när det behövs.
Tack båda!
Jag tror inte jag behöver visa hästen med töm eller pisk mot rumpan egentligen. När mina tränare tar henne för hand går hon i sluta utan problem enbart med tygelhjälper, men jag får aldrig till det🤔

Får kanske testa att kombinera med era tips till en början iaf👍
 
Tack båda!
Jag tror inte jag behöver visa hästen med töm eller pisk mot rumpan egentligen. När mina tränare tar henne för hand går hon i sluta utan problem enbart med tygelhjälper, men jag får aldrig till det🤔

Får kanske testa att kombinera med era tips till en början iaf👍
Ah ok, skillnad på om hon kan det redan.

Fast det är kanske lättare för dig att börja som om hon inte kan tills du hittat rätt hjälpgivning.
 
Tack båda!
Jag tror inte jag behöver visa hästen med töm eller pisk mot rumpan egentligen. När mina tränare tar henne för hand går hon i sluta utan problem enbart med tygelhjälper, men jag får aldrig till det🤔

Får kanske testa att kombinera med era tips till en början iaf👍
Fast det är skillnad när man går brevid för hand och tömkörning, du kan inte riktigt ge samma hjälp från tömmarna som när man går för hand. Eller kan kan man ju men då lär man vara lika duktig som din tränare eller spanska ridskolan typ.
Utan påverkan på yttrebak med hjälp av spö eller töm tror jag du får svårt att få henne att förstå vad du vill. Men skam den som ger sig. Allt går om man vill och ingen väg är fel att lära hästen.
Skulle gissa att din tränare påverkar ytterbak med sin kropp när han gör det för hand, det gör dem på spanska ridskolan också men jag har aldrig hittat rätt placering på mig själv för att få det att fungera.
 
Ah ok, skillnad på om hon kan det redan.

Fast det är kanske lättare för dig att börja som om hon inte kan tills du hittat rätt hjälpgivning.
Det verkar vara väldigt logiskt för hästen bara man gör rätt🫣😅
Ja jag tänker också så!
Fast det är skillnad när man går brevid för hand och tömkörning, du kan inte riktigt ge samma hjälp från tömmarna som när man går för hand. Eller kan kan man ju men då lär man vara lika duktig som din tränare eller spanska ridskolan typ.
Utan påverkan på yttrebak med hjälp av spö eller töm tror jag du får svårt att få henne att förstå vad du vill. Men skam den som ger sig. Allt går om man vill och ingen väg är fel att lära hästen.
Skulle gissa att din tränare påverkar ytterbak med sin kropp när han gör det för hand, det gör dem på spanska ridskolan också men jag har aldrig hittat rätt placering på mig själv för att få det att fungera.
Min vardagstränare gjorde sluta på töm med henne utan konstigheter. Samma sak för hand. Loss och ställd för inner och så inverka med yttertygel/töm på precis rätt sätt. Men jag får inte till det själv. Tror jag har för dålig timing (som vanligt)😤

Jag ska iaf peta på henne lite med pisken och se om vi kan få till det den vägen!
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.

Det där med att hon utöver problemet med volt på töm gärna trycker sig till vänster under ryttare, har hon blivit genomgången av fysioterapeut? Tänker när man väljer övningar är det ju bäst att veta om hon bara är stel/dålig balans tex eller om det finns låsningar som gör det svårt/omöjligt för henne att utföra det du ber om.

Om jag var du skulle jag nog välja att ge tömmarna en paus. Du nämner att hon behöver inramning men inte vill ta den, kanske är inramning inte riktigt vad hon behöver just nu ändå? Kanske saknar hon tillräcklig stabilitet och balans för det du ber henne om, och att inramning då kanske upplevs som press?

Equibodybalance (med eller utan equiband) och longering enligt klassisk dressyr (i kapson, ingen inspänning) är toppen för att stärka stabilitet och balans. Eftersom stort fokus i klassisk longering också är raka spår och hörnpasseringar så har man bättre förutsättningar att bygga stabilitet och så nöter man inte bara på volten dvs det hon verkar uppleva jobbigast. Det är också enklare som förare tycker jag att befästa förflyttning av kroppen med bara en lina och långpisk jämfört med två tömmar och långpisk 😅 . Och hästen får ”hitta” sin kropp utan att vara inramad. När hon väl har bättre stabilitet och bättre kroppsmedvetenhet kan det mycket väl vara så att hon automatiskt tar yttertömmen, och bit för bit kan ge dig trav och galopp på volt utan protester för att hon har bättre tillgång till sin kropp.

Jag är inget proffs och känner förstås inte er, men så hade i alla fall jag tänkt och provat 😊
 
"glappiga" hästar tycker jag om att "låsa bettet" för.

Tömmen på utsidan som du brukar ha den. Innertöm går från handen, genom inner bettring, över nosen (liggandes ovanför nosgrimman) under överkanten av ytter bettring och över underkanten (så att tömmen går igenom och låser bettet) och tillbaka och fästes i underkant av inner bettring.

På så sätt låser man bettet så att hjälperna inte blir för skarpa, men inner vänder fortfarande huvudet. Inner töm fungerar då också lite som en bettlyft och fördelar trycket över bett + nosrygg så att bettet också ligger mer still.

(blev förklaringen förståbar????)
Jag provade idag, men är inte helt säker att jag fattade rätt med innertömmen. Har du någon bild?
 
Experimenterade lite med tömsättningarna i veckan, det var nyttigt att känna på även om det definitivt inte var något för oss :)
 
Tömkörde igår. Först gick det jättebra, sen fick vi ett totalt bryt och tappade all styrförmåga och till sist fick vi lite ordning igen och avslutade bra😅
Det är vänstergaloppen som ställer till det, eller snarare att det är där våra brister kommer fram. I höger galopp är hon lite starkare och där har jag bättre ordning på ramen, i vänster galopp viker hon inåt och igår tappade jag ramen fullständigt.

Det försvårar verkligen att jag behöver ha in henne på volt i galoppen, tror jag skulle kunna jobba med detta bättre om jag kunde hålla min vanliga position. När jag kommer i ”longeringsposition” har jag jättesvårt att inverka på samma sätt, vet inte varför?
Funderar på att försöka jobba med främst galoppfattningar och bara fåtal språng galopp på rakare spår, under en period iaf..
 
Tömkörde igår. Först gick det jättebra, sen fick vi ett totalt bryt och tappade all styrförmåga och till sist fick vi lite ordning igen och avslutade bra😅
Det är vänstergaloppen som ställer till det, eller snarare att det är där våra brister kommer fram. I höger galopp är hon lite starkare och där har jag bättre ordning på ramen, i vänster galopp viker hon inåt och igår tappade jag ramen fullständigt.

Det försvårar verkligen att jag behöver ha in henne på volt i galoppen, tror jag skulle kunna jobba med detta bättre om jag kunde hålla min vanliga position. När jag kommer i ”longeringsposition” har jag jättesvårt att inverka på samma sätt, vet inte varför?
Funderar på att försöka jobba med främst galoppfattningar och bara fåtal språng galopp på rakare spår, under en period iaf..
Så hade jag också gjort.
Har ni någon svagt slutade backe eller liknande? Att rygga uppför när du rider är en riktig muskelbyggare och kommer hjälpa galoppen.
 
Tömkörde igår. Först gick det jättebra, sen fick vi ett totalt bryt och tappade all styrförmåga och till sist fick vi lite ordning igen och avslutade bra😅
Det är vänstergaloppen som ställer till det, eller snarare att det är där våra brister kommer fram. I höger galopp är hon lite starkare och där har jag bättre ordning på ramen, i vänster galopp viker hon inåt och igår tappade jag ramen fullständigt.

Det försvårar verkligen att jag behöver ha in henne på volt i galoppen, tror jag skulle kunna jobba med detta bättre om jag kunde hålla min vanliga position. När jag kommer i ”longeringsposition” har jag jättesvårt att inverka på samma sätt, vet inte varför?
Funderar på att försöka jobba med främst galoppfattningar och bara fåtal språng galopp på rakare spår, under en period iaf..
Släpp longeringspositionen och gå på en egen mindre volt så du ät lite mellan drivande- och mittposition kanske? Det tycker jag brukar funka bra.
 
Så hade jag också gjort.
Har ni någon svagt slutade backe eller liknande? Att rygga uppför när du rider är en riktig muskelbyggare och kommer hjälpa galoppen.
Ja vi har en, har ryggat där någon gång. Just nu är vi dock lite försiktiga med att lämna ridhuset pga galen och extemspänd häst😅
Galoppen är verkligen på g, när jag rider kan den vara väldigt bra i höger och stundtals hittar vi det i vänster också. Men jag är sämre på att tömköra än att rida🤣
 
Släpp longeringspositionen och gå på en egen mindre volt så du ät lite mellan drivande- och mittposition kanske? Det tycker jag brukar funka bra.
Ja alltså det gör jag, men det blir ändå mer åt ”longeringsposition” jämfört med när jag skrittar och travar. Plus då att det hela förvärras av att hon viker inåt i vänster galopp = jag hamnar ännu mer åt mitten. Det är ju huvudproblemet. I galoppfattningen viker hon åt vänster och släpper kontakten vilket gör att jag tappar ”ramen” och vips så springer hon på pytteliten volt runt mig.
Brukar kunna rädda upp det genom att börja om från skritt, men igår blev det totalkollaps..

Hon orkar inte galoppera så sakta att jag hinner med i min vanliga position.
 
Ja vi har en, har ryggat där någon gång. Just nu är vi dock lite försiktiga med att lämna ridhuset pga galen och extemspänd häst😅
Galoppen är verkligen på g, när jag rider kan den vara väldigt bra i höger och stundtals hittar vi det i vänster också. Men jag är sämre på att tömköra än att rida🤣
Så kan det ju vara. 😁😅

Att rygga innanför spåret tex tio meter kommer också ge mycket, eller rygga 3-5 steg innan en fattning hjälper henne att samla sig, man det är ju styrketräning.
Så om hon "bråkar" i fattning efter ryggning så behöver de oftast lite mer muskler innan man testar igen att sätta ihop det igen.
 
Så kan det ju vara. 😁😅

Att rygga innanför spåret tex tio meter kommer också ge mycket, eller rygga 3-5 steg innan en fattning hjälper henne att samla sig, man det är ju styrketräning.
Så om hon "bråkar" i fattning efter ryggning så behöver de oftast lite mer muskler innan man testar igen att sätta ihop det igen.
Ja, styrkan kommer ju komma. Vi har ett bra upplägg så det lär bli bra till slut. Önskar bara att jag kunde lyckas få till vettig vänstergalopp även på töm under tiden🤪
Men ska nog envisas med raka fattningar på spåret ett tag. Någon gång ska väl polletten trilla ner kring att man inte ska gira till vänster..
 
Ja, styrkan kommer ju komma. Vi har ett bra upplägg så det lär bli bra till slut. Önskar bara att jag kunde lyckas få till vettig vänstergalopp även på töm under tiden🤪
Men ska nog envisas med raka fattningar på spåret ett tag. Någon gång ska väl polletten trilla ner kring att man inte ska gira till vänster..
Om du tror att hon drar någon "fuling" så går det ju bra att bli lagom arg och peta till henne ordentligt framme vid bogen så att hon inte genar.
Det tror jag du vet (såklart), men säger det ändå, hästar är ju smarta och sätter saker som gör det lättare för dem i system. :p
Eller t.ex. sockerbitar med en bom som hjälper till att hålla hästen på rätt ställe kan också hjälpa.
(Mitt sto är en terrier i disguise och tar inte tillrätta visningar på ett trevligt sätt, och det tog mig ett tag att sluta bråka med henne och dra mer nytta av att lägga om träningen).
 
Om du tror att hon drar någon "fuling" så går det ju bra att bli lagom arg och peta till henne ordentligt framme vid bogen så att hon inte genar.
Det tror jag du vet (såklart), men säger det ändå, hästar är ju smarta och sätter saker som gör det lättare för dem i system. :p
Eller t.ex. sockerbitar med en bom som hjälper till att hålla hästen på rätt ställe kan också hjälpa.
(Mitt sto är en terrier i disguise och tar inte tillrätta visningar på ett trevligt sätt, och det tog mig ett tag att sluta bråka med henne och dra mer nytta av att lägga om träningen).
Ja jag tror definitivt att det är en kombination av saker. I skritt och trav hinner jag ryta i och vifta med pisken om hon försöker göra samma, men jag är för långsam för att hinna göra det i galoppfattningen. Måste jobba på min timing.
Smart m sockerbitar och bom, skulle jag kunna prova nästa gång!
 
@MiniLi Förstår jag dig rätt att hon ramlar in mot mitten i vänstergalopp?
Ja hon gör som en tvär giring inåt precis i fattningen (typ 90 grader så att hon direkt kommer in på en liten volt runt mig). Det tror jag har blivit någon dålig vana. Ibland lyckas jag få lite ordning så att vi ändå får till vänstergaloppen skapligt, ibland tappar jag kontakten och då blir det supersvårt. Faller inåt när hon galopperat också.
Vi har samma tendenser i trav också, men då kan jag hålla en annan position snett bakom och där kan jag inverka bättre och på så sätt få ordning ganska direkt.
 
Ja hon gör som en tvär giring inåt precis i fattningen (typ 90 grader så att hon direkt kommer in på en liten volt runt mig). Det tror jag har blivit någon dålig vana. Ibland lyckas jag få lite ordning så att vi ändå får till vänstergaloppen skapligt, ibland tappar jag kontakten och då blir det supersvårt. Faller inåt när hon galopperat också.
Vi har samma tendenser i trav också, men då kan jag hålla en annan position snett bakom och där kan jag inverka bättre och på så sätt få ordning ganska direkt.
Kan du ha henne på en mindre volt just vid fattning, så du kan ha din position mer framåt än longering position mot henne, och ha lättare att hålla kvar stödet på yttertömmen?
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp