Tömkörningstråd!

Ja du, den gör jag då och då när jag ber om trav och gör galoppljud eller så :D
Jag har normalt sett ord som kommandon, borde kanske fortsätta på det spåret. Säger ju ”trav” och ”galopp” när jag gör övergång uppåt så kanske funkar lika bra nedåt?
 
Jag tänker att jag fortsätter på den här tråden!

Behöver tips på häst som genar på volten i tömkörningen. Försöker att få upp henne på yttertömmen, men om jag ber något jobbigt (mer trav, eller galoppfattning) så kastar hon sig inåt i volten mot mig, passar gärna på att sparka också. 🙄 Och far sen iväg i korsgalopp, alternativ slängtrav. Hon behöver ramen i yttertömmen för att hålla korrekt galopp, men hon vill inte gärna ta den.

Några bra tips eller övningar?
När jag rider brukar hon sällan slå över till korsgalopp, så länge jag sitter still. Hon fattar också galopp under ryttare utan att kasta sig iväg, men trycker sig gärna åt vänster.
Hade tvärtom problemet med min shettis, han drog ut på rakt spår i galopp och försökte sticka..
Nu försöker jag passa mycket mera med bättre ställning hela tiden och då funkar det bättre.

Hur går hon med halsen? Kanske utåtställd/rak är något att börja med?
 
Jag tror du har rätt. Jag är ju inte någon superduktig ryttare, men är ännu sämre på tömkörning.
Ska se om jag kan boka in nån tömkörningsträning framöver.

Och då kommer jag in på ditt nästa inlägg, jag har också textiltömmar med rep i änden, och alla tränare blir förfärade och tvingar mig att använda deras lädertömmar ”för det är bättre”, men jag får ont i mina små händer som redan är utsatta för mycket slitage med mitt yrke.
Jag är inte heller så bra, men man blir iaf bättre av övning😁

När vi får ett sånt bryt och tappar styrsel så gör jag helt enkelt halt, placerar mig bakom med korta tömmar och bara börjar om. Brukar gå bättre andra gången för då är jah oftast mer noga!

Ja jag har kört på lädertöm för det ska ju vara bäst, men för oss är det uppenbart bättre med textiltöm. Jag slipper få kramp i händerna och hästen inbjuds inte till så tung kontakt. Sålänge det funkar så!
 
Jag har normalt sett ord som kommandon, borde kanske fortsätta på det spåret. Säger ju ”trav” och ”galopp” när jag gör övergång uppåt så kanske funkar lika bra nedåt?
Testa? Jag tömkör en alldeles för smart häst så skulle jag använda orden skulle han kasta sig in i gångarten utan eftertanke bara jag andades stavelsen :angel: Jag vill kunna säga "bra" också och det är för likt "trav" ofta.
 
Jag har normalt sett ord som kommandon, borde kanske fortsätta på det spåret. Säger ju ”trav” och ”galopp” när jag gör övergång uppåt så kanske funkar lika bra nedåt?
Så är jag upplärd, för min mamma alltid gjorde så. ”Saaakt av” = en gångart. ”Gööör halt” = såklart halt. Tror det bara var ”skritta” = för skritt. Jag gör något dubbelptrooo själv för just skritt.
 
En fråga - vad har ni för kommandon eller dylikt för att hjälpa hästen förstå vilken gångart den ska till i avsaktningarna?

Jag försöker jobba med galopp - skritt men har lite problem med att hon antingen gör halt direkt eller att hon gör en minihalt men snabbt börjar trava istället för att skritta. Hon blir dessutom lite taggad så förekommer sen mig med ny galoppfattning vid minsta framåtdrivande tecken från mig. Måste nog lära in olika kommandon..

Det är iofs rätt fantastiskt att hon gör galopp - halt rätt bra för det skulle jag nog aldrig lyckas med i ridningen, men vi behöver verkligen öva på galopp - skritt. Har problem med detta även i ridningen men då blir det snarare en usel avsaktning inkl travsteg och sen seeeeg skritt samtidigt som hon går och väntar på ny galoppfattning.

Jag har inte tränat specifikt övergångar från galopp till skritt på töm, har gjort någon gång men har inte haft något speciellt kommando då, utan bara samlat galoppen mer innan, kanske inte jättepedagogiskt egentligen 😅
 
Jag har inte tränat specifikt övergångar från galopp till skritt på töm, har gjort någon gång men har inte haft något speciellt kommando då, utan bara samlat galoppen mer innan, kanske inte jättepedagogiskt egentligen 😅
Vi är verkligen inte bra på galopp -> skritt så här krävs det nog extra tydlighet. Men det kändes ju spontant lite lovande att hon istället gjorde galopp -> halt. Jag har alltid tänkt att vi nog aldrig kommer reda ut en inridning i högre klasser än LB eftersom vi trots MÅNADERS traggel fortfarande inte klarar av att göra vettiga avbrott galopp - skritt varken med eller utan ryttare ;)
 
Jag tror du har rätt. Jag är ju inte någon superduktig ryttare, men är ännu sämre på tömkörning.
Ska se om jag kan boka in nån tömkörningsträning framöver.

Och då kommer jag in på ditt nästa inlägg, jag har också textiltömmar med rep i änden, och alla tränare blir förfärade och tvingar mig att använda deras lädertömmar ”för det är bättre”, men jag får ont i mina små händer som redan är utsatta för mycket slitage med mitt yrke.
Jag testade biothanetömmar av en slump och tyckte det var ett bra mellanting. Bättre kontakt än de som även har rep men inte lika tungt som läder.
Sen gäller det att hitta en pisk som passar.
 
En fråga - vad har ni för kommandon eller dylikt för att hjälpa hästen förstå vilken gångart den ska till i avsaktningarna?
Nu har vi inte ens börjat jobba med galoppen mer än att börja lära in kommandot, men jag har kommandon för varje gångart oavsett om det är ökning eller avsaktning. Halt är "ptrrr", skritt är "whoa", trav är "trav" och galopp är "gaaaalopp" och det ska fungera oavsett om det är en ökning eller avsaktning. Eftersom jag inte är speciellt duktig på tömkörning vill jag kunna välja gångart enbart på röstkommando, att hålla på och ta bromsande tömtag osv är alldeles för avancerat, att hålla ett jämnt stöd i tömmarna är tillräckligt för min del.
 
Jag har två pussljud att det betyder rörelse fram, så använder det både för skritt och att öka hastigheten, även om jag där ibland bara använder en "puss" beroende på.
Trava är TrAvA, galopp är två distinka smackljud i kort följd.
How-how (svenskt uttal) är ta det lugnare och woo (western) är halt.
Vill jag ha galopp till skritt så sätter jag mer betoning på hoW, vilket ihop med halvhalt gör att hästen växlar ner.
När de väl har förstått så blir det sällan fel.
 
Jag tömkör mycket på grund av min dåliga rygg som ibland hindrar att jag sitter i en sadel.

Jag använder kommandona sakta av, trava etc som ord. Hästens mamma köpte jag från en ridskola för 20 år sedan och hon kunde ju alla såna kommandon så då fortsatte jag på det med henne, och eftersom ungarna löslongerades med mamma lärde de sig per automatik.

För mig blir det olika beroende på hur jag säger kommandona. Smyger jag på med ett "galopp" när hästen travar lugnt blir det en lugn övergång med lugn galopp. Ett "trava" i mer befallande ton blir rask. När jag vill berömma hästen säger jag inte bra utan duktig eller rätt.
 
Ni som tömkör med pisk, vilken typ av pisk föredrar ni?
Jag har en körpisk från Hööks. Eller jag har två olika varianter från hööks, föredrar den ena då den är lite lättare/mer balanserad.
När min tränare tömkört min häst vill hon ha lång longerpisk.
 
Någon som kan beskriva hur ni gör sluta på töm?
Nelly och jag har blivit ganska bra på skänkelvikningar och dugliga på öppna. Skulle vilja få in sluta också men får inte riktigt till det.
 
Jag har en körpisk från Hööks. Eller jag har två olika varianter från hööks, föredrar den ena då den är lite lättare/mer balanserad.
När min tränare tömkört min häst vill hon ha lång longerpisk.
Lättast är på långsidan tycker jag.
Yttertöm bett-mellanring (den på sidan)- hand.
Innertöm sidoring-bett-hand så den blir ledande.

Yttertömmen lägger du runt rumpan så du kan få in rumpan med hjälp av tryck av den, ledande innertöm så du har ställningen och sen trav. Du själv är 1-2 m innanför hästen vid flanken typ.
Detta är alltså hur jag gör, är verkligen inget proffs :p men tömkört väldigt mycket.
När man får koll på långsidan kan man testa diagonal. Du måste dock vara lika snabb, om inte snabbare, in hjälpgivningen som om du red själv.
 
Någon som kan beskriva hur ni gör sluta på töm?
Nelly och jag har blivit ganska bra på skänkelvikningar och dugliga på öppna. Skulle vilja få in sluta också men får inte riktigt till det.
Jag tycker det är lättast att göra det från ett hörn med stöd av väggen.
Snabb med att både bromsa/ ge halvhalter på yttertöm och ge efter, samtidigt som det ska vara stöd på innertöm.
När hästen gå i svängen så stannar jag så att hästen kommer mer framför mig än vid volt, hamnar längre bak i position. Hästen är mitt i svängen och innan den hinner kliva ur så stöttar jag upp med pisken på ytterbak, ser till att be om att hästen flyttar bakbenet innan det lyfter/ precis har lyft.
Första gången är det bara ett - två steg tills den förstår, när jag tror att de börjar fatta så vill jag gärna att den ska tvära mycket ett par gånger. Bara för att försäkra mig om att den verkligen förstått hjälpen.

Jag tycker att hästen ska ha ganska bra förståelse för halvhalt, skänkelvikning, gå frånställd på volt, framåtdrivande osv innan. (Vilket låter basalt, men det är oftast när man gör något svårare som det poppar upp något från grunden som den inte helt har koll på.)

Jag använder körpisk eller ett längre dressyrspö. Dressyrspö fungerar bra om den har koll på att jag rör spöt mot en viss kropssdel med en bestämd rytm så ska den flyta den delen, gör den inte det så ser jag till att jag kan förstärka direkt i början så brukar det funka fint. Funkar ju dock inte med alla hästar eller att man ens att man kan hålla sig så nära när det behövs.
 
Hon tycker ju uppenbarligen att det är jobbigt, men jag tror hon förstår vad jag menar. Nu har jag helt rak tömsättning från bettet till övre ringen på yttertömmen, hon vill gärna krulla in halsen och är väldigt känslig. Tror det är lite det som är problemet, jag kan inte ha så mycket kontakt som jag skulle behöva, utan har lite ”glappig” kontakt för att hålla nosen framme och då har hon utrymme att snedda. Sen blir hon arg för att det är jobbigt att galoppera på liten volt, som hon själv har skapat.

Jag ska se om jag kan jobba lite med att få henne att öka volten genom att gå ut mot yttertömmen. De gånger jag lyckas behålla henne där gör hon fina fattningar och håller galoppen.

"glappiga" hästar tycker jag om att "låsa bettet" för.

Tömmen på utsidan som du brukar ha den. Innertöm går från handen, genom inner bettring, över nosen (liggandes ovanför nosgrimman) under överkanten av ytter bettring och över underkanten (så att tömmen går igenom och låser bettet) och tillbaka och fästes i underkant av inner bettring.

På så sätt låser man bettet så att hjälperna inte blir för skarpa, men inner vänder fortfarande huvudet. Inner töm fungerar då också lite som en bettlyft och fördelar trycket över bett + nosrygg så att bettet också ligger mer still.

(blev förklaringen förståbar????)
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp