Bukefalos 28 år!

Tömmkörning.

Angelique

Trådstartare
Undrar vad ni gör med era 2 åringar som springer på banan förutom kör dem?
Vi har en 2 åring som vi kör i vagn, men har nu funderat på att börja tömmköra henne på volt lite och över bommar så att hon får lite variation i träningen och får tänka på lite annat då det inte är dags att rida in henne än.
Hur gör ni andra med era 09.or

För nu känns det som det där med att gå i vagn de kan hon..
Longerade henne här om dagen och det tyckte ju hon va riktigt skoj så det känndes lite som en aha upplevelse att man kanske ska börja med lite andra saker än att bara gå i vagn då kanske man har en rätt uttråkad häst annars som tappar suger och inte allas vill gå trav.
 
Sv: Tömmkörning.

För nu känns det som det där med att gå i vagn de kan hon..
Longerade henne här om dagen och det tyckte ju hon va riktigt skoj så det känndes lite som en aha upplevelse att man kanske ska börja med lite andra saker än att bara gå i vagn då kanske man har en rätt uttråkad häst annars som tappar suger och inte allas vill gå trav.
ta du och kör din häst istället. Jag har då aldrig varit med om en häst som blir uttråkad av att köras.
En tvååring ska köras varje dag. Behöver inte vara timmlånga turer i skogen utan ett par raska 20 minuter räcker. De ska gärna blåsa lite och vara lite svettiga. Sen ska de gå fort 2 dagar i veckan. Vila dagen efter och få gå i hagen med kompisar och äta gräs.Då får du en nöjd 2 åring.
Oavsett när man planerar första start ska unghästen tränas. Det är så viktigt och det går inte att nog betona det.
Lattja med tömkörning och löshoppa lite och så kan man göra med äldre starthästar som bara startar och går i hage mellan starterna. De kan livas upp av lite lek.
gulan
 
Sv: Tömmkörning.

Men hur skriver du Gulan?

En tvååring ska köras varje dag

Sen ska de gå fort 2 dagar i veckan. Vila dagen efter

Det där kan varka lätt förvirrande för dem som har sin första unghäst! ;)

I övrigt håller jag med dig om att tvååringarna inte behöver mer variation förutom att jag vill att mina ska SKRITTA bra också för att jobba mer med ryggen.
 
Sv: Tömmkörning.

Vi kör henne typ hela tiden men fick tips av kiropraktorn som va ute. Att jobba henne lite mera så att hon lyfter benen mera typ över bommar och så för att på så sätt förebygga skador när man flexar musklerna mera när de lyfter benen och gör lite andra rörelser. Hon skrittas i lungt tempo ut när hon ska köras och går ju i tempo växlingar när man ökar på traven och tar tillbaka, voltas när man byter varv när hon går på travslingan och vi kör minst 6 varv på silingan och då är en varv på våran travslinga 1600 meter så det blir ca 9,6 km sen skrittar vi hem igen till stallet igen.

Så jag vet inte vad som är rätt och fel..
Snabb jobb har vi inte åkt in och gjort dels för att min man tog sin licens typ för några veckor sedan och för att vi har 500 meter rak sträcka på 2 ställen på slingan där de andra i stallet brukar köra på lite med sina hästar och enligt dem så går det lika bra att använda de som att åka in till banan..
 
Sv: Tömmkörning.

Gulan menade nog även intervaller som snabbjobb, och har ni kört henne sedan hon var ett och knallar milen utan problem är det nog hög tid att börja med intervaller, en tvååring måste ju förberedas för start och det är bara när hästen är 1-2 år som man kan utveckla lungkapacitet. Jag skulle börja köra intervaller istället för att sitta och joxa med en massa annat som den inte har någon nytta av, det är ju trots allt trav den ska gå och det är ju redan juni, siktar ni på premielopp är det väl ganska hög tid att börja med detta.
 
Sv: Tömmkörning.

Men hur skriver du Gulan?





Det där kan varka lätt förvirrande för dem som har sin första unghäst! ;)

I övrigt håller jag med dig om att tvååringarna inte behöver mer variation förutom att jag vill att mina ska SKRITTA bra också för att jobba mer med ryggen.
En stor:bow: på fetstilat. Så fort mina småungar (1½åringen) går bra i vagn och känns stabila ( runt dec- jan och körda varje dag sen aug) så börjar jag också träna på skritten.
gulan
 
Sv: Tömmkörning.

Vi kör henne typ hela tiden men fick tips av kiropraktorn som va ute. Att jobba henne lite mera så att hon lyfter benen mera typ över bommar och så för att på så sätt förebygga skador när man flexar musklerna mera när de lyfter benen och gör lite andra rörelser. Hon skrittas i lungt tempo ut när hon ska köras och går ju i tempo växlingar när man ökar på traven och tar tillbaka, voltas när man byter varv när hon går på travslingan och vi kör minst 6 varv på silingan och då är en varv på våran travslinga 1600 meter så det blir ca 9,6 km sen skrittar vi hem igen till stallet igen.

Så jag vet inte vad som är rätt och fel..
Snabb jobb har vi inte åkt in och gjort dels för att min man tog sin licens typ för några veckor sedan och för att vi har 500 meter rak sträcka på 2 ställen på slingan där de andra i stallet brukar köra på lite med sina hästar och enligt dem så går det lika bra att använda de som att åka in till banan..
Bra jobbat! Då var det inte mycket mer att tillägga i så fall. Men jag tycker som Cambrie, dags att börja med intervallträning.
gulan
 
Sv: Tömmkörning.

okej hur hårt tränar ni när ni kör intervaller? Det e väl typ samma som tempo växlingar " rid termer" som sagt jag kan inget om trav det e gubben som står för den biten då han har licensen och tränar men jag vill ju inte va helt off jag heller.. Man vill ju ha lite koll..
planen va att vi skulle ha en annan Tjej som skulle få betalt för att köra våran häst och hon skulle även stå med som delägare eftersom att vi inte kan nått om trav jag är ju mera rid tjej.
Vi skulle lära oss av henne och sedan skulle min man ta sin licens och köra hästen själv men typ ca 1 månad efter hästen vart inkörd vart vi " dumpade" av henne då hennes pojkvän började ställa krav på henne att hon fick välja mellan hästarna eller honom .. Så då stod vi där med våran 2 åring som min man visserligen körde varje dag men vi kunde alltid fråga henne om råd o.s.v
Så det vart panik och pannkaka av allt vad det gällde balans, utrustning och allt annat som andar tar förgivet men vi inte kunde nått om..
Fast alla som tittar på våran 2 åring tycket vi har gjort ett jätte bra jag med henne hit tills..

Så vi har gjort allt rätt trots allt men som sagt trots 23 års häst vana är jag lite off vad det gäller trav träning.. :o därför dessa konstanta dumma frågor..
 
Sv: Tömmkörning.

Det är ju jättesvårt att säga eftersom vi egentligen inte känner hästen. Har ni inga där i närheten som kan komma med inputs? Vår uppfödning som gick sitt premie i förra veckan går 6 intervaller i 30-35 tempo två gånger i veckan, men man får ju börja köra kanske 5 och lägga sig i ett tempo som hästen klarar av, och det beror ju helt på hur fort du kört i motionen med den.
 
Sv: Tömmkörning.

Okej då är det som jag trodde då har vi hållit på med Intervall träning då sedan mars- april i så fall
Då på våran " slinga" som vi har våran travslinga den har 2 långa rak sträckor vi har måttat ut 500 meter på varje raka som vi kör snabbt på så på ett varv på banan finns de 2 rakor som är 500 meter.
vi kör normalt 1 varv som hon typ joggar sig varm, sedan 4 varva där hon ökar på sig i fart ganska regält på rakorna då bir det alltså 4 varv med 2 intervaller i varje i så fall = 8 intervaller och sena joggar hon sista varvet i lugnt tempo sen skrittar vi av henne och går in.. Dock har vi ju inte klockat henne än får nog ta och göra de..
 
Sv: Tömmkörning.

Jag är inget vidare på att träna unghästar själv eftersom jag inte har intresse till det men då är det nog dags att låta henne få lite erfarenhet på bana och låta någon kunnig se vad hon kan för att ni ska komma vidare. Första hästen är ju en lärohäst, men tar man hjälp så kan det ju bli en lite roligare lärohäst. Åk in på banan och låt någon köra ett jobb så vet ni snart vart hon står (första gången får man väl kanske ta som miljöträning, men en erfaren kusk känner ju någorlunda hur hon är tränad och så).

Visst kan man träna lika bra hemma, men det krävs ju då också att man vet vad man håller på med (och banträning behöver nästan alla unghästar).
 
Sv: Tömmkörning.

Okej då är det som jag trodde då har vi hållit på med Intervall träning då sedan mars- april i så fall
Då på våran " slinga" som vi har våran travslinga den har 2 långa rak sträckor vi har måttat ut 500 meter på varje raka som vi kör snabbt på så på ett varv på banan finns de 2 rakor som är 500 meter.
vi kör normalt 1 varv som hon typ joggar sig varm, sedan 4 varva där hon ökar på sig i fart ganska regält på rakorna då bir det alltså 4 varv med 2 intervaller i varje i så fall = 8 intervaller och sena joggar hon sista varvet i lugnt tempo sen skrittar vi av henne och går in.. Dock har vi ju inte klockat henne än får nog ta och göra de..
Låter som ni gjort ett bra förjobb med Er första häst.
Se till att komma vidare och börja redan nu att ha ett mål med hästen. Tex. hästen ska starta 2012. Efter några jobb kommer en erfaren tränare att känna när den kan gå premiestart.
Det kan vara så att Ni lagt en bättre grund än vad som framkommit här och då kan det hända att den till och med kan kvala i år.
Och kom ihåg...finns inget dåligt väder för träning. Hästen ska köras varje dag utom då den gått riktigt snabbjobb..då kan den få vila dagen efter.
gualn
gulan
 
Sv: Tömmkörning.

Vi är ute mycket i skogen och går både med 1 och 2 åringen. Det ger en väldigt bra träning på flera plan. 2 årinen körs två gånger i veckan, sen är jag ute och går med henne i skogen någon gång i veckan också. Stallägaren ska börja tömköra henne nu både i paddock och i skogen för att hon ska lära sig bära sin stora kropp ordentligt :) både hon och lillebror älskar skogen och att bara gå. Bra sätt att lära dig lyfta på fötterna med :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tömmkörning.

höll på mycket med sådan när hon va föl.. jag red mamma och hon fick gå efter bakom eller framför när min man höll i grimskaft både i skogen och på vägen för att vänja sig med trafik.. sen tar man ju promenader nu ibland oxå med unghästarna..
 
Sv: Tömmkörning.

Hon gick intervaller igår senast hemma i lag med en annan start häst som är 7år, klockade henne inte men de gick typ i samma tempo och det va 6intervaller.
Hon blir en helt annan häst när hon får sällskap av en annan.
Hon körs oftast själv ska köra i lag med honom igen på tisdag så vi får se om vi klockar då.
ska införskaffa ett tidtagarur nu börjar bli dags och så ta med ett stetoskop och kolla pulsen efteråt..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 827
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: Ava22
·
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: McFlurry
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 063
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp