Att låta hunden bestämma promenadväg

enough

Trådstartare
Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att vara ute och gå när det blir lite av en överraskning för mig var vi hamnar. Hunden verkar också mycket nöjd med upplägget. Jag bor i en by med i stort sett oändliga promenadalternativ, och jag trodde när vi började med det här att hon skulle välja samma rutinrunda varje gång, men det blir olika hela tiden, och ibland vill hon in på stigar vi aldrig ens varit på förr. Börjar det dra iväg för långt bestämmer jag såklart att vi får vända hemåt, men ofta får hon faktiskt till en lagom lång runda också.

Jag är förstås lite nyfiken på hur hon väljer väg, och hur det kommer sig att hon varierar sig så mycket. Om det är spontana val i varje korsning utifrån spännande luktspår, eller om det är att hon faktiskt gillar variationen, kanske lite likt en katt som vill spana runt sina olika revir, att hon vill checka av ifall det t.ex. finns några nya spännande kisspölar på en väg det var längesen vi tog. Ibland misstänker jag också att hon i ett vägskäl känner av min energi och vilken väg jag är mest sugen på.

Nån mer som praktiserar detta?
 
Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att vara ute och gå när det blir lite av en överraskning för mig var vi hamnar. Hunden verkar också mycket nöjd med upplägget. Jag bor i en by med i stort sett oändliga promenadalternativ, och jag trodde när vi började med det här att hon skulle välja samma rutinrunda varje gång, men det blir olika hela tiden, och ibland vill hon in på stigar vi aldrig ens varit på förr. Börjar det dra iväg för långt bestämmer jag såklart att vi får vända hemåt, men ofta får hon faktiskt till en lagom lång runda också.

Jag är förstås lite nyfiken på hur hon väljer väg, och hur det kommer sig att hon varierar sig så mycket. Om det är spontana val i varje korsning utifrån spännande luktspår, eller om det är att hon faktiskt gillar variationen, kanske lite likt en katt som vill spana runt sina olika revir, att hon vill checka av ifall det t.ex. finns några nya spännande kisspölar på en väg det var längesen vi tog. Ibland misstänker jag också att hon i ett vägskäl känner av min energi och vilken väg jag är mest sugen på.

Nån mer som praktiserar detta?
Inte med hund, men gjorde det med hästen när jag hade han. Var mycket spännande och ibland funderade man både 1 och 2 gånger hur hästen tänkte. Han valde inte den lättaste vägen, men vi kom alltid hem.
 
Maken brukar alltid komma hem och typ " det tog lång tid idag för hunden ville gå den och den rundan" eller " hunden ville bara gå där idag", alltid :laugh::heart

Jag har mer en ide själv om vart jag vill gå och hunden går alltid bakom så (så maken tar alltså hänsyn till när hon stannar och inte följer med längre, jag fortsätter gå och är nog inte lika uppmärksam på det, alternativt tycker hon är lite dryg när hon gör så kopplad :o) så då får hon glatt finns sig i att jag väljer när vi är ute.

Hästen däremot väljer ibland själv, han går mer brevid/framför eller så sitter jag på, så hans åsikter blir tydligare.
 
Ibland. Märker jag att de tydligt vill åt något håll så kan vi gå dit om det passar. Oftast brukar det dock röra sig om att de vill till rastgård eller hem till någon vi känner. Eftersom vi ändå går till rastgård så ofta som möjligt och inte kan gå hem till vänner hur som helst så blir det inte jätteofta som hundarna får påverka promenaden så.

Annars är det mest Ebrah som vägrar gå när vi ska hemåt efter en för kort promenad, men det kan hända att hon stannar även när vi är 2km hemifrån och redan varit ute i 3 timmar så...
 
Jag praktiserar det ibland med hunden, och ofta med hästarna. Hunden vill nästan alltid gå "längsta möjliga runda" (han har helt outtömlig energi!), med hästarna varierar det mer. Uppfattar det också som att hästarna har mer tydliga preferenser, hunden tycker liksom att allt är kul alltid! :D
 
Min sambo gjorde så med hundarna idag. De gick ut utanför dörren. Fick hoppa över snödrivorna och landa på magen för att snön är högre än vad de är. Efter 7 meter sa hundarna att de skulle gå hem igen. MEN så understimulerade de är. Minsta ljud skälls på. Men vad gör man när det är snöstorm och hundarna VÄGRAR gå ut? Jaja, det blir lite extra godissök och bentuggning så klarar de sig tills vädret är liiiiite bättre. Full snöstorm ute här i Uppsala.
 
Min vill hänga i kvarteret eller åka iväg med t-banan. Får han bestämma händer det att vi åker fram och tillbaka en hel dag. Och så vill han besöka vänner och gå ut och äta. Han har ännu inte accepterat att Tak inte längre är hundvänliga (de slutade någon gång före coronan)
 
Han får välja väg ibland men det slutar alltid med att vi avbryter, annars skulle vi aldrig komma hem igen 😆
Harry älskar att vara ute och promenera och skulle kunna gå hela dagen 😅
 
Nej, för då hade vi hamnat på stranden varje gång 😂 Han älskar att bada och har stenkoll på hur man går dit (ca 2 km).

När äldste sonen är hundvakt försöker hunden gå hem till oss så fort han känner igen sig. Det går då jättesnabbt så länge han tror att de är på väg till oss och jättesakta i andra riktningen …
 
Jag gör så ibland. Då och då får hunden bestämma (nästan) helt och ibland delar vi ansvaret.

En gång för ett gäng år sedan ledde min lilla tanthund mig raka vägen till veterinären. Hon var mycket beslutsam hela promenaden och stannade sedan direkt nedanför veterinärens trappa. Till saken hör att hon inte alls gillade att vara där. Funderar fortfarande på om hon försökte meddela att något var fel (vilket jag inte tror, men man vet ju aldrig…). 😅
 
Ja min DSG får bestämma ibland 🙂 blir ofta förvånad att hon numera vill gå mer inne bland husen o nosa o inte så mycket för skogen.

Labradoren skulle väl gå fram till allt o alla o sen äta jord/pinnar/kottar 😂🙈
 
Mina får inte bestämma eftersom de skulle ge sig raka vägen ut i skogen för att hitta något vilt och sedan springa efter det tills de inser att det inte längre var kul nog (typ 24 timmar senare). Så jag bestämmer vart vi går :D
 
Zvante fick bestämma ibland, ffa på äldre dar. Han ville dock oftast bara hem fortast möjligast 😅 Han var en riktig soffhund, enligt honom själv!

Nuvarande hundar har jag aldrig låtit bestämma, men de tror ofta att vi ska gå samma runda som sist. Så har vi svängt in på en väg tror de att vi ska gå samma nästa gång. Så jag vet inte hur lyckat det hade blivit :p

Hade en sköthäst som jag var ute och skrittade långa rundor på för många år sedan, och lät ofta henne bestämma vägen delar av turen. Det var väldigt mysigt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 396
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 018
Senast: giovanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp