Törstig häst

Equilina

Trådstartare
Bakgrundsfakta: Fri tillgång till vatten ur balja i hage, 20 l vattenhink i box, ingen storkonsument av saltsten, ej i träning, kissar ofta men inte så mycket.

Reagerade igår på att det går väldigt mycket vatten i den här hästens box. Hinken är alltid tom på morgonen (dock ligger en del av vattnet direkt på golvet under :grin:), får den två hinkar är det eventuellt lite kvar i en hink och mer vatten på golvet. Dricker alltid direkt vid utsläpp.
Igår vid insläpp (19) tömdes vattehinken direkt, då hade de visserligen vält baljan i hagen under eftermiddagen men det dracks som att det gått veckor. Fyllde givetvis på, men vid kvällsfodring (22) var det tomt igen, samma sak i morse!
Detta kan väl inte vara normalt?!
 
Sv: Törstig häst

Vill absolut inte skrämma upp dig. Men min mammas häst var likadan och mamma krävde en ordentlig utredning på hästen som visade sig ha Diabetes. Sen har hennes häst haft fång och då var det tydligen lättare att få diabetes ( fråga mig inte varför)

Mitt sto dricker oxå väldigt mkt ( ingen diabetes där).
 
Sv: Törstig häst

Hästar kan dricka ca 50 liter per dag. Om hästen verkar frisk i övrigt hade jag inte oroat mig.
Vad äter den? Torr mat, som hö och halm, ger ju mer törstkänslor. Kanske innehåller mineral/kraftfoder mycket salt?
 
Sv: Törstig häst

Inte diabetes. Insulinresistans, det är som ett förstadie till diabetes. Diabets på häst är extremt ovanligt. Finns flera trådar om det, brukar förkortas IR.
 
Sv: Törstig häst

jag har ingen aning. Vet att det är ovanligt men min mors häst fick den diagnosen i alla fall, då hon märkte att han drack mkt ( har en rinnande bäck genom hagen så vatten finns där gott om)och börja söka för det och vise versa. Men nu ska jag inte kapa tråden om det.
 
Sv: Törstig häst

Jo, fast bara under natten har den ju tryckt i sig 60 l!
Får fri tillgång på hö inne, äter ca 10-12 kg. Äter iofs ganska mycket halm också...
Enda kraften är ett par dl soja och betfor + selen.
 
Sv: Törstig häst

Får hästen hö eller ensilage? Det påverkar ju också hur mycket de dricker.
Mina dricker ca 35 liter i balja inne och har tillgång till vattenkopp också (som de också dricker ur men inte lika mycket). Ute går det åt ungefär 30 liter om dagen på mina två hästar. De äter hö som grovfoder. Kanske tycker inte hästen om att dricka ute?
 
Sv: Törstig häst

Av ursprungsinlägget framgår att det är en hink, ibland två. Men ok. Hästen dricker mycket. Som jag förstår det skvätter den även ut en hel del vatten?

Hur stor är den?
Om den äter hö och halm ökar förmodligen törsten, i och med att det är torrt.

För att fortsätta på IR/diabetes-spåret: Är hästen överviktig? Har den haft fång/fångkänningar?
 
Sv: Törstig häst

jaså. trodde du hade en hink på natten, och om du hade två så drack den "nästan" ur båda.. misstolkade jag de då?
 
Sv: Törstig häst

Ah förlåt, jag blev störd i mitt skrivande av ursprungsinlägget. Två hinkar, 60 l räknat på att ett par l finns kvar i ena hinker och ett par l på golvet. Har en favorithink som töms föst.

Typ 163 hög, halvblod, normalviktig och mer mot slimmad än knubbig, ingen fång.
 
Sv: Törstig häst

Äter hö och dricker massor även ute, hur mycket är svårt att säga då det går fler hästar i hagen.
 
Sv: Törstig häst

ok,, jag har 6 hästar på lösdriften och se rju att en av dom dricker alltid mer och längre.. han e nog bara sån.. tycker inte jag gör anna än fylla vatten till dom. dom dricker ju minst ett badkar om dagen.. suck..

men jag har ingen oro över det jag..
 
Sv: Törstig häst

Om hästen mår bra fö skulle jag inte oroa mig i dagsläget, men om den ökade törsten och urinavgången håller i sig kan det vara värt att kolla upp.
 
Sv: Törstig häst

En hink är 20 liter, 2 hinkar är 40 liter, tre hinkar är 60 liter:confused:
Om den dessutom sölar en del så dricks antagligen inte allt upp. Vissa hästar dricker hellre inne än ute, och det kan vara svårt att veta hur mkt dom dricker ute. Jag har vissa individer som dricker jättelite och andra mkt. Sen dricker dom mer om det är torrt och varmare ute, mindre om det är regnigt och fuktigt. Mår dom bra för övrigt oroar jag mig inte för det.
 
Sv: Törstig häst

Om en hink är 20 liter så dricker min pålle enormt mycket.. han dricker kanske 5 hinkar om dagen.. är det alltså inte bra? När jag är ute och tömkör honom eller ute och promenerar så brukar han ofta stanna och kissa en gång medans vi är ute.. mina ston gör bara det i hagen.. kan de va nåt fel på honom då? Han har druckit så mycket ända sedan han flyttade hit förra vintern.. han är 1 år gammal och är en Ardenner.
 

Liknande trådar

Anläggning Har nyss installerat en självpåfyllande vattenbalja åt hästarna. Hade sett framemot att slippa fylla på med slang.... Skulle ju bli så...
Svar
10
· Visningar
1 939
Senast: Ace
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 580
Senast: Trolle
·
Hästhantering Hej! Kort och gott, min häst kan gå och ställa sig och backa långsamt mot föremål/människor. Vi pratar myrsteg, samtidigt som han har...
2
Svar
20
· Visningar
2 896
Senast: Nalasmatte
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 830
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp