Bukefalos 28 år!

Tokig/ouppfostrad häst

B

burton

Läste nyss en artikel på aftonbladet om en travare här i sverige som tydligen med nöd och näppe går att sköta/hantera.

Skötaren måste ha munkorg på den vid vissa tillfällen, hon vågar inte ryta i åt den för då "ger den igen", mycket i den dagliga skötseln är på hästens villkor.
Den blir sjövild om den inte får som den vill.
Visst, heder åt tjejen som vågar befatta sig med detta monster, men samtidigt: är man inte mer rädd om det enda livet man har?

Där ser man vad folk är beredda att utstå bara för pengar, för ingen kan ju komma och inbilla någon att man behåller en sån här häst om man inte tror att den kan göra underverk?
Men ändå, det känns som om någon någon gång har struntat i att uppfostra denna häst det allra minsta, den är ju opålitlig och livsfarlig! Våran hingst hade nog sannerligen inte varit lätt att tas med om man inte visat rejält var skåpet skulle stå i mycket unga år.
Nog är det sorgligt att se att så lite tid läggs på uppfostring av hästar på vissa ställen.
Ska man ta ut såna hästar bland folk på en travbana? Kan man garantera säkerheten för andra i stallet och de som rör sig i närheten? Om något händer och en sån här häst skulle komma lös, antingen själv eller med vagn så kan det ju få katastrofala följder.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Läskigt!!!!

Hade aldrig låtit någon annan än mig själv gå i närheten av min pålle om han varit sådan...:crazy:
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Ja, jag blev lite illa till mods när jag läste det faktiskt. Känns som om jakten på pengar gått för långt när man håller såna här hästar.
Jag skulle dessutom bäva för skötarens säkerhet om jag ägde hästen.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Ja visst kan det vara så att jakten på pengar går före hästens bästa och stallpersonalens.:mad:

Antingen är det ju fel på hästen i huvudet,eller också trivs den inte alls med livet som tävlingshäst.

Har själv bara råkat på en häst under mitt liv som det var ett allvarligt fel i huvudet på ¨medfött. Hon lever fortfarande och gör livet riskabelt för människorna i sin närhet eftersom hon är en snygg westernhäst och värd en del pengar (trots att hon är totallt störd så går det ju att avla och sälja föl till stackars okuniga som inte vet vad dom får i bagaget).:crazy:

Det är ärftligt på hennes sida,de föl som har blivit födda efter detta stoet och hennes mamma så är det över hälften som blivit utdömda för lynnes fel innan tre års åldern....:angel:
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Skötaren måste ha munkorg på den vid vissa tillfällen, hon vågar inte ryta i åt den för då "ger den igen", mycket i den dagliga skötseln är på hästens villkor.
Den blir sjövild om den inte får som den vill.
Visst, heder åt tjejen som vågar befatta sig med detta monster, men samtidigt: är man inte mer rädd om det enda livet man har?
Man får hoppas att skötaren är kunnig och van att hantera den här sortens häst.
Där ser man vad folk är beredda att utstå bara för pengar,
Men du vet väl att hästskötarlön inte är så hävlig?
för ingen kan ju komma och inbilla någon att man behåller en sån här häst om man inte tror att den kan göra underverk?
Mjo...även om du inte tror mig så finns det travhästägare som har svårt att göra sig av med sina hästar. De kanske har fött upp dem själva och så där. Ibland så kräver/förväntar sig inte hästägaren heller att hästen ska springa in pengar. De som många andra hästägare har svårt att göra sig av med sina hästar.
Men ändå, det känns som om någon någon gång har struntat i att uppfostra denna häst det allra minsta, den är ju opålitlig och livsfarlig!
Ja visst är det så.
Våran hingst hade nog sannerligen inte varit lätt att tas med om man inte visat rejält var skåpet skulle stå i mycket unga år.
Det går inte att nog poängtera hur viktigt just detta är. Låter man unghistar hållas tuffar de snabbt till sig och det kan sluta med att man har en hingst som du beskrev.
Nog är det sorgligt att se att så lite tid läggs på uppfostring av hästar på vissa ställen.
Mmmm....speciellt tjejer har svårt att förstå hur viktigt det är. Vi har som regel i vårt stall att hingstarna ska hålla klaffen då man går till och från hagen, de ska heller inte hålla på och gapa då de körs. Vad de sysslar med i hagen eller i boxen kan man inte påverka så mycket. De får under inga omständigheter gå/stanna och lukta på andra hästars skit. Det är en syssla det kan göra i hagen.
Ska man ta ut såna hästar bland folk på en travbana?
Hur konstigt detta än kan låta, så brukar just sånna här hingstar vara snälla som lam, då de kommer hemifrån. "Stor i orden...liten på jorden -typ.
Kan man garantera säkerheten för andra i stallet och de som rör sig i närheten?
det får man ju hoppas att de gör. Sätter upp skyltar och så.
Om något händer och en sån här häst skulle komma lös, antingen själv eller med vagn så kan det ju få katastrofala följder.
Men det kan det allt göra även om världens snällasta hingst kommer lös och ska tala om för grannhingsten vem som är störst och starkast, eller om ett sto kommer lös och ska visa arslet åt stallets fulaste hingst (för de väljer aldrig den snyggaste). Och likaså spelar det ingen roll om det är en snäll eller elak häst som kommer lös med vagn. Det blir inte mer katastrofalt för att det skulle vara en hingst som är elak av sig. Ofta så är den så uppskärrad av att varit lös med vagn bakom sig att den inte tänker på att springa runt och försöka hugga människor eller hästar.
gulan
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Att ha munkorg på en hingst i avel är inget ovanligt beslut. Speciellt om hingsten står tillsammans med andra hingstar, den behöver inte alls vara elak mot människor, men de har instinkter som gör att de vill slåss med andra hingstar och råkar det då stå en människa i vägen, ja då är munkorgen rätt bra att ha. Jag jobbade på ett ställe där vi hade 9 avelshingstar som mest, tre av dem gick med munkorg till och från hagen under högsäsong. En av dem var hur go som helst mot människor och jag skulle utan tvekan kunna sova i hans box, men när hormonerna sprutar ur öronen, brunstiga ston överallt så var promenaderna lite mer riskabla.
Den andra anser jag enbart var ouppfostrad, men hur som helst så var munkorg ett bra säkerhets hjälpmedel.
Den tredje kan jag bara ana vad han hade varit med om, han kunde vara hur kelig som helst 99 dagar av 100 för att den sista dagen fullständigt slå runt. Det fanns mycket i hans bakgrund som förklarade en del av hans sätt, han var dessutom en "stark" individ som lämnade avkommor med humör, men trevliga överlag.

Att man inte kan "ryta ifrån" till en hingst som inte anser att man är ledare är inte heller något konstigt, hur reagera en ledare om någon mopsar? Och ta över ledarskapet från en hingst är inte något som vem som helst ska ge sig på, när det har gått så långt att den vet om att den kan bestäma.

När man jobbar med hästar så blir man van att hantera olika sorter, vissa saker gör man för att undvika skador och för att underlätta hanteringen. Nu vet jag inte vilken häst just det här handlade om, men jag vet åtminstone minst tre hästar det skulle kunna vara...
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Men du vet väl att hästskötarlön inte är så hävlig?


Jo nog vet jag det allt, har själv jobbat.
Men jag syftade snarast på att det är ägaren som behåller hästen för att den tror på den, hästskötaren får hålla till godo så gott det går om den vill ha kvar sitt jobb kanske.

Den här hästen verkade för övrigt inte bete sig lugnare på bortaplan.
Vad gäller våran hingst så är han en valack på hemmaplan som vemsomhelst kan hålla på med. Däremot när man tar ut honom så blir han mer på tårna och måste hållas lite kortare. Men eftersom han har en bra uppfostran i grunden så lyssnar han alltid dummar sig inte.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Nu var det inte så att den hade munkorg för att den gick i avel. Jag uppfattade faktiskt inte ens om detta var en hingst, det kan lika väl ha varit en galen valack (träffade själv på en sådan en gång för länge sedan när jag jobbade lite i travstall). Utan den hade munkorg när den hanterades, såsom leddes ut till hagen och annat.

Den brukade hursomhelst köras av Björn Goop och det verkade inte gå klockrent när de sammanfördes jämt heller.

Det där med att överlåta sin häst till andra ska man ju också tänka över både en och två gånger,iaf om det är en hingst eller om man vet med sig att hästen kan vara lite tuff (men jag tycker nog att man kan göra skillnad på en tuff häst och en livsfarlig).
Min kompis visade sin hingst på en hingstvisning nyligen och med facit i hand kanske hästen gjort sig bättre med någon som var mer van vid att visa, men han resonerade också som så innan visningen att han ville inte
stå där och ha överlåtit hästen på någon annan och så händer det något.
Han tyckte att det var hans ansvar eftersom han inte kunde säga exakt hur hästen skulle bete sig bland en massa andra hingstar.
Så därför valde han att visa själv.

Okej om man jobbar som hästskötare och får vara beredd på olika typer av hästar men jag anser ändå att detta är att gå över gränsen. Till och med min pappa som haft travhästar tycker att detta är för mycket, att det är inte värt det om vardagen ska behöva vara såhär.
Vi kom i kontakt med ett halvknäppt sto en gång som ägarna behöll just för att hon sprang in pengar, annars hade de inte stått ut och då var hon ändå inte i närheten av denna häst som beskrivits, men hon var inte pålitlig för fem öre, kunde tvärvända mitt under körning och bara dra hem (eller ut från en travbana) eller slänga ur den som körde utan att bry sig om ifall det var en stor karl som satt därbak.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Men jag syftade snarast på att det är ägaren som behåller hästen för att den tror på den,
Ja, jag ser inget konstigt i det. Med RÄTT hantering och en van och kunnighästskötare så funkar det.
hästskötaren får hålla till godo så gott det går om den vill ha kvar sitt jobb kanske.
jag vet inte vad för erfarenhet du har av hästskötaryrket och kanske var det så där du jobbade, men jag kan garantera att ingen arbetsgivare (ansvarig travtränare) skulle låta en ovan hästskötare passa en sån här häst.
Ofta så byter skötarna hästar sin si mellan om kemin inte stämmer. Det är jätteviktigt att häst och skötare kommer överrens.
gulan
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Men det beror ju helt och hållet på hur bra hästen är, skulle det vara en medioker vardagshäst som inte tjänar några pengar så hade den säkert varit borta för länge sedan. Jag har oxå kommit i kontakt med några sådan och de har blivit avlivade ganska så snart pga att de varken visade någon kapacitet eller trevlighet.

Men är det en häst med enorm kapacitet så är det kanske värt det extra som krävs för att vardagen ska fungera.

Och jag anser inte att det är så väldigt besvärligt att sätta på en munkorg, och hantera på ett säkert sätt, men är man van vid enbart kanonsnälla hästar så kanske det blir för mycket.

Som sagt i proffstall så ses det till att skötare och hästar kommer överrens och till viss del även ägare och skötare eftersom de ofta har en ganska så tät kontakt. På stuteriet så kunde jag hantera i stort sett alla, en hanterade bara två personer, pga säkerhetsskäl, vid betäckning så var vi två som ledde, det skedde även med ytterligare en hingst. Sen hade vi självklart favoriter, som man helst hanterade men inga som man inte kunde hantera alls. Jag hade dock ett sto som jag undvek så gott som jag kunde, mest för att hon hade mosat min fot en gång och det kändes lugnast att slippa hålla på med henne, men hon var snäll men en aning klumpig.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Ja, jag ser inget konstigt i det. Med RÄTT hantering och en van och kunnighästskötare så funkar det.

Javisst funkar det, tills den dagen då det inte funkar... och den dagen det inte funkar längre så vet man inte hur det går.
Men jag säger inte till folk hur dom ska leva sina liv, det är deras val vad de vill ägna sig åt så visst får de sköta monster om de vill det. Men jag tycker ändå det är anmärkningsvärt att man på vissa håll struntar i att uppfostra hästar när man ser att de gradvis förvandlas till tokar. Speciellt när andra ska sköta dem åt en.

Men jag reagerade ändå för att JAG skulle inte göra det, hur orädd o hästvan jag än må vara. För att jag är mer rädd om mitt liv och mina kroppsdelar än så. Och jag tycker det är sunt att reagera med, för det är inte sådana djur man ska eftersträva och sen lyftas fram som nån hjälte för att man vågar ta i dom.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Det är ju just detta som är problemet i vissa delar av hästsporten, när man tittar lite för mycket på en hästs tävlingsresultat när man tar in del i avel.

Det handlar ju inte bara om vad man är "van" att hantera för slags häst.
Vilken slags temperament vill vi ha? Vill vi avla på hästar där det finns risk för att de har lynnesfel som går i arv? Tycker man att det är roligt när vissa hästar är lindrigt sagt besvärliga?

Klart det är pengarna som styr om man harkvar den eller inte och det är därför det blir farligt när en "knäpp" häst blir bra som tävlingshäst. För då vill man avla vidare på eländet.
Där jag bodde under tonåren(mitten på nittiotalet) fanns en travtränare som var ganska duktig, en rejäl karl med koll på hästar och han hade en tokig hingst som dom trodde skulle bli bra, för den tränade ganska bra. De fick fånga den med en käpp med krok på i boxen för att få tag på den mm.
Alla trodde de hade "koll" vid hanteringen, men endag gick det åt h-vete.
Hästen gick till anfall mot skötaren och bet sönder kinden på den, helgen efter brottade den ner travtränaren själv, han hade kunnat bli svårt skadad om inte en annan anställd lyckats slå hästen därifrån.
Den gick till slakt sen.

Återigen får folk ha vilka hästar de vill i sina privatstall, men det känns tråkigt när det ska gå så långt ibland innan man gör nåt.
Det händer tillräckligt med otrevliga olyckor inom hästsport utan att det ska behöva bero på lynnesfel eller ouppfostran.

Peter Walltin hade ju tydligen varit med och utvecklat en ny slags hjälm för att skydda mer mot sparkskador men den verkade mottagas svalt till en början, har inte hört nåt mer.
Hans pappa blev ju illa sparkad för några år sen så han vet ju vad han pratar om. man måste börja ta det där med säkerhet mer på allvar och där bör lynnesfel/ouppfostrade hästar räknas in och att slänga på munkorgar är att inte ha tagit tag i ursprungsproblemet.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Jag tycker att det är väldigt synd att inte lägga ner mer tid på att uppfostra hästarna. Gör man misstag i uppfostran kan de sitta kvar resten av hästens liv. Viktigt är att man tänker sig för vad man gör när man uppfostrar en unghäst.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Ska man ta ut såna hästar bland folk på en travbana?

De allra flesta av dessa stökiga hingstar brukar bli som förbytta när de kommer hemifrån och ska tävla. Lugna och hur snälla som helst. Hästen som nämndes i artikeln är inget undantag, även han ser snäll och beskedlig ut på tävling.

Men jag tycker det är galet att det inte tas på större allvar att uppfostra hästarna. Jag tycker det råder lite "mina passhästar är så gulliga och jag känner dom väl, så jag låter de göra vad de vill"-filosofi från vissa skötare. Inte alla, absolut inte. Men jag har märkt det lite här och var. Har själv jobbat extra på ett ställe där var och varannan hingst skriker och gapar och är allmänt stökig att ens ata ut och in från hagen. De jag själv har passat flera gånger har jag sagt till på skarpen ett antal gånger eftersom jag tröttnat på att bli biten, översprungen (av en häst som verkligen siktade och hoppade PÅ mig), och rent allmänt att hingstarna inte ens ser en när man leder. Jag accepterar aldrig att en häst beter sig så.
Och om det nu är så att ingen klarar att uppfostra hästen tycker jag den ska kastreras för att inte utgöra en livsfara för de anställda. För det är orimligt att utsätta skötarna för den stora risken som finns. Det spelar ingen roll hur väl man "känner" hästen. Det är inga leksaker.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Och om det nu är så att ingen klarar att uppfostra hästen tycker jag den ska kastreras för att inte utgöra en livsfara för de anställda. För det är orimligt att utsätta skötarna för den stora risken som finns. Det spelar ingen roll hur väl man "känner" hästen. Det är inga leksaker.

Jag känner precis som dig. Även om det går hyfsat och man tror att man vet hur hästen fungerar så är det inte direkt nåt djupt samspel som i historien om "svarta hingsten".

Det var ju med en artikel i höstas i en av de större hästtidningarna där showartisten Tobbe Larsson var med och även han säger att vi måste bli bättre med lydnaden på hästar. Personligen känner jag att det är hästtränare på hans nivå som jag ser upp till.

Det finns även några rader i Sidbäcks bok Hästmannaskap -körning som jag inte kan återge perfekt. Men han säger att det finns folk som tittar beundrande på kusken som har svåra och heta hästar och säger att det är en riktig hästkarl som klarar av de svåra hästarna och knappt tittar åt den som har lydiga och välkörda hästar som lyder minsta vink.
Vem har lagt ner mest jobb? Vem förtjänar applåder mest?

Samma sak med hästuppfostran, jag orkar inte beundra en person som orkar med att sköta ett vilt djur för det är hela tiden ett förhållande skört som en sytråd.
När det däremot kommer någon med en hingst som inte säger pip trots att dom går förbi saker som vanligtvis attraherar hingstar, då blir jag mer imponerad för med största sannolikhet har den personen lagt ner åtskilliga timmar på sin häst, folk som du med andra ord.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Håller med till fullo. Och jag förstår inte att vissa inte förstår risken med att ha dessa ouppfostrade hästar (i synnerhet hingstar)? Jag blev riktigt rädd när jag låg på marken under en stor 170+hingst och insåg efter det att jag hade kunnat dö. Likaså när man har haft en i grimskaftet som, när det inte passar att lyda, ställer sig och slår med frambenen. Vissa kan tycka att man är fånig, "men han gör det inte för att vara elak", nej men jag är inte hästkötare för att se hur länge jag överlever.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Just den hästen i artikeln har inte Nevele Pride i stammen. Det finns ju många hingstar som anses lämna vassa avkommor inom travet idag (Pine Chip som praktexempel i mina ögon) jag har ingen inblick i hur det är på ridsidan, om man också där anser ha vassa hästar efter vissa hingstar?
Sen tycker jag inte man kan skylla för mycket på fäderna heller, till slut är det våra uppfostran som formar hästen.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Ja visst kan det vara så att jakten på pengar går före hästens bästa och stallpersonalens.:mad:

Antingen är det ju fel på hästen i huvudet,eller också trivs den inte alls med livet som tävlingshäst.

Har själv bara råkat på en häst under mitt liv som det var ett allvarligt fel i huvudet på ¨medfött. Hon lever fortfarande och gör livet riskabelt för människorna i sin närhet eftersom hon är en snygg westernhäst och värd en del pengar (trots att hon är totallt störd så går det ju att avla och sälja föl till stackars okuniga som inte vet vad dom får i bagaget).:crazy:

Det är ärftligt på hennes sida,de föl som har blivit födda efter detta stoet och hennes mamma så är det över hälften som blivit utdömda för lynnes fel innan tre års åldern....:angel:


Finns det kvar i försäkringar? Lynnesfel-utdömning alltså?

Agria gör det inte vad jag förstår.
 
Senast ändrad:
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Det visste jag inte ens om. Har man kunnat döma ut hästar pga lynnesfel?

Sånt kan ju ändå vara lite svårt för en utomstående att kunna bedömma.
Vid några tillfällen i livet har jag träffat riktigt vassa hästar, på endast EN har vi med rätt stor säkerhet kunnat säga att lynnet var medfött. När det visar sig hos hästen redan som föl.

En del andra är individer som varit med om ett o annat i livet, och vissa såna som bara stått i en hage halva livet och ingen gjort nåt med dem.
Ett praktexempel är några som bor nära oss. Två ston (mor och dotter) som mest är trevliga smycken i hagen. Ägarna har gett upp att försöka använda dem normalt. De går inte att leda, än mindre att dela på och det är knappast hästarnas fel att de glatt går över och mer eller mindre äter upp alla deras besökare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 147
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp