Bukefalos 28 år!

Tokig/ouppfostrad häst

Sv: Tokig/ouppfostrad häst

dags och ringa till djur skjukhuset fel kan det hända!
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Sen tycker jag inte man kan skylla för mycket på fäderna heller, till slut är det våra uppfostran som formar hästen.


Visst är det så, men "råämnet" gör ju sitt till. Och för den som inte besitter kunskapen och orken så är det ju en stor avgörande faktor för slutresultatet i de fall där påbrå är markat.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

HeJ!

Ridskolan jog jobbade på hade två såna "speciella" hästar..

Den ene var snäll så länge man inte stressade och gjorde allt på hans villkor- bland annat ville han inte sitta fast på gången- då sparkade och högg han med alla kroppsdelar (180 cm hög häst har en enormt stor räckvidd!). När jag lärt mig läsa honom var det inga problem och nu kommer han fram till mej och är supermysig och vill bara gosa (jag skulle dock aldrig göra iordning honom i boxen- den är HANS!).

Den andra är en riktig kossa- vissa dagar kan man gå in i boxen och ta henne, andra går hon till angrepp- hon kan både vända och slå eller "döda" med framhovarna, eller såklart hugga!! Hon är även likadan i hagen när hon känner för det- skitläskig mao!! Henne vägrar jag befatta mej med, fullständigt opåliglig! Det hemskaste av allt är att hon har en orsak att vara sån, som ägarna till ridskolan inte vill lägga pengar på att ta bort..

Så, jag hade inte offrat mitt liv på en sån- nej och hade jag behövt hade jag velat ha ordentlig lönehöjning med risktillägg!

/ Lavinia
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

kl

Men just tävlingshästar kanske måste få behålla sina lite speciella egenskaper för att prestera riktigt bra.
Vi hade en galoppör som förvisso inte var direkt elak men inte heller någon dussinhäst (som tredagars fölunge så vågade inte hästskötarna gå in till honom).
Om jag träckte honom innan start så gick han som ett lamm på lång ledtygel och var hur snäll som helst men om någon annan ledde honom så var han djävulen själv och det var med nöd och näppe han och jockeyn tog sig till banan tillsammans.
Men gissa när han presterade som bäst??

Jo, när han fått vara kung och leva rövare. Vi provade tillräckligt många gånger för att vara säkra på att det inte var slumpen eller dagsformen som avgjorde.
 
Sv: Tokig/ouppfostrad häst

Måste bara tillägga att det finns sådana inom ridsporten med. Hur många gånger har jag inte fått hantera halvblodsston som skulle betäckas för att de var för j*****a att ridas..
Jag vet ett sto, du fick springa in i hagen till en inhägnad brunn, fånga den häst du skulle ha och sedan rusa till grinden o ut.
Har mött flera sådana halvblod, men inte fullt så många travare. Mitt eget sto som var elakt pga tidigare hantering gick till slakt, jag ville inte betäcka henne och hittade inte hennes må bra nyckel. När hon högg min pappa som var djurvän och alla hästars bästa vän, då satte jag ner foten och beställde slakt. Så skulle fler göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 147
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp