Bukefalos 28 år!

Kroniskt sur häst

Nu försöker jag skramla tag i tråden igen. Jag har fortfarande problem, folk har mycket åsikter och jag har försökt att få tag i personer jag vet är duktiga men de är ingen som har tid. Söker verkligen med ljus och lykta efter en problemlösare och duktig person, gärna någon som håller på med Parelli. Jag har försökt läsa och kolla på videos på parelli och fått en del svar, speciellt om "horsenality" som han kallar det, såg deras video om olika personligheter och hur man ska göra för att hantera dem.
Men jag insåg enbart vilken typ hon är inte egentligen hur jag tar itu med hennes aggresiva problem. Vad jag fick svar på är att hon är sk. "left brain extrovert" och att många är uttråkade när de beter sig aggresivt och att de har en stark dominans i sin personlighet.
Men då till frågan, hur löser man det? Jag har inte tid att aktivera henne konstant då hon beter sig illa, eller räcker det med att då "leka" med henne istället för att ta ett ridpass då och då... jag vet inte vart jag ska börja :/
 
Kan tillägga att jag faktiskt nu börjar bli ganska rädd för att hantera henne. Det kan räcka att hon byter ben som hon vilar på medan jag borstar bakbenen då hoppar jag till av rädsla att hon ska sparka, alltid på min vakt.
 
mNu vet jag ju inte hur mycket hon aktiveras idag men en som 'har mycket i huvudet' kanske behöver göra något vettigt varje dag, inte sagt att det måste vara några längre pass alls.

Kolla efter kurser och clinics för olika problemlösare kanske?
Jag kom av en slump över en annos på facebook om en kille som hade kurs i mina hemtrakter, visste inget om personen mer än att alla var välkomna oavsett problem och man behövde inte ens ha problem, man kanske bara ville förstå sin häst bättre och få en bättre kontakt md sin häst.
Först EFTERÅT läste jag lite 'recensioner' och som alltid fanns det många ros men även enheldel ris. JAG var dock nöjd med det VI gjorde och har min egna uppfattning om tränaren ifråga.
 
Min unghäst (4 år) har varit väldigt ilsken mot både mig och andra till och från. Om andra går förbi honom i gången så hugger han och går jag under halsen så hugger han osv. Jag ger en tillsägelse såfort jag ser att han påbörjar något, tex tar öronen bakåt om jag närmar mig huvudet. Räcker med att säga "Nej inte så". Ibland har han provat att vifta med bakbenen och då har jag sagt till ordentligt, jag har alltid varit tydlig med vad som är okej och inte. Hade jag inte sagt till så hade han fortsatt och troligtvis blivit värre. Jag misstänkte att det var något annat än uppfostran som var problemet, han är genomsnäll i perioder.

Först provade jag att låta honom vila mer men det var utan skillnad, då red jag en dag till i veckan och lite hårdare under passen vilket fungerade bra. Jag har gjort ett schema där varannan vecka går han 3 dagar lite lugnare och varannan vecka 4 dagar lite hårdare.

Efter några veckor så började han bli grinig igen och då ökade jag på högivan, trots att den var korrekt uträknad så tyckte jag att ha hade blivit lite tunn. Han får nu 2-2-3-5 plus 1 kg halm på kvällen. Enligt foderstat ska han ha 9 kg. Ser till att han alltid får äta innan jag tar in honom så att ingen fodring blir försenad. Tycker att det har blivit rätt stor skillnad, han kan vara lite grinig ibland men då är det oftast för att han behöver göra något. Är väldigt noga med att släppa honom lös på ridbanan eller i ridhuset någon gång i veckan så att han får springa av sig ordentligt. Idag brallade han runt av sig själv i 20 min...

Mina tips:
-prova att ge mer grovfoder, speciellt under natten. Ge gärna halm så hon har nått att pilla med om maten tar slut.
-låt henne springa av sig ordentligt i ridhus eller ridbana nån gång i veckan, i början blir det säkert mycket brallande och nästan noll fokus på dig men när överskottsenergin tar slut så går det att börja jobba :p

Du kanske även behöver se över veckoschemat?

Mina 4-dagarsveckor ser ut ungefär såhär:
måndag - dressyr i ridhuset (ca 30 min aktiv ridning, mycket serpentiner och övergångar)
tisdag - vila, bara in och ut från hagen
onsdag - hoppning
torsdag - vila, bara lite pyssel
fredag - lugn uteritt med lite klättring
lördag - lös i ridhuset
söndag - uteritt, mkt galopp

Hoppas att mitt svammel var till nån hjälp :)
 
Nej, vila tror jag inte heller hjälper. Hon fick en ofrivillig vila nu när hon blev sparkad så hon var halt ett par dagar och fick stå två veckor. Nu är hon värre att ha att göra med, attackerar mot gallret i boxen när man går förbi t.ex.
Jag ska faktiskt testa att öka fodergivan och försöka aktivera henne mer. Har inte vågat släppa henne lös på ridbanan ifall hon skulle få för sig att hoppa över, men det kanske inte är så troligt?
Tycker det du skrev lät väldigt lik min häst, det du gör är klart värt att testa på!
 
Kan tillägga att jag faktiskt nu börjar bli ganska rädd för att hantera henne. Det kan räcka att hon byter ben som hon vilar på medan jag borstar bakbenen då hoppar jag till av rädsla att hon ska sparka, alltid på min vakt.

Var bor ni? Det kanske kan göra det lättare för folk att rekommendera tränare. :)

Det ska absolut inte vara så att man är rädd för sin häst. Så att du tar hjälp tycker jag låter jättebra!
Även de hästar med hög integritet och som är osäkra får lära sig att man inte kan sparka sin människa. Framför allt i daglig hantering.

Och det låter ju som att ni behöver hjälp att lära er förstå varann.
Hoppas nån kan tipsa om bra tränare. För min del beror det på var ni bor om jag vet någon.
 
Jag har ett sto f 08 som är rätt grinig av sig och som jag har fått jobba med en hel del. Hon är på intet sätt farlig - kan ge ett lite blåmärke i armen som värst! Har haft henne sedan hon var föl och har ingen anledning att tro att hon har ont. Hon har fri tillgång till grovfoder, får mkt lite kraftfoder och går ute mkt samt rids regelbundet. Men - min slutsats för tillfället är att hon är en kombination av säkerhet och osäkerhet .. Samt både känslig och okänslig ... Dvs motsägelsefull ... Hon är t ex hur lugn som helst på egen hand -i stallet, i hagen, i transporten och när hon rids. Men hon är enormt osäker m andra hästar - slår om de kommer för nära och blir jättestressad i ridhus där hästar rör sig runt om henne. Hon är till 90% hur lyhörd som helst att rida, men kan ibland gå fullständigt i baklås och t tx tvärnita och slå bakut. Hon är tämligen okänslig f ev bestraffningar - hon tycks stänga av i dessa lägen. Jag rider mkt ut och då vill hon gå först eller i mitten. Är hon sist sneglar hon bakåt och blir liksom ' bakskygg'. I stallet är hon småsur och har lätt sadeltvång. Hon gillar inte att bli borstad under magen men klia hårt går bra! Vad gör jag? Jag jobbar hela tiden dels med att försöka göra vad jag kan för att underlätta - testa fram vad hon trivs med ( hålls ryggen varm, le tixerant gjord, spänna gjorden gradvis, inte sätta mig tungt i sadeln osv), ignorera hennes surhet men markera ordentligt om hon nafsar, vid skoning får jag hålla henne med ordentlig kedja över nosen så att hon står still! Rider alltid med spö så att jag kan peta till henne om hon surar mot ngn annan häst och är mycket tydlig med att man inte kan rida upp vid sidan av min häst utan förvarning! Jag ger henne Stroppy Mare' ( tar en slurk själv oxå ;-) ) och tycker det hjälper. Min slutsats är att detta är hennes personlighet - hon är en komplex individ helt enkelt och jag får använda min intelligens till att dels fundera ut vad hon mår bäst av , dels hantera henne på bästa sätt och hela tiden vara lyhörd för ev bättre alternativ! Jag tror inte att man kan behandla alla hästar lika eller att det finns en metod som löser allt ... Man måste både anpassa efter deras behov och sätta gränser f vad som aldrig är ok! Var kreativ och testa olika metoder , ta råd och hjälp' - tänk dig dock för noga innan du börjar betala en massa pengar till sk experter. Många av dessa skor sig på andras osäkerhet och är enligt min mening hästvärldens 'sol och vårare'. Om du anlitar någon så kolla noga upp personens utbildning, bakgrund och referenser!
 
Nej, vila tror jag inte heller hjälper. Hon fick en ofrivillig vila nu när hon blev sparkad så hon var halt ett par dagar och fick stå två veckor. Nu är hon värre att ha att göra med, attackerar mot gallret i boxen när man går förbi t.ex.
Jag ska faktiskt testa att öka fodergivan och försöka aktivera henne mer. Har inte vågat släppa henne lös på ridbanan ifall hon skulle få för sig att hoppa över, men det kanske inte är så troligt?
Tycker det du skrev lät väldigt lik min häst, det du gör är klart värt att testa på!
En fråga? Hur mycket får hon gå ute? Grundläggande är ju att alla hästar får tillräckligt med grovfoder, tillräckligt med utevistelse och social samvaro med andra hästar ...
 
Som tillägg till alla bra råd du redan har fått: läs gärna lite kring de olika mentala hästtyperna som man kan generalisera med; , leftbrain extrovert resp introvert samt rightbrain extrovert och introvert. Googla det så hittar du en bra karta som ger en hel del bra förklaringar kring de olika personligheternas sätt att hantera utmaningar och vad som triggar negativt resp positivt beteende
 
Nu försöker jag skramla tag i tråden igen. Jag har fortfarande problem, folk har mycket åsikter och jag har försökt att få tag i personer jag vet är duktiga men de är ingen som har tid. Söker verkligen med ljus och lykta efter en problemlösare och duktig person, gärna någon som håller på med Parelli. Jag har försökt läsa och kolla på videos på parelli och fått en del svar, speciellt om "horsenality" som han kallar det, såg deras video om olika personligheter och hur man ska göra för att hantera dem.
Men jag insåg enbart vilken typ hon är inte egentligen hur jag tar itu med hennes aggresiva problem. Vad jag fick svar på är att hon är sk. "left brain extrovert" och att många är uttråkade när de beter sig aggresivt och att de har en stark dominans i sin personlighet.
Men då till frågan, hur löser man det? Jag har inte tid att aktivera henne konstant då hon beter sig illa, eller räcker det med att då "leka" med henne istället för att ta ett ridpass då och då... jag vet inte vart jag ska börja :/

Har du möjlighet lägga en stund varje dag på "hjärngympa" tror jag det kan räcka en bra bit. Jag har en sån som din vad gäller humör fast en valack, och han är extrovert. Jag vetesjutton om det är bättre, sur och vilja vara social är ganska ocharmigt... Att motionera kroppen är givetvis viktigt, men bäst resultat på humöret fås av att han får jobba mentalt, och bli lite trött i knoppen.
 
Ibland kan enkla saker göra skillnad! Min surpuppa har fått byta hagkompis och boxgranne nyligen! Från ett sto till en valack. Byte av box innebar även att när hon äter så har hon huvudet mot en vägg och baken mot valacken i boxen bredvid. Detta tycks passa henne mkt bättre och surandet har minskat märkbart! Jag har även märkt att om jag drar täcket av rakt bakåt och lossar svansen försiktigt så blir det inga sura miner jämfört med när jag mer brutalt drar täcket snett bakåt och rycker till lite för att lossa svansen ,,,
 
Jag gissa på enkla orsaker som t.ex. magsår som ofta drabbar hästar som äter upp sitt foder fort och sedan står utan längre tidsperioder (längre än 3-4 timmar), att hon inte trivs med sin uppstallning/aktivitetsnivå (vissa blir frustrerade på allt annat än lösdrift) eller otrygghet. För mycket folk i omgivningen hon inte har tillit till.
 
Hur länge står hon inne per dag? Vad för hagar har hon, alltså kan hon ströva en del där eller är det en typisk hästhage på 0.25 hektar?
 
Har kanske missat att du sagt det tidigare i tråden, men står hon i ett stort stall?
Hade innan en häst som hade lite humör, men var normalt väldigt snäll att hantera (aldrig problem med massör, hovslagare osv). Stallade en kort period in han på en större anläggning för att få tillgån till ridhus. Vet inte om det var att han blev hanterad av olika människor eller om han inte fixade allt spring men han blev riktigt farlig. Gick inte att hantera han i boxen, inte ens om han var uppbunden - han skulle bita och sparka så tog hem han fort igen(har eget stall, hästarna hanteras bara av mig och föräldrarna).
Direkt slog han om till sitt snälla jag, han klarade bara inte av den typen av stall.
 
Tänker också att det kanske kan vara något fel som stressar henne i vardagen som kanske inte är så uppenbart? Speciellt om det pågått under en längre tid så blir det lätt att fråga sig själv vart saker och ting gick fel. Det kan vara att hon är understimulerad mentalt, känslig för din energi du ger ut (t.ex. är du osäker så blir hon otrygg men känner hon att massören tex är säker så blir hon tryggare och lugnare), inte trivs med sin hästflock, känner sig missförstådd osv.
Jag har också en left brain extrovert, en fyra åring. Han är också väldigt känslig även om man inte märker det direkt pga hans uttåtrikade personlighet. Han är alltid i normalt fall glad dock, otroligt glad och verkligen "hög på livet". Men så började han gå med några fler hästar som var elaka mot han i hagen och han förändrades sakta men säkert. Det var verkligen små signaler som visade att han mådde väldigt dåligt psykiskt, saker som att han var lite spändare att gå ut med, inte lika framåt, vågade inte riktigt gå överallt, inte var like "heeej hästen dig vill jag vara vän med!". Tillslut slutade det med att när jag släppte han lös, istället för att bocka omkring i glädje så sparkade han mig när jag bad honom att flytta på sig (via energi, rörde honom inte) pågrund av att han var så stressad inombords och kände att han var tvungen att försvara sig mot allt. Vi särade han helt enkelt från de nya hästarna och nu har han äntligen börjat komma tillbaka till sig själv. Jag märkte inte så tydligt att det verkligen var så illa förrän han nu förändrats tillbaka, och jag är ändå väldigt känslig för det där.
Ibland måste man verkligen sätta sig ner och försöka känna av hästen och försöka förstå vad den vill. Försöka gå över alla möjliga scenarion som kan hjälpa ändras. Det kan vara det minsta lilla problem som din häst bara är känslig nog att vara stressad av.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp