Tokosel till föl

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare frenja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 931
F

frenja

Har ett föl som är 8 månader, behöver hon få tokosel, vet att dräktiga ston ska ha det men behöver fölen också få det.

Jupp. Just selen behöver föl! Men det behöver inte vara från Tokosel, det finns annat att ge. Men Tokosel är helt ok.

Det måste ju bero på hur mycket selen hennes foderstat annars innehåller, om det är brist på selen eller inte. Visst är selen livsviktigt, men det är också giftigt i för stora doser.

Att bara rutinmässigt ge föl/dräktiga ston selentillskott verkar ju livsfarligt. :confused:

Så länge man håller sig till rekomenderade doser så kan det vara onödigt men knappast livsfarligt. Maxdosen är 30 gånger rekomenderat intag så säkerhetsmarginalen är stor.
PL

Det är oftare man hamnar under behovet på selen än över till föl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 227
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 211
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka