Bukefalos 30 år!

Kraxa

Trådstartare
Någon kunnig som kan hjälpa mig tyda detta BPH? OBS, gäller inte min hund och jag har aldrig gjort BPH, därav frågorna 🙂

Förstår att det visar underlagsosäkerhet, men hur är det med resten? Vad är t.ex. skillnaden på skottaktivitet och skottosäkerhet? Och generellt, hur skulle du beskriva hunden utifrån resultaten?

Bifogade filer

• BPH.webp
    BPH.webp
    109,2 KB · Visningar: 329
Tips - det är bra att veta ras. Något som är helt normalt i en ras är ovanligt i en annan. Eller önskavärt resp inte bra alls.

man behöver inte veta ras för man ser att det där inte var så bra.

Vadårå? Förutom underlagsosäkerheten så är det ju lågt på de andra oros-delarna. Säger inte att det kanon men beroende på ras så kan det ju vara rätt okej. Nu kollar jag ju dock i mobilen så kan ju ha missat nåt.
Tänker att det kan vara ett rätt ordinärt bph beroende på ras?

Tillägger så som det såg ut när jag kollade masar s bph för några år sen då det såg otroligt tråkigt ut så hade det där till och med varit riktigt bra i jämförelse.
Nu hoppas jag att det gått framåt där sen dess men men..

Förstår att det visar underlagsosäkerhet, men hur är det med resten? Vad är t.ex. skillnaden på skottaktivitet och skottosäkerhet? Och generellt, hur skulle du beskriva hunden utifrån resultaten?

Skottaktivitet är hundens reaktion på skottet, mina bc hoppade till av första skottet inte för att de blev skrämda men för att de har nära till reaktion och de fick få högt på skottaktivitet utan att får nåt på skottosäkerhet då de inte blev påverkade i övrigt. Skott nummer två blev knappt nån reaktion på.

Skottaktivitet är hundens reaktion på skottet, mina bc hoppade till av första skottet inte för att de blev skrämda men för att de har nära till reaktion och de fick få högt på skottaktivitet utan att får nåt på skottosäkerhet då de inte blev påverkade i övrigt. Skott nummer två blev knappt nån reaktion på.
Tillägg; BPH är färgkodat för att det ska vara lättare att förstå vilken känsla hunden har vid kryssen. Rädsla är grönt, och är det inte grönt har beskrivaren inte uppfattat hunden som rädd. Vid skotten har man dessutom kryss för initial reaktion dvs överraskningseffekten som inte heller är kopplat till rädsla.

Aha, ja det verkar ju rimligt.

Tillägg; BPH är färgkodat för att det ska vara lättare att förstå vilken känsla hunden har vid kryssen. Rädsla är grönt, och är det inte grönt har beskrivaren inte uppfattat hunden som rädd. Vid skotten har man dessutom kryss för initial reaktion dvs överraskningseffekten som inte heller är kopplat till rädsla.
Du som verkar ha bra koll, vad innebär det då när vissa sekvenser inte är med i momentet?

Bifogade filer

• BPHMoment6.webp
    BPHMoment6.webp
    69,3 KB · Visningar: 169

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat