Tollare? Aussie? MAS?

Det finns många raser som kan arbeta och också funka i ringen. Det är ju inte nödvändigtvis en brukshund TS söker (och även där finns till exempel Kelpie som många gånger fungerar till både och).
Vissa här i tråden får det att låta som en omöjlighet.
Köper du dessutom en unghund/äldre hund och inte en 8-veckors valp vet du mer vad du får både utsällningsmässigt men även temperamentsmässigt.
Tack för positivitet, det behövs :D Nej det behöver absolut inte vara en brukshund. Och ja, en äldre än 8 veckor är absolut tänkbart!
 
Mas är ett osäkert kort i dagsläget, de är rätt spretiga både i mentalitet och typ. Särskilt om det viktigt att hålla på med utställning så är det kanske inte en höjdare att riskera att få en hund som hamnar över maxhöjd. De är ju vallhundar i grunden och flertalet har visat framtassarna i olika sporter som agility, rally, freestyle osv och är en lagom sporthund i lite mindre storlek och jag tror att vi kommer se mer av dem framöver på tävlingsbanorna.
Synd att corgi var uteslutet för där känns chanserna för att få både arbetsegenskaper och utställning i en och samma hund än så länge hyfsat goda. Har både mas och cardigan och rent arbetsmässigt så är cardigan ett säkrare kort om man ser till att välja bra föräldrar med bra mentalitet som är hälsotestade. Har en vuxen som är lite av en arbetsnarkoman och en dröm att träna och tävla och en sex månaders på uppväxt som uppfödaren tänkte var mer en utställningsvariant men som visar otroligt bra arbetsvila och will too please. Lätta hundar som är med på allt, fullt ös medvetslös om corgin själv får välja..
En bra mas är inte omöjligt att få men våran är på gränsen till för stor, har följsamhet men inte samma arbetslust som corgisarna utan behöver motiveras mer och tröttnar fortare. Där man kan nöta tio gånger på nåt med corgis och de tycker fortfarande att det lika kul som första gången så har masen lagt ner på tredje gången. Å andra sida kanske corgin behöver tio gånger för att fatta medans masen behöver två, där corgin har arbetsmoral så kompenserar masen med smarthet (och lessnar därför fortare också). Corgin är som att ha en schäfer på korta ben medans masen är mer lik collie i temperamentet, corgis älskar allt och alla och är i regel miljöstarka medans mas i regel håller sig till sin flock och är reserverade och lite mer miljökänsliga.

Har hört av en bekant som avlar tollare att det väldigt spretigt där med men har ingen koll själv.

Tänker spontant kanske pudel? Har sett ett par storpudlar som går bra i lydnadsklass 3, det enda de har emot sig är att de är något sävliga men går man ner i storlek så är ju mellanpudlarna lite fräsigare.

87486358_10219932756983521_2358180514315108352_n.jpg
Ja, att MASen är lite spretig kan jag tänka mig. Så är det väl med de flesta nya/små raser. Och oftast är det de raserna som också inte hunnit bli uppdelade ännu också :meh:

Corgin är jättesöt och säkert trevlig men den långa ryggen går bort tyvärr. Men pudel kanske inte är helt fel! Den får vi kika på :)
 
Ja, att MASen är lite spretig kan jag tänka mig. Så är det väl med de flesta nya/små raser. Och oftast är det de raserna som också inte hunnit bli uppdelade ännu också :meh:

Corgin är jättesöt och säkert trevlig men den långa ryggen går bort tyvärr. Men pudel kanske inte är helt fel! Den får vi kika på :)

Pudel är ju dock extremt mycket jobb att hålla i utställningspäls och du måste vara riktigt duktig med saxen ;)
 
Det finns ju olika typer av tollare men det går definitivt att hitta dem som går bra på utställning och är roliga att träna. Mentalt är ju tollarna lite spretiga, man får vara noga med att kolla MH och BPH så att de inte har rädlsor. Jag ser dem inte alls som lika uppdelade som andra retrievers.
 
Även om jag inte alls stödjer utställningsaveln hos dobermann så verkar dessa gå att jobba med hyffsat iaf.
Jag tycker de är dötråkiga, men köper man en med lite fart i kan man få en ganska smart och snygg hund.
Iaf till lydnad/bruks- vill man kunna köra skydd så är det en tung uppförsbacke. I brukset vet jag några som går rätt bra och ägarna verkar nöjda iaf.

De flesta kennlarna här i Sverige avlar trots allt mer åt utställningshållet än bruks och det verkar ju gå okej på tävling även för dem 😅
 
Även om jag inte alls stödjer utställningsaveln hos dobermann så verkar dessa gå att jobba med hyffsat iaf.
Jag tycker de är dötråkiga, men köper man en med lite fart i kan man få en ganska smart och snygg hund.
Iaf till lydnad/bruks- vill man kunna köra skydd så är det en tung uppförsbacke. I brukset vet jag några som går rätt bra och ägarna verkar nöjda iaf.

De flesta kennlarna här i Sverige avlar trots allt mer åt utställningshållet än bruks och det verkar ju gå okej på tävling även för dem 😅

Du menar väl inte att du tycker att dobermann är dötråkiga? :p
Rottis tror jag du syftar på?
 
Haha tycker utställningsdobbisar ofta är dötråkiga 😅 😂
De är mer som molossmixar än dobermann i mina ögon..
Aha nu fattar jag vad du menar! Jag läste konstigt.
Tolkade det som att du tyckte att din egen ras (alltså överlag) var dötråkig. Inte riktigt det intrycket jag fått av att följa dig liksom :laugh:
Håller med dig om att dobbisar på utställning kan se riktigt tunga ut.
 
Aha nu fattar jag vad du menar! Jag läste konstigt.
Tolkade det som att du tyckte att din egen ras (alltså överlag) var dötråkig. Inte riktigt det intrycket jag fått av att följa dig liksom :laugh:
Håller med dig om att dobbisar på utställning kan se riktigt tunga ut.
Haha då är jag med! Nej en bra bruksavlad dobermann är en komplett hund för mig, men som i många andra raser har man tappat mycket när man avlar för show.
Men tänker att de kanske passar TS.

Ja, det är stor skillnad. Tror knappt någon av hundarna från Ammos uppf väger över 40kg i full kondis (Ammo väger 34kg) och utställningshanarna väger ju gärna minst 45kg och är maxhöjd - ett gäng är över det med men det pratas det tyst om.
 
En sheltie kanske? De stämmer in på det mesta du önskar, förutom att du kanske upplever dem som för små? (Min är förvisso 46 cm i mkh, men kanske inte hade gjort succé med den storleken i utställningsringen... har aldrig provat :D) Väldigt kvicka, smarta och träningsvilliga hundar enligt min erfarenhet och väldigt många håller ju på med utställning också.
 
Hovawart är inte uppdelad i nån bruks/utställningsvariant men de är lite ojämna så man får läsa på lite men det är inte svårt att hitta hundar som går bra i utställningsringen och samtidigt kan jobba.
 
Beauceron kanske? Inte uppdelade i arbete/utställning, positiva och arbetsvilliga men inte så extremt arbetsinriktade som tex malle. Lättskött päls, hyfsat kort, de fäller dock rejält ett par gånger om året. Går att ta dem "direkt från skogen till utställningsringen" typ. Smarta, roliga hundar, skadar inte att ha en viss portion humor som beauceronägare. ;)
 
Jag har en aussie från utställningslinjer, och lär inte skaffa en till. En aussie till blir det nog, men en bruksavlad.
Min hund är fantastiskt rolig att träna och tävla med och jag älskar henne högt - men hon har lätt till stress, är reaktiv och inte helt enkel att leva med i vardagen.

Nästa gång kommer jag göra min läxa bättre, och kollar linjer, kennlar och läser Mhn, i god tid innan det är dags för nästa hund. Tycker även sociala medier är guld värt för att hitta hundar som tävlar och tränar det är jag intresserad av, samt för att knyta kontakter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 503
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 621
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 423
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp