Tollare? Aussie? MAS?

Jag och @Vastgota har korthårig collie iaf, min tik är kullsyster med hennes. :)

Tänkte faktiskt på korthårig collie när jag läste din beskrivning - rasen är inte uppdelad. Däremot måste man vara noga med att välja en kull där uppfödaren varit noga med att fokusera på mentaliteten och inte bara utseendet. Som valpköpare har man bra hjälp av Mentalindex, MI, som tagits fram. Det gäller att vara påläst och man kan få vänta ett tag på att rätt kull dyker upp.

Nu är ingen av mina två någon utställningsstjärna, i synnerhet inte tiken - jag blir nöjd om hon blir godkänd på en exteriörbeskrivning. Hanens utställningsresultat skulle nog dock se avsevärt bättre ut om jag inte tyckte att utställning var det tråkigaste som fanns och brydde mig om att visa honom på ett vettigt sätt, enligt en utställningsintresserad kompis. Sedan visste också uppfödarna till båda hundarna om att jag ville ha en hund till träning, inte utställning när jag köpte valp.

Arbetsmässigt tycker jag absolut att de uppfyller dina krav. Det är tyvärr i nuläget inte en ras man ska satsa på om man vill vara uppe i eliten och konkurrera. Men en bra korthårscollie är väldigt rolig att träna med!

Annars håller jag med flera andra om att kelpie(australian) är en bra ras om man vill både träna och ställa ut. Det finns väldigt många dubbelchampions i rasen.
 
Hundar som avlas för att arbeta kan sällan ställas ut framgångsrikt. Aussie är väl ett lysande exempel på det. Det går helt enkelt inte ha fokus på massor av olika saker samtidigt när man avlar, och så fort man prioriterar utseende så betyder det att man släpper på arbetsförmågan.

Det finns några raser som både kan konkurrera på utställning och t ex bruksprov. Det gemensamma de har tror jag är att deras utseende är mindre flashigt, spektakulärt eller "vackert" än många andra rasers.
Att det inte går att prioritera både utseende och arbetsförmåga håller jag helt med om. Det är egentligen samma med allting, om man ska förbättra en ras måste man i princip välja en sak i taget att fokusera på och låta övriga behålla status quo. Att "förbättra" en ras utseende kan inte ligga annat en sist på en lista över andra saker som behöver åtgärdas, t ex hälsa, mentalitet, arbetsförmåga och genetisk variation.
 
Jag har MAS och mina svärföräldrar har en jämnårig MAS och de är som natt och dag!

Den ena reservad, den andre älskar allt och alla.
Den ena tyst, den andre skäller non stop.
Den ena har massor av vakt, den andra skulle gladligen följa med tjuven.
Den ena liten och nätt och smidig, den andre alldeles för stor för rasstandarden och liknar mer en berner senner än en mas.
Den ena har separationsångest, den andre sover sig igenom vad som helst och har inga problem att bli lämnad.
Den ena kräver mjuk hand och harmoniskt samspel, den andre behöver väldigt tydliga konsekvenskedjor och ganska övertydligt språk.

Gemensamt är att de är fantastiskt tillgivna, keliga, har en hyfsat bra avknapp inomhus och är helt grymt arbetsvilliga. Både är ganska uppfordrande, envisa och vill att det händer saker. Smarta - javisst, men min förra terv var nog snäppet vassare.

Som någon skrev är det fortfarande en superspretig ras och jag ser tyvärr mycket pengastinn avel på halvtråkiga individer, framför allt på mentalt ganska tveksamma individer.
 
Tikarna är trevligare än hanhundarna. Kommer dock aldrig att köpa Aussie igen, för det är skitsvårt att få tag i en bra.
Aussie är ju i teorin den helt ultimata hunden, och jag skulle så gärna vilja ha en när vi flyttar till hus, men jag är som du avskräckt av letandet...
Nu har jag lägenhetsversionen av aussie (MAS :D) och det känns som det finns ungefär samma problem i den varianten....
 
Tack för alla svar, trots att jag är långsam!
Korthårig collie kan absolut vara värt att kika på! Även beauceron. Jag har inte träffat så många av de raserna. Hoffe har jag varit inne på förr men de jag träffat har tyvärr inte varit särskilt trevliga.. Så vi får se om jag vågar mig på en sån. Är övertygad om att det finns bra hundar där också dock.

MAS har jag lagt på hyllan helt. Tollare kikar jag fortfarande på. Utställningsaussien är bortvald, eventuellt en bruksaussie om jag bestämmer mig för att satsa på en sporthund och en utställningshund. Tittar även på jaktgolden och andra sport-varianter från grupp 8.

Träffade min lydnadsinstruktör idag så nu är jag mer taggad på att börja träna med en riktig hund igen!
 
Tack för alla svar, trots att jag är långsam!
Korthårig collie kan absolut vara värt att kika på! Även beauceron. Jag har inte träffat så många av de raserna. Hoffe har jag varit inne på förr men de jag träffat har tyvärr inte varit särskilt trevliga.. Så vi får se om jag vågar mig på en sån. Är övertygad om att det finns bra hundar där också dock.

MAS har jag lagt på hyllan helt. Tollare kikar jag fortfarande på. Utställningsaussien är bortvald, eventuellt en bruksaussie om jag bestämmer mig för att satsa på en sporthund och en utställningshund. Tittar även på jaktgolden och andra sport-varianter från grupp 8.

Träffade min lydnadsinstruktör idag så nu är jag mer taggad på att börja träna med en riktig hund igen!
Hoffen var inte så trevlig förr och det lever kvar hos vissa. Jag får ofta frågan om alla hoffar är så trevliga som mina och även om merparten är det numera så är det inte givet att alla är det. Skulle du vilja veta mer kan jag tipsa om linjer och uppfödare via PM.
 
Börjat leta aussie till nästa år men när jag läser här blir jag nästan avskräckt :eek:
Mina två står till förfogande för de som tvivlar på att det finns riktigt trevliga aussies :D
80813416_10214537780186309_3367918654065737728_n.jpg
 
Om du har nåt aussiekenneltips mot bruks så få du gärna skicka ett pm @Fisherling!

Titta på listorna över Årets Aussie, bruksgrenarna, på rasklubbens hemsida. Där får du en snabb överblick på vilka kennlar som ofta har avkommor som är ute i brukset, vilket ger en snabb visning om vilka kennlar du kan titta lite extra på.

Överlag finns väldigt mycket bra info att utgå ifrån på rasklubbens hemsida.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 592
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 801
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp