Sv: Tömkörning
Tömkörning är ett underbart komplement till ridningen! Man "rider" hästen från marken. Tömkörning är alltså dressyr utan ryttare!
Du ska alltså inte bara gå "runt runt" med hästen. Den ska jobbas ordentligt precis som under ett ridpass.
Det kan vara motigt i början när både du och hästen ska vänja sig vid det, be någon som kan om lite grundhjälp, men va rinte rädd för att experimentera!
I början är det bäst att du bara provar på skritt och när hästen jobbar bra därifrån kan du fortsätta i trev och slutligen galopp. Mest för din skull, du ska inte behöva hänga hästen i munnen när du tömkör.
För delen med tömkörning är att hästen får en paus från vikt på ryggen och kan koncentrera sig på att försöka balansera sin egen kropp vilket ofta resulterar i mjukare kropp under ridning, gör du br aifrån dig på tömkörningen kan du få mkt gratis när du rider sen
Märren jag är medryttare på har rent ut sagt varit förjävlig att rida på för att man inte varit riktigt schysst mot henne innan + att sadeln satt riktigt illa. Hon har heller inte fått speciellt mycket krav ställda och stretade mest när man red. När jag började tömköra och hade gjort det ett tag förändrades hon helt, dels för att det var lättare för henne på marken vilket ökade hennes självförtroende iom att hon hade lättare för sig där. Det var dessutom ingen som satt och störde henne på ryggen. Nu är hon sagolik att rida
Mitt tips till dig är att du som sagt börjar från skritt. Där ska allt sitta innan du börjar trava hästen. Kom ihåg att ju närmre du går hästen desto bättre kontakt har dú. Gå dessutom snett bakom så att hästen ser dig. Kom även här ihåg yttertygeln.
I början kan du göra enkla grejjer. Sätt upp koner och styr mellan dem, träna på att byta varv och sida medan hästen rör på sig. Gör halter och kanske ryggningar om din häst kan det. Öva på röstkommandon och lyhördhet.
När du har gjort det så kan du börja "dressyra" lite. Hästen ska vara fjäderlätt i handen (ungefär som när man rider) men ändå ha ett mjukt stöd i tygeln. Gör mycket halvhalter samt ökningar och minskningar. Man kan börja trava två/tre steg åt gången för att få hästen att samla sig ordentligt samt öva mer på att lyssna. Du ska i slutaändan inte behöva göra mer än att krama i handen för att hästen ska göra halt. Alltså mycket variation! Tillsut när hästen är samlingsbar kan du börja trava ordentligt. Hästen ska då vara så mjuk och samlad att du enbart behöver gå efter den trots att den travar, ökar du traven ska du baa behöva ta rejäla kliv. Tempoväxlingar är guld värt!
Hoppas mitt svar var givande, personligen tycker jag att det är jättekul att tömköra då det är så himla givande.
Lycka till och var inte rädd för att fråga om det är ngt du undrar över! Slänger in lite bilder på mig o pållan