Tömkörning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JennyE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 802
J

JennyE

Efter att ha hört så mycket bra om tömkörning, så har jag nu blivit sugen på att göra det själv med pållen. Men saken är den, att jag faktiskt aldrig har så mycket som hållit i en tömkörningsgjort förrut! :o Jag vet vad principen med det hela är och hur det går till, men hur man gör har jag ingen aning om. Så min fråga är, kan det vara till mer skada än nytta om man gör på fel sätt (som mycket annat)? Kan man ens göra "på fel sätt" när det gäller tömkörning, eller är det så enkelt som det ser ut (dvs bara gå därbak som ett fån och hålla i tömmarna)?

Sv: Tömkörning

Man kan göra massor med fel... eller så går man där som ett fån bakom och då gör det inte mycket nytta:smirk:

Jag tycker att det är väldigt svårt att tömköra och har ändå hållt på i många år med ridning, körning av unghästar. Men det är ett mycket bra sätt att jobba hästen på, om man gör rätt. Största risken tycker jag är att man drar ihop hästen för mycket och tappar bjudning eller får en explosion som utryck för frustration från hästens sida. Sen är det ju mycket töm att hålla reda på:angel: Säkerheten är viktig, rätt avstånd och kontakt i tömmen osv.

Om jag vore som du så hade jag dels haft en duktig medhjälpare som går vid hästens sida och dels försökt hitta någon typ av helgkurs där du kan få hjälp med de allra första grunderna. Det finns en jättebra bok/häfte som Anders Eriksson har skrivit där det finns många bra tips och bra bilder på olika typer av inspänningar, vad som är lämpligt för den unga hästen resp den lite mer utbildade. Jag tror inte att den är så dyr men verkligen mycket bra som ren instruktionsbok. Där kan du se vilken utrsutning som är lämplig också.

Tror inte att du kan göra så mycket skada om du bara går där bakom hästen o spatserar........Jag gör det minst en gång/veckan och är inte alls super på det, den undervisning jag har fått var att jag fick köra i typ en halvtimme hos min hästs förra ägare när jag var o träffade honom, hon kunde o visade mig. När jag väl hade fått honom köpte jag en billig gjord o tömmar hos H***ks och satte igång. Jag tycker det är askul, och tycker nästan att det skulle va obligatoriskt i ridundervisningen för att iom att man inte kan använda sits o skänkel får man en helt ny känsla för vad dom betyder, samt en bättre uppfattning om hur man kommunicerar via tyglarna. Vi går ut o går för det mesta (toppenrolig motionspass för mig!!), men ibland är vi på ridvolt o gjort krumelurer.

Jag fäster tyglarna i hans vanliga tränsbett (byter ut ridtyglarna bara), har inga inspänningstyglar el dyl, min går så fint ändå, söker better och tar det hela på STORT allvar. :love: Jag lärde mig att ha tyglarna i de lägsta ringarna vid hästens sida så att tyglarna "ramar in" hästen, det är lättast för en nybörjare har jag fått veta o då kör jag med det.

Jag har förstått att det knepiga är att t ex om man vänder, att hästen måste vänja sig vid att yttertygeln kan hamna över bakbenen och inte få panik...det kan kännas ovant kanske dom första gångerna. Annars är det inget konstigt i det för hästen tror jag (förutom att den kanske undrar vart matte tog vägen :) ).

Börja köra du, ta med dig någon första gången kanske som kan gå vid hästens huvud....som sagt om du bara går ut o promenerar så kan du ju inte förstöra nånting, och du ser snart om du tycker om det och då kan du börja lära dig mera.....vem vet vi kanske möts på en kurs nån gång...:idea:

Lycka till!! :bump:

Tack för svaren! :bow:
Först och främst så hade jag inte tänkt något avencerat i början, utan mer ut och traska lite. Men hur lätt är det egentligen för hästen att dra iväg med en när man är ute? Det känns som om man har mycket mindre kontakt och svårare att rå på hästen än när man rider? Härsten är ett lättare kallblod, men stark är han så det räcker och blir över :smirk:
Just det att gå bakom och ha linor farandes hit och dit är nog ingen fara för pållen, har tolkat och tjafsat på, och det har funkat väldigt bra!

Senast ändrad av en moderator:

Det KAN bli läskigt farligt!

Ex hästen blir rädd för något vänder, snurrar in sig i tömmen och snubblar. Eller rusar iväg med töömen bakom! Jag har alltid "löst emellan" tömmarna om jag går på promenad ute....jag har fått släppa en häst som brakade hem till stallet.....inte kul, men det gick bra!!

Jag tycker att det är synd att fler inte vågar prova...

Det går att lära sig väldigt mycket genom att prova sig fram.... Man har ju oftare lättare att se när hästen gör rätt... än att känna vid ridning.. (Jag kanske bara talar för mig själv)... Våga prova, ha tålamod och ge inte upp för att det trasslar i början... Det tar tid att lära sig hålla rätt på tömmar, sig själv och häst i början..:smirk:

Ev kan man ta hjälp av nån som leder hästen första gången, om hästen trasslar och inte vill gå fram..

Sen skulle jag råda till att göra det första gångerna på en ridbana/ridhus som har staktet eller väggar... (själv skulle jag aldrig komma på tanken att tömma min kuse ute i det fria, just pgv att det kan bli läskigt..Precis som SPIGGEN skrev.. Vi har bilvägar och allt möjligt i trakten.. Jag vill kunna släppa om det krävs)...

Tömkörning är ett underbart komplement till ridningen! Man "rider" hästen från marken. Tömkörning är alltså dressyr utan ryttare!
Du ska alltså inte bara gå "runt runt" med hästen. Den ska jobbas ordentligt precis som under ett ridpass.

Det kan vara motigt i början när både du och hästen ska vänja sig vid det, be någon som kan om lite grundhjälp, men va rinte rädd för att experimentera!
I början är det bäst att du bara provar på skritt och när hästen jobbar bra därifrån kan du fortsätta i trev och slutligen galopp. Mest för din skull, du ska inte behöva hänga hästen i munnen när du tömkör.

För delen med tömkörning är att hästen får en paus från vikt på ryggen och kan koncentrera sig på att försöka balansera sin egen kropp vilket ofta resulterar i mjukare kropp under ridning, gör du br aifrån dig på tömkörningen kan du få mkt gratis när du rider sen:)

Märren jag är medryttare på har rent ut sagt varit förjävlig att rida på för att man inte varit riktigt schysst mot henne innan + att sadeln satt riktigt illa. Hon har heller inte fått speciellt mycket krav ställda och stretade mest när man red. När jag började tömköra och hade gjort det ett tag förändrades hon helt, dels för att det var lättare för henne på marken vilket ökade hennes självförtroende iom att hon hade lättare för sig där. Det var dessutom ingen som satt och störde henne på ryggen. Nu är hon sagolik att rida :banana:

Mitt tips till dig är att du som sagt börjar från skritt. Där ska allt sitta innan du börjar trava hästen. Kom ihåg att ju närmre du går hästen desto bättre kontakt har dú. Gå dessutom snett bakom så att hästen ser dig. Kom även här ihåg yttertygeln.
I början kan du göra enkla grejjer. Sätt upp koner och styr mellan dem, träna på att byta varv och sida medan hästen rör på sig. Gör halter och kanske ryggningar om din häst kan det. Öva på röstkommandon och lyhördhet.

När du har gjort det så kan du börja "dressyra" lite. Hästen ska vara fjäderlätt i handen (ungefär som när man rider) men ändå ha ett mjukt stöd i tygeln. Gör mycket halvhalter samt ökningar och minskningar. Man kan börja trava två/tre steg åt gången för att få hästen att samla sig ordentligt samt öva mer på att lyssna. Du ska i slutaändan inte behöva göra mer än att krama i handen för att hästen ska göra halt. Alltså mycket variation! Tillsut när hästen är samlingsbar kan du börja trava ordentligt. Hästen ska då vara så mjuk och samlad att du enbart behöver gå efter den trots att den travar, ökar du traven ska du baa behöva ta rejäla kliv. Tempoväxlingar är guld värt!

Hoppas mitt svar var givande, personligen tycker jag att det är jättekul att tömköra då det är så himla givande.
Lycka till och var inte rädd för att fråga om det är ngt du undrar över! Slänger in lite bilder på mig o pållan:)

Lägre i skritt:

tommar_7.jpg

Div:

tommar_9.jpg

Trav (ökning, därav högre form)

tommar_3.jpg

Album: http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/

Tack för svaren! :bow:
Först och främst så hade jag inte tänkt något avencerat i början, utan mer ut och traska lite. Men hur lätt är det egentligen för hästen att dra iväg med en när man är ute? Det känns som om man har mycket mindre kontakt och svårare att rå på hästen än när man rider? Härsten är ett lättare kallblod, men stark är han så det räcker och blir över :smirk:
Just det att gå bakom och ha linor farandes hit och dit är nog ingen fara för pållen, har tolkat och tjafsat på, och det har funkat väldigt bra!

Kan bara tala utifrån min häst....han är inte den som drar iväg direkt, men han tycker inte om att behöva göra halt o stå stilla o snyggt....om han tjafsar och vill gå tycker jag att det är lättare att hålla emot från marken, för att jag kan lägga hela min kroppstyngd bakom min hand på ett sätt som jag inte kan vid ridning (nu är det någon expert som gör en utläggning om hur man VISST kan det vid ridning :idea: , men jag kan inte :crazy: ).
Sen är det som någon sa, börja i skritt, inga äventyr i början. Jag har precis börjat låta min gå upp i trav ibland när jag tömkör....blir ordentligt svettig själv av det :smirk:

Blir lite fundersam när jag ser dina bilder... Dels avståndet till hästen och dels avsaknad av hjälm, eller ser jag fel?

Jag hade ALDRIG gått i den positionen bakom min unghäst och inte rek den till någon ovan heller.

Jag går snett bakom hästen och inte bakom, hjälm har jag dock inte!
Hästen är 18 år (om det nu skulle spela roll). Jag har tidigare tränat för en som i sin tur var elev hos Anders Eriksson och fått lära mig att det är enklare att påverka hästen utifrån denna position, speciellt om den är stark. Denna märren är stark i ordets rätta bemärkelse och jag har fått mer kraft att påverka henne genom att gå här. Numera är hon dock fjäderlätt i handen men fortfarande lite obalanserad. Vi har bara kommit till trav hittils (tömkört "seriöst" ca ett år) så vi har en bit kvar att gå. Är dock väldigt nöjd med henne och märker enorm skillnad:banana:

fått lära mig att det är enklare att påverka hästen utifrån denna position, speciellt om den är stark. Denna märren är stark i ordets rätta bemärkelse och jag har fått mer kraft att påverka henne genom att gå här.

Ja du har en jättefin häst å ni jobbar bra men "kraften" rent fysikaliskt är den samma om du går en eller tio meter bakom hästen, att det sen kanske fungerar bättre för att hästen har dig nära och känner av ditt kroppsspråk, det är en annan femma. Men jag skulle aldrig i livet gå så nära inpå rumpan på en häst!! Skulle hästen slå så flyger ju skallen av! :eek: Men ni ser ut att fungera bra i hop du å pållen.

maria

Ja du har en jättefin häst å ni jobbar bra men "kraften" rent fysikaliskt är den samma om du går en eller tio meter bakom hästen, att det sen kanske fungerar bättre för att hästen har dig nära och känner av ditt kroppsspråk, det är en annan femma. Men jag skulle aldrig i livet gå så nära inpå rumpan på en häst!! Skulle hästen slå så flyger ju skallen av! :eek: Men ni ser ut att fungera bra i hop du å pållen.

maria

Jag hade samma reaktion faktiskt....jag går flera meter bakom min häst men jag ska inte uttala mig för att min är lättkörd....men nog hade jag hjälm om jag gick där :o

Det är omöjligt för henne att sparka i denna positionen. Isåfall skulle hon få vrida sig som ett "U" för att komma åt mig. Jag går ju precis vid hennes "Lår" . Ska inte försvara alltförmycket, det är dock märkbar skillnad på om jag går en meter längre bak. Jag har ju dessutom fått lära mig detta av min tränare och har även en annan i stallet som tränar för Anders då o då att det kan vara en lösning på en väldigt stark häst. Jag kommer givetvis successivt öka avståndet när hon och jag är mogna för det.

jag tycker att det ser ut som om MRS SCABTREE vad hon pysslar med...;)

Jag har inte gått kurs eller tränat för nån, men jag håller ungefär samma position, för det är där jag kommit åt hästen.. Kanske längre avstånd men snett vid sidan... Och ju närmre hästen jag befunnit mig desto mer möjlighetet har jag haft att påverka.. Men vad vet jag om tömmkörning...
Säkerhet är föresten inte alltid endast hjälm! Bara för att man har hjälm går man inte säker..:)...man kan ju bryta nacken ändå menar jag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 953
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i... 2
Svar
39
· Visningar
3 724
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V