Tömkörningsalternativ

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _malle__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 804
brukar spänna tömmarna som på bilden högst upp till höger...får igenom ställnignen bättre och linan bakom rumpan får hästen att börja samla sig lättare

Okej, vet du varför? Misstänker att min pålla skulle göra en bockserie om jag lade linan bakom baken.. :crazy:

Nu så. :)
Uppe till vänster och nere till vänster är de sätt som jag brukar använda mig av. Plus en liten annan variant där jag fäster innerspännet mitt på gjorden och låter linan löpa genom bettringen och sen till min hand. Eh... vet inte ifall jag lyckades förklara men jag hoppas ni fattar! ;)

/Snorpan

Varierar mellan de två nedre.

Det är onödigt att använda någon slags "gramanaktig" tömsättning på Pinky, hon har väldigt lätt för att dyka ner med nosen mellan frambenen, och det vill jag absolut inte.

Någon av de två varianterna till vänster, beroende på häst. På min egen häst är det främst varianten utan ledande innertöm.
Jag har provat att lägga tömmen bakom rumpan på henne någon gång men tycker det känns osäkert i och med att jag är såpass kort att jag får lyfta tömmen hela tiden för att inte få den på haserna och dessutom är jag ingen mästare på tömkörning precis.

Jag växlar mellan dom fyra faktist. Men vanligast blir det att jag har dom i båda tömringarna.

Som i bild 1. Det har hänt att jag haft även innertömmen spänd i gjorden och då i de lägsta ringarna.

Har det bara på det sättet som på den bilder längst ner till vänster.

Jag kommer åt min häst på ett bra sätt utan att behöva ha linan runt rumpan eller liknande.

Första alternativet.
Funkar alldeles utmärkt för mig, och då kan jag emellanåt gå ut på rakt spår oxå.

Brukar ha den som är längst upp till vänster. Kan inte ha tömmen bakom rumpan, för då sparkar han bara.
Dessutom funkar det som jag använder nu väldigt bra!

Så här:
tomkorning.png

Alltså som bilden längst ner till vänster (om jag minns rätt :smirk:)

Det beror på vilken häst jag tömkör och i vilket syfte. Om jag vill kunna byta varv ofta, blanda med rakor o.dyl. så sätter jag i tömringarna. Ska jag arbeta enbart på volt trär jag ofta inner töm genom bettringen och tillbaka till gjorden för ledande effekt.

Har sällan tömmarna bakom rumpan, tycker inte jag har fått någon bra effekt av det de gånger jag gjort så och då låter jag bli.

Nere till vänster är vad jag använder mig av själv. Känns lättast på något sätt eftersom jag är hopplöst dålig på att tömköra... :o

alla fyra metoderna, beroende på häst och vad jag vill göra med den.

blir inte bettets inverkad i munnen fel när man inte "drar rakt bak" (om du förstår vad jag menar)?

det måste väl bli mer likt ridningens hjälper om man har båda sidorna spända genom ringarna i gjorden?

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
373
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 464
Senast: JohannaB
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men... 2
Svar
31
· Visningar
1 778
Senast: Lejanna
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka