Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som har erf av Hööks tömkörningsgjord i neoprene? Det som gör mig tveksam är att tömringarna INTE står upp, så ni som har den, erfarenheter? Hur är den i storleken?

Andra tips på tömkörningsgjord i syntet (vill inte ha läder, vill ha en LÄTT)?

Får gärna ha mycket ringar för inspänning etc men inget krav. Får väldans gärna ha långa stroppar och kunna användas med dressyrgjord (eller att det ingår sådan gjord).

MÅSTE vara svart, inget brunt här inte ;)

Sv: Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Den på hööks är faktiskt riktigt bra har haft min i ett par år är super nöjd.

tycker neoprengjorden är ganska bra. fast rekommenderar såklart en i läder ändå, de är stadigare, har bättre mankfrihet, och svanskappa ingår. Gör den det på hööks gjord?

Det ÄR ju sämre med liggande ringar, men jag kände ingen marginell skillnad faktiskt.
Det enda du inte ska köpa är hööks tömkörningstömmar med smal del framtill, har du det minsta fel storlek på hästen så funkar det inte för då fastnar de i tömringarna om du har en inspänning. jag hade givetvis en 1 dm för lång hals på min pålla :)

Vad har tyngden för betydelse för dig?

/jenny

Glömde den är helt normal i storleken full är full

Jag tycker också att den är jättebra!

Jag har Hööks neoprenegjord, och jag tycker den funkar bra på den nivå jag och Pinky befinner oss. :angel:

Jag använder inte de högsta tömringarna, så jag vet inte hur det funkar med liggande ringar just i det läget, men det funkar utmärkt att det är liggande ringar längre ner på sidorna. Jag har tömmar med repändar, och det kanske gör sitt till, vad vet jag?

Ang. storleken så har jag cob på min, och jag har använt den på ett större halvblod utan problem. Använder hålen på övre halvan av stropparna på båda sidorna på lilla Pinky...

Jag mätte min gjord för ett tag sedan, åt nån här på Bukan. Ska kolla om jag hittar den tråden igen så kan du få veta vilka bröstomfång den passar. :idea:

165-205 cm. :)

Men det går ju att ta en dressyrgjord i annan längd istället för den som hör till om man skulle råka ha 2 hästar av väldigt olika storlek.

pinky skrev:
Jag använder inte de högsta tömringarna, så jag vet inte hur det funkar med liggande ringar just i det läget, men det funkar utmärkt att det är liggande ringar längre ner på sidorna. Jag har tömmar med repändar, och det kanske gör sitt till, vad vet jag?

Ang. storleken så har jag cob på min, och jag har använt den på ett större halvblod utan problem.

Samma erfarenheter här! Funkar bra! Alexandra: - mankfriheten kunde vara bättre är min enda synpunkt men då har ju oxå min pålle en rekorderlig manke, tror dina araber nog inte har det om de är ras typiska, och då borde den sitta kanon. Kör du med reptömmar funkar gjorden kanon. Som någon annan påpekade: de tömmar H***ks säljer är jag inte förtjust i - otympliga och glider inte som de ska....!

Det är bara att ta svarta tunna buntband och dra åt nedanför ringen så har man stående ringar.....

:idea:

Vart nedanför ringen? Kan du förklara lite närmare? *trögfattad som vanligt* :angel:

mackan skrev:
Samma erfarenheter här! Funkar bra! Alexandra: - mankfriheten kunde vara bättre är min enda synpunkt men då har ju oxå min pålle en rekorderlig manke, tror dina araber nog inte har det om de är ras typiska, och då borde den sitta kanon. Kör du med reptömmar funkar gjorden kanon. Som någon annan påpekade: de tömmar H***ks säljer är jag inte förtjust i - otympliga och glider inte som de ska....!

Host.. så rastypiska mankar har de förvisso inte, herrn har en lååång, hööög och bred manke. Damen har ju unghästmanke än så henne får man väl se, men går ju att padda på sidorna om manken om det krävs, är ju ffa lilldamen som ska ha den, så det borde funka. Får prova om inte annat.

snigelfarmor skrev:
Vad har tyngden för betydelse för dig?

/jenny

valack med gjordtvång, och s en unghäst., Jag (och hästarna) föredrar helt enkelt ju lättare de är.

Och lädergjord anser jag mig inte ha behov av så lite som jag tömkör. Jag hade en Tärnsjö tömkörningsgjord förr, som jag sålde eftersom det gick lika bra med däckeln + gjorden från Tärnsjöselen. Men nu har jag (förhoppningsvis) sålt selen med, så dags att skaffa en gjord till unghästen.

Grevinnan skrev:
Det är bara att ta svarta tunna buntband och dra åt nedanför ringen så har man stående ringar.....

Jag tänkte på tejp jag, men buntband är ju bättre!

Till den somf rågade var man sätter buntbandet. Du ställer ringen upp, sen ner mot där ringen fäster i gjorden drar du om ett buntband och drar åt. Då står ringen sen.

Är supernöjd med min! Funkar bra även om ringarna inte är fast uppstående! Ligger bra på hästen, glider eller snurrar inte heller. Helt klart prisvärd!

Jag har också gjorden från hööks, och är verkligen supernöjd med den. Bra gjord för litet pris.
Min pålla tyckte om den (har sadelgjordskramp), hon är arab och har cob-gjorden.
Jag håller på att byta ut ringarna mot stående ringar (eller inte jag, men min pappa ;) ). Det funkar rätt okej me liggande ringar om man använder dom på sidorna men det blir rätt knökigt om man ska använda de högst upp. men jag får se hur resultatet blir.

Senast ändrad av en moderator:

Frågan är vilken storlek man ska ta. Tänkte på lilldamen, vet inte vad hon tänker dra när hon blir vuxen. Just nu är ju båda maxad D och jag tror cob skulle funka fint. Men frågan är om Full skulle funka med och det är bättre att ta det så det finns lite att växa i?

Skaffa svanskappa till också! För det följer inte med på den va?

Svanskappa följer inte med, men jag köpte "rid"svanskappan på Hööks, och den räckte precis till Pinky.

Kort rygg, eller vad? :cool: :D

Vilken tur...eller hon kanske fick en kort rygg efter det? :p

Haha, nä, jag är ganska säker på att svansen alltid suttit nära öronen! :rofl:

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Suck, jag blir snart galen. Har försökt hittat ett snyggt remontträns till unghästen ett tag men det verkar inget finnas i rimlig... 2
Svar
33
· Visningar
7 557
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 965
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka