Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Sv: Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Jag har full på min och den är bra till Brisse, en grov vbl travare.
Och där finns det många hål kvar, så jag tror det skulle kunna passa. Har för mig att det inte skilde så mkt på cob och full när jag tittade på dom.
Bild030.jpg

Har använt Hööks neoprenegjord ett tag och är mycket nöjd. En liten nackdel att ringarna inte står upp, men jag har Hööks tömmar också, som är av slätt snöre sista delen fram till bettet, vilket gör att det löper bättre genom ringarna.

pinky skrev:
Haha, nä, jag är ganska säker på att svansen alltid suttit nära öronen! :rofl:

Då hör hon ju extra bra om en fis är på gång! det kan ju vara bra... ;)

Jag har oxå den gjorden från h**ks och fungerar bra. Jag köpte cob då min dam har det i det mesta men har haft den på stora halvblod oxå...

Varför använder ni inte svanskappa?

Tur ni inte har läder för då hade den skavt på manken kanske.

När jag spänner in min så måste jag ha svanskappa, samt om hon sticker iväg och jag mäste ta mer i en töm. Den ligger helt enkelt stadigare med.

/jenny

snigelfarmor skrev:
Varför använder ni inte svanskappa?

Tur ni inte har läder för då hade den skavt på manken kanske.

När jag spänner in min så måste jag ha svanskappa, samt om hon sticker iväg och jag mäste ta mer i en töm. Den ligger helt enkelt stadigare med.

/jenny

'Vi' (jag och hästarna) gillar inte svanskappa.

Aldrig haft problem med skav eller glid, ens med lädergjorden (Tärnsjö).

Jag tycker att gjorde från hööks är alldeles utmärkt, jag använder den iof endast vid longering. köpte stl full och den passar på alla hästar. från den minsta 145cm till den största 177cm.

Inte svanskappa?! :eek:

Ja det kanske fungerar på vissa hästar men gjorden lägger sig ju väldigt lätt och trycker på manke och hämmar frambensrörelserna så fort du spänner tömmarna annat än rakt bakåt. Men du har väl tur med din kanske. Kan ju förstå att alla hästar kanske inte tycker det är så kul till en början men det får man ju träna med i så fall. En svanskappa som sitter rätt ska ju inte skada eller vara obehaglig för hästen på nåt sätt!

Ridskolan har en sådan och den funkar alldeles utmärkt till ändamålet.
Ingen häst tömkörs ju på någon vidare avancerad nivå.

Våran gjord är i storlek full och används på från större och kraftigare kat C upp till stor hästar, dock så är gjorden Lång för ponnyerna och vi får knyta och ha oss vid stropparna, skulle nog rekommendera strl. Cob om du har hästar i ponnystorlek/mindre häst. Har du lite större robustare hbl så behöver du däremot ha en i stl. full.

Nora skrev:
Inte svanskappa?! :eek:

Ja det kanske fungerar på vissa hästar men gjorden lägger sig ju väldigt lätt och trycker på manke och hämmar frambensrörelserna så fort du spänner tömmarna annat än rakt bakåt. Men du har väl tur med din kanske. Kan ju förstå att alla hästar kanske inte tycker det är så kul till en början men det får man ju träna med i så fall. En svanskappa som sitter rätt ska ju inte skada eller vara obehaglig för hästen på nåt sätt!

Rider du med svanskappa med? :angel:

För att det inte behövs. Gjorden sitter där den ska och glider inte. Sen spänner jag inte in hästen när jag tömkör..

Jag anser mig för stor(180cm) för att rida shettisen. :) Men ja, han har svanskappa på sadeln. Spänner man inte in så behövs det kanske inte. Har bara sett så många exempel på hästar som verkligen skulle behöva svanskappa på tömkörningsgjorden då den ligger på manken om inte längre fram... Ni får väl skatta er lyckliga att det funkar utan på era hästar i så fall!

Jo vore så fallet skulle jag ju använda det. Vill inte skapa obehag för hästen och hindra den i dess arbete i onödan.

precis så jag menar! ;)

Jag är jättenöjd :) med min longergjord som jag upplever är helt normal i storlek full. Svanskappa ingår inte, men det finns en ring högst upp att fästa en i om man vill. Jag har inte upplevt det som något negativt med att det är liggande ringar.

Tidigare hade jag Börjes lädergjord med resårgjord, men det gick inte att dra gjorden ordentligt utan den gled lite hur som helst på hästens rygg. :mad:

Jag har haft gjorden från hööks i ca 2 år nu, och jag tycker att det är jättebra.
Att den är så lätt är en fördel, efter som att den pga det är bekvämare för hästen att ha på sig och är lätt att lägga på. Den är jättelätt att spänna pga. materialet på stropparna, samtidigt som dom är väldigt hållbara. Det är enkelt att borsta/skölja av den efter ett pass och den torkar fort. Man slipper smörja. Den är mjuk och följsam, så att den formar sig efter hästen, vilket inte en lädergjord gör på samma sätt. Den sitter på plats även om man inte spänner den speciellt hårt. Tömmarna glider lätt igenom ringarna när man tömkör.

Att ringarna inte står upp har ingen betydelse. Tömmarna glider jättelätt igenom och jag har aldrig varit med om att de fastnat eller "segat" kvar. Och jag har ändå tömkört väldigt mycket i perioder, bla för tränare.

Storlek.. Jag har den på mitt varmblod - ganska maffig när han är i form. Och spänner den ganska "i mitten". Så den passar nog till det mesta.

Den från Hööks är bra. Har en som jag hade på tömkörningskurs för Anders Eriksson och han tyckte också att den var bra. Tillräckligt med ringar för att man ska kunna spänna tömmarna på olika sätt. Den är mjuk och följsam. Den ligger lite lågt över manken så man kan lägga ett underlägg där. Har Cob storlek på mig gjord. Den passar på B ponnyn och även på ett väldigt kraftigt halvblod, så storleken går att variera väldigt mycket.

Senast ändrad:

jag tycker inte att den är så jättebra.. lite sladdrig.. och så är ringarna "lösa" och det är inte heller så bra i mina ögon.. toppen bra som longergjord :) annars så skulle jag nog lägga pengarna på en med fasta ringar och stadigare "bom" :)

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Suck, jag blir snart galen. Har försökt hittat ett snyggt remontträns till unghästen ett tag men det verkar inget finnas i rimlig... 2
Svar
33
· Visningar
7 557
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 965
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka