Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Sv: Tömkörningsgjord? Hööks tömkörningsgjord i syntet?

Den här är jag sugen på... tror att den är bättre... Någon som har denna?

tömkörningsgjord2.jpg

Jag tycker att min är Ok, men skulle mycket hällre ha en i läder och med en i ringar som står upp... Dessutom får min pålla skav av den... skulle rekomender att köpa en "riktig" istället!

Köpte en sån till Tibbe för fyra år sedan, strl Cob, har den kvar till Patsy och den fungerar bra på båda två. Har också sådana tömmar med rep i ändarna.

Använder inte heller svanskappa och trixar inte med inspänningar eller så, hon jobbar på bra i form ändå på töm.

Ämelie skrev:
Jag tycker att min är Ok, men skulle mycket hällre ha en i läder och med en i ringar som står upp... Dessutom får min pålla skav av den... skulle rekomender att köpa en "riktig" istället!

Som jag sa så har jag inget behov av en riktig, hade jag det skulle jag behållt min Tärnsjö tömkörningsgjord som jag sålde för fem år sen =)

Jag har hööks gjord. Tycker den är väldigt bra. Men dock väldigt stor i storleken. Jag har stl cob till min häst, iofs bara 158 hög, men ganska fet. Vintertid passar den vår ardenner, men schbrak under.. Och hon är inte liten!

jag har strl Full på min och den sitter kanoon bra på mitt halvblod som är 162cm och smärt (lite rund)....

vad sa anders om att du inte hade svanskappa, för han spänner då in vet jag.

/jenny

ett tips är Chetaks gjord..

har stående ringar och kostar en tusing eller mindre ibland.
/jenny

Han sade ingenting om svanskappa. Han satte utrustning själv på flera av de andra deltagarnas hästar och han satte inte på svanskappa på någon.

"Hästen skall ha däckel eller gjord med ringar där tömmarna löper. Däckeln har en stålstomme och är bra på hästar med stor manke. Gjorden är mjuk och ligger bäst på hästar med låg manke. Svanskappa är bra för att hindra gjorden från att åka fram."
AE, http://www.hastfolk.se/2005-01/05013-Tomkorning.htm

den är iallafall bra :) att ha!

/jenny

bigganl skrev:
Han sade ingenting om svanskappa. Han satte utrustning själv på flera av de andra deltagarnas hästar och han satte inte på svanskappa på någon.

antar förresten att han inte hade något val, finns det ingen svanskappa så finns det ju ingen.. Men finns det så tar man ju inte av den eftersom den uppfyller ett syfte. Speciellt om man spänner in, men även för stabilitetet sidledes.

/j

Jag har Hööks neoprenegjord och rundsydda textiltömmar från Börjes och det funkar jättebra. Iaf på vår nivå!

Alexandra_W skrev:
Som jag sa så har jag inget behov av en riktig, hade jag det skulle jag behållt min Tärnsjö tömkörningsgjord som jag sålde för fem år sen =)

Ok, Då kan jag rekomendera den för den är prisvärd och bra att ha när man longerar!

När AE håller kurs så brukar han ha med sig egna grejer. Så att man själv inte har ngn svanskappa borde ej vara ett problem på kurserna.

Själv använder jag inte heller svanskappa, min gjord ligger så pass bra ändå, den åker aldrig fram.

Alexandra_W skrev:

länken funkade inte, men den enda jag hittade på horse var nog den sämta jag sett, tyvärr, den har ju inte en enda stående ring. Inga möjligheter länre ner på gjorden heller..
Köp hellre en billig från börjes, om det är i de prisklasserna du rör dig.

Kanske inte de reflektionerna du hoppades på.. Men jag lovar att du blir mera nöjd med den från hööks. För kanske du utvecklar din tömkörning och då räcker inte Horzegjorden till.

/jenny

snigelfarmor skrev:
länken funkade inte, men den enda jag hittade på horse var nog den sämta jag sett, tyvärr, den har ju inte en enda stående ring. Inga möjligheter länre ner på gjorden heller..
Köp hellre en billig från börjes, om det är i de prisklasserna du rör dig.

Kanske inte de reflektionerna du hoppades på.. Men jag lovar att du blir mera nöjd med den från hööks. För kanske du utvecklar din tömkörning och då räcker inte Horzegjorden till.

/jenny

Den har TVÅ stående ringar (tömringar), Hööks gjord har INGEN stående ring. Så där är Horze bättre.

Däremot har den inte så många låga möjligheter nej, men jag har eg inget behov av lågaringar (vill man kan man ju enkelt sätta dit sådana med). Däremot vill jag ha stående ringar och även om man kan modifiera Hööksgjorden så ringarna står så föredrar jag en som har stående ringar från början.

Att utveckla min tömkörning, tja, har jag inte känt något intresse av det senaste tio åren tror jag det är tveksamt om jag kommer göra det de närmsta åren heller, så därär nog ingen fara, och isf får jag väl köpa en annan DÅ =)

Hmm, provar igen med bilden.. Funkar för mig.

http://horze.com/product_info.php/c...d/334?osCsid=b6abc8381ffd0a9f5f1e87d91802c398

Annars går in på Hästen - Longeringsutrustning och så finns den där.

Är de ringarna verkligen stående.. missade det innan. Skeptisk.
Varför har de satt ringarna mitt emot varandra istället för att sätta dem längs hela gjorden?? Ska man använda nån sorts modifierad pessoasele i de bakre ringarna :confused: :confused:

Jag tar iallafall tillbaka att den är sämre än hööks :)
Hoppas du blir frälst och köper värsta tärnsjögjorden sen :)

62134_B.jpg

snigelfarmor skrev:
Är de ringarna verkligen stående.. missade det innan. Skeptisk.
Varför har de satt ringarna mitt emot varandra istället för att sätta dem längs hela gjorden?? Ska man använda nån sorts modifierad pessoasele i de bakre ringarna :confused: :confused:

Jag tar iallafall tillbaka att den är sämre än hööks :)
Hoppas du blir frälst och köper värsta tärnsjögjorden sen :)

62134_B.jpg

Fick också kolla flera ggr, men om den är som på bilden så står två ringar (de som sitter 'ensamma')

Ingen aning vad man ska med de 'dubbla' ringarna till, finns säkert nån bra anledning dock. Men jag använder den liksom bara för att tömköra, ev sätter jag tömfästet lågt och drar tömmarna genom bettet och bak till handen men det går att göra utan låga ringar, så =)

Jag har HAFT en sådan där deluxe dyyyr, fiiin Tärnsjögjord. Jag SÅLDE den för fem år sedan och har INTE saknat den en enda dag faktiskt. Det lilla jag tömkört sen dess har jag gjort med däckeln från Tärnsjöselen och det har funkat fint det för mina behov. Men nu har jag ju sålt Tärnsjöselen med, och måste ha 'nåt' åt lillfian när hon ska lära sig tömkörning. Men det behövs inget avancerat, ge mig något som håller tömmarna uppe bara så är jag nöjd =) Det är därför jag vill köpa en billig med, den kommer efter en periods användning bara bli en dammsamlare iaf :angel:

skulle aldrig sälja en tärnsjö deluxe super duper.. hade haft den i vitrinskåpet :) har en äldre modell tärnsjö nu, den får dock hänga kvar i stallet när den inte används!

Du fick sålt din sele fort ja.. hoppas man får se den på tävlingsbanan i sommar då?!

menar du att du inte tömkör din häst nån gång i månaden, sen alltså. ?? ryyser. Finns ju inget bättre ju.!!

/jenny

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Wera
·
Utrustning Suck, jag blir snart galen. Har försökt hittat ett snyggt remontträns till unghästen ett tag men det verkar inget finnas i rimlig... 2
Svar
33
· Visningar
7 557
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 965
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31