Tömkörningsgjord+tömmar

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

USCH! Tömmar ska vara tunga, annars tappar man kontakten och kan lika gärna hålla i sytråd...

Hela lädertömmar är det bästa

Ne det funkar inte :p Jag hatar textiltömmar, man känner inte hur mkt man tar i munnen. Btw så har jag ridit med sytråd och det funkade :banana:

Har små händer och har fibro + reumatiskt så behöver smidiga tömmar. Har ett par i läder men skulle behöva smalare. Jag började träna med långa tyglar av flagglina och var verkligen skönt i händerna så funderade på att göra tömmar av rep typ klätterrep eller någon typ av båtlina. Det borde finnas någon lina med lite tygnd i

jag såg några på ebay som hade rep längst fram och sen vävband. det tyckte jag verkade smart? :)

som sagt det beror helt på vad man föredrar. själv gillar jag inte de du beskriver, har själv haft såna och gjorde mig av med dem tillfördel för hela replinor. jag vet inte ens vad de har för syfte att vara rep första delen och sen platta vävband, för vävbanden är ju de som går via ringarna på tömen, och därmed upplevs av mig som osmidiga och att de "tar i" ringarna.

men som sagt, smaken är som baken. de flesta officiella tömkörningslinor är ju som sagt platta, men jag föredrar lätta runda hela vägen. men det är ju jag det :angel:

Flagglina, har jag testat. Det är FÖR smalt och sladdrigt. Så det rekommenderar jag inte om du har problem med händerna. Jag gjorde ett par repgrimmor av flagglina i stället. Och DE blev bra. :idea:

Jag har funderat på o knalla in på ett båtrepslageri själv, då många har tipsat om det och jag har lite fumliga fingrar efter ryggmärgsskadan. Jag kan faktiskt tänka mig att det är därför jag tycker att det är knöligt att tömköra med tömmar... (Jag har kort, förmodligen ponny-, vävribbtöm från B-s)

Vad föreslår du för längd och grovlek på linorna? För jag antar att du då har två linor i stället för en lång som töm...

Jag kan tänka mig att du upplever att de är tunga och otympliga och att rep skulle kunna passa. Mina är lätta och smidiga, jag kommer inte ihåg bredden såhär utantill för jag har haft dem så himla länge, men kanske någonstans runt 18mm? (kan mäta, men inte idag). absolut inte tjockare, men du känner lätt vad som ligger bra i handen om du går dit och provar, de har alla typer av mått. skulle akta mig för att ta för tjocka för då blir de otympliga och tunga och då kan du lika gärna ha vanliga breda platta traditionella tömar. Just att de är runda gör att de ligger väldigt smidigt även uppsamlade i handen, och man kan löpa och ta väldigt mjukt och smidigt men ändå med bra grepp. (obs handskar är a och o). För smala och de blir precis som du redan konstaterat.

ang. längden så har jag två separata linor och de är 8 meter långa vardera. det gör att det är ganska mycket lina att samla upp oftast, men jag valde 8 meter pga att jag vill kunna använda dem även som alltiallo. genom åren har jag använt mina linor utöver deras primära egenskap av tömkörningslinor, till både longer lina, promenad vid hand lina, samt lastingslinor, samt temporära "vallningslinor" vid tex temporär "hag-korridor" vid tex in och utsläpp, och lite annat smått och gott.
de flesta skulle nog klara sig på 7 meter långa linor x 2 st, om man bara skall ha det till tömkörning.
fast jag upplever att det blir mer mjukt och mindre stumt, just av att ha en hel del lina uppsamlad i handen, som kan löpa emellanåt. ju längre ut på en lina man håller utan att ha lite att ta på, desto stummare känsla.

Kanon tack!!! Det låter, som om det VERKLIGEN är detta jag ska kolla upp... och lite som du säger, jag skulle säkert klara mig på sjumeters... Men DET får bli en senare fråga. :bump:

nej det var rep den första delen! just för att det skulle glida bättre genom ringarna.

nej det var rep den första delen! just för att det skulle glida bättre genom ringarna.

genom bettringarna ja.
men du har fortfarande gjordens ringar som spelar in : )

Ingela:
om du skall till båt/repslageri så kom ihåg att fråga om de har "lösrester" så att de mot all förmodan inte glömmer att erbjuda detta alternativ. det innebär alltså rester av båt tamp som båtfolk inte kan använda pga att det bara är rester och inte den längd de är intresserade av. därmed har leverantören inte ngt att göra av dessa rester, varför de säljer dem till dig för ett billigare pris.
betalade max 200 kr för mina (kommer inte exakt ihåg så jag buffrar lite i pris) och då kostade det mesta av det att få dem splintande och med karbinhakar, inklusive då priset för karbin hakarna.
(ta de nyare, avlånga karbin hakarna, ( inte de gamla stora otypliga a la säkerhetsnål format). även karbinhakarna skall vara lätta och inte så stora, utan i harmoni med resten av linan.

Senast ändrad:

du vill ju kunna ha flexibiliteten att spänna tömmarna via bettringen också. det är inte så många som använder enbart vanlig tömfästning (jag gör det dock ganska ofta) utan ofta vill man kunna fästa tömmen på alternativa sätt. då får du ofta en del av tömmen om den inte är rund, som går via gjordens ring.

du menar alltså som en inspänningstygel i kombination med vanlig tygel? från gjord, genom bettring och tillbaka till gjord? det blir ju som att rida på endast graman? :confused:

det tycker jag inte låter så käckt. på min andra häst har jag alltid användt vanlig tömfästning.. annars får man ju en enorm kraft att dra ihop dom med, vare sig man vill eller ej?

Flagglina, har jag testat. Det är FÖR smalt och sladdrigt. Så det rekommenderar jag inte om du har problem med händerna. Jag gjorde ett par repgrimmor av flagglina i stället. Och DE blev bra. :idea:
Till arbete med lång tom funkade flagglina helt ok men skulle inte vilja ha dom vid tömmkörning och den typen av jobb. Tänkte att klätterrep är det betydligt mer styrsel i och borde finnas någon med lite tyngd.
http://www.klatterochhogfjall.com/webbshop/products.asp?Group=26

Jag har en tömgjord i läder från Ullared. Tyvärr tror jag den inte finns i brunt. men den fungerar iallafall bra. Har tömmarna från Börjes, de är bra men är inte delningsbara i mitten tyvärr. ( säkerhetsgrej)

du menar alltså som en inspänningstygel i kombination med vanlig tygel? från gjord, genom bettring och tillbaka till gjord? det blir ju som att rida på endast graman? :confused:

det tycker jag inte låter så käckt. på min andra häst har jag alltid användt vanlig tömfästning.. annars får man ju en enorm kraft att dra ihop dom med, vare sig man vill eller ej?

fast den diskussionen hur folk spänner sina tömkörningsgjordar är väl lite av en annan diskussion?
tömkör man sin häst utan avsikt att den skall dra vagn, så är det oftast så att folk sätter tömen i ngn variant av det du beskriver, fast den varianten exakt du beskriver har jag inte sett, det verkar oerhört drastiskt. däremot tex från gjord, via bettring och till handen. eller från gjord, via bettring, via övre ringen från yttersidan. finns många olika sätt med olika effekter. flertalet blir inte ngn avsevärd skillnad mot den effekt du har när du rider och använder din hand som stöd/ram, särskilt som du inte har en ryttare ovanpå som bromsar hästen med säte/andra medel via sin kropp utan hästen rör sig för egen maskin med bjudning bakifrån. men som sagt, det är väl lite av en helt annan diskussion.

Senast ändrad:

Jag har en Chetakgjord som är identisk med Globusgjorden, dock en hundralapp eller två billigare. Även till Chetakgjorden får man med svanskappa och gjordförkortare. Angående om järn i gjorden är bra eller inte vet jag inget om, men jag har en omgjord sadelgjordstunnel i fårskinn under däckeln plus en tjock pad närmast hästen.

När det gäller tömmar har jag budgetmodellen i vävband med rep längst fram. Jag HATAR dom. Repet blir snabbt trassligt och slitet och det är värdelöst med för lätta tömmar. Ska köpa riktiga tömmar läder så fort budgeten tillåter.

Den första gjorden jag köpte var en sån billig men däckel i läder med stående ringar och textillgjord. Tror att en sådan gjord är ett bättre budgetval än en textilgjord med liggande ringar.

Hur man fäster tömmarna är en smaksak och beror på vad för häst man arbetar och vad målet med arbetet är. På min har jag för närvarande yttertömmen fäst i gjorden-löpande genom bettet-genom ringen uppe på gjorden-till handen. Innertömmen har jag från handen-genom bettet till gjorden.

Jag har en brun globusgjord och bruna lädertömmar. (märke..?? får kolla imorgon)
En bild på utrustningen, hoppas att du ser något. Jag är nöjd med den, gick på knappt 2000:- för både gjord och tömmar.
tomkorning2_070606.JPG

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 572
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka