Tömkörningstömmar - vad använder ni?

lady_vip

Trådstartare
Jag har bekymmer med mina tömmar, tycker de är jobbiga att hålla i handen och det blir klumpigt. För närvarande använder jag vanliga vävribbstömmar, som är rundsydda den första biten. Funderade på att övergå till läder, men är inte de lika klumpiga?

Jag vill gärna gå ganska nära hästen framförallt i skrittarbetet och då får jag massor med töm i handen, så det slutar alltid med att jag låter allt släpa bakom, vilket lätt blir trassligt:confused:

En tanke var att byta ut själva vävribbsdelen till en mycket tunnare och smidigare, typ hundkoppelsvariant, men då försvinner ju tyngden som ju ändå spelar in.

Vad använder ni?

Sv: Tömkörningstömmar - vad använder ni?

Smala tunga lädertömmar är väl det man vill ha?
Men de är ju svindyra...

Har du provat att dela tömmarna och ha hälften i varje hand?
En del tycker det blir enklare :)

Ja, fast jag tycker det är jobbigt att ha i båda händerna också:p Jag vill helst ha innerhanden ganska fri av nån anledning, men jag får nog konstatera att mina tömmar är på tok för breda för att det ska gå att ha ordentligt i händerna...

Tömmar är ett jävla aber ;)

Kom på att ja går också gärna nära och då blir det ju såklart mkt i handen men jag brukar hänga det mesta på underarmen/armvecket så har jag bara det jag behöver i handen.

Vi beställde från sadelmakaren, han "ridhästanpassade" tömmarna :D Blev inte så himla dyrt heller, 1500 max tror jag? De är värda sin vikt i guld och jag är hellre utan innan jag kan köpa egna likvärdiga! Och då tömkör/kör jag bara min häst rakt fram i skogen. Han gjorde dem alltså lite smalare och lite tunnare (den delen som inte går genom ringarna, dvs det man håller i). Minns inte längden men man får ju fundera på om man verkligen behöver använda den där stora volten så mycket att det lönar sig att ha mycket töm i händerna vid resten av arbetet.

så det slutar alltid med att jag låter allt släpa bakom, vilket lätt blir trassligt:confused:

Dessutom kan det ta död på dig! :eek:

Jag har tunna smala tömmar som jag har beställt från en selmakare, och det var väl investerade pengar. Lika väl investerade var de pengar jag lade på en riktig körpisk från Piskmakarn. Tömmarna tar ingen plats i handen och pisken är välbalanserad så att jag slipper få ont i handleden.

Sen måste man öva på att korta och länga tömmen samtidigt som man prydligt släpper ut eller tar upp så många varv som behövs av tömmen. Tömänden och varven hålls runt hela handflatan, alltså mellan tumme och pekfinger. Den delen av tömmen som går mot hästen hålls antingen med vanlig tygelfattning eller som en körtöm, alltså "upp och ner" så att den löper ut mellan långfinger och pekfinger.

Läder är det enda som duger tycker jag. Ska beställa lite kortare än 16 meter då det blir onödigt långt för mitt behov, i tärnsjöläder såklart!

Jag använder lädertömmar. Jag tyckte mina vävribb låg alldeles för obekvämt i handen så när jag hittade ett par begagnade från tärnsjö funderade jag inte särskilt länge :).

Har just nu tömmar från Globus som är en kopia på Tärnsjö :love:
Dessa fungerar kanon, lätta men ändå tunga ;)

Kommer inom kort att beställa ett helt set från Tärnsjö! :love::bow:

Ett par lagom långa smala lädertömmar är en bra investering, de håller i en evighet.

Sen har jag även ett par reptömmar (i nylon) som jag använder när jag tömkör i skogen, får så ont i axlarna när jag ska släpa med mig 16m töm på en skogspromenad ;)

Men jag har tänkt på det, behöver man verkligen 16 meters töm..?? Eller jo, det behöver man väl klart, men det låter så himla långt:p Tänker jag på det skulle jag vilja ha tömmar som är 10 mm breda, men det kanske inte är hållbart..?

Finns ju Globus på Tradera tex, men jag tycker de ser ganska stela och trista ut (har bara sett bild).

Kan bara säga att de gånger jag har lånat min tränares tärnsjö-tömmar så har det varit som en dröm jämfört med mina vävribbstömmar. De trasslade inte, man fick en fantastisk kontakt, de var lagom långa, lagom tunga och jag trodde aldrig att det kunde vara så lätt att tömköra! Student som jag är så drömmer jag om dagen jag har ett jobb och kan köpa tömmar! :D Så jag kan nog säga att det är lätt värt att investera i riktiga för det kommer jag göra så fort jag fått min första riktiga lön... och då har jag bara använt "riktiga" ett par gånger. =)

Såg prislappen på Tärnsjötömmar nu, hoppsan... Får nog använda mina vävribb ett tag till och sedan investera. Kan det vara billigare att fråga sadelmakaren om hon kan göra ett par tro..?

ja det tror jag, det viktiga är ju lädret och dimensionen, och det kan man ju kolla på Tärnsjös hemsida. Vet att min tränares tömmar var av natur-läder. Ofärgade och ljusa när de var nya men nu är de härligt mörkbruna av ålder. Jag kommer nog också be sadlemakaren om man kan beställa av denne. Tärnsjö kan ju lägga på lite i pris för att de har namnet =)

Din sadelmakare kan ju sy ett par av tärnsjöläder i alla fall, då sparar du ju in lite pengar jämfört med att köpa färdigsydda tärnsjö.

Om du vill göra galopparbete på töm utan att springa ihjäl dig så behöver du 16 m. Sen tycker jag att det är mycket enklare att ha hästen en bit ifrån sig så man verkligen ser hur den arbetar.

Mina skogstömmar är 8 m tror jag men då går jag ju bara rakt bakom hästen :)

Kl
Jag gjorde missen att beställa tömmar från en sadelmakare och tänkte inte på att han då föreslog råläder. De blev alldeles för tunga, och jag kan inte använda dem.
Annars har jag bara longerlinor, funkar inte så bra, men det enda jag har just nu. Är väldigt sugen på en tömkörningslektion, får se om jag får till en snart!

Förresten, ts, varför köper du inte bara ett par enbettömmar i läder? Då blir de inte långa, och du kan göra arbete nära hästen utan en massa att hålla i. Jag har sådana också, men nu är det mest ponnyn som har dem till sin rockard.

Tärnsjös tömmar är helt outstanding men jag har även ett par lädertömmar från hansbo som är helt ok och kostade en bråkdel. Problemet är att om man någonsin får prova på ett par tärnsjö så duger ingenting annat och det slutar med att man har både ett par billiga tömmar man aldrig använder och ett par snordyra tärnsjötömmar som man älskar. :grin:

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 085
Senast: scizofren
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 893
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår