Tömma hela datorn - hjälp!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare solregnen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 813
S

solregnen

Hej!

behöver hjälp att blåsa ut HELA datorn, då menar jag bokstavligen ALLT!
Försökte använda mig utav DBAN, men kan inte spara exe filen på USB - hur kan jag bränna den på cd skiva?

Finns det några andra sätt?
Jag har inte tillgång till Windows skivan (har hört att man kan använda den, så det går inte...)

Skriv gäna enkelt o noggrannt då jag inte är så haj på datorer...TACK!

Sv: Tömma hela datorn - hjälp!

behöver hjälp att blåsa ut HELA datorn, då menar jag bokstavligen ALLT!
Om orsaken är att du vill vara säker på att ingen information hamnar i orätta händer om du ska sälja datorn, så är svaret att det inte finns något helt säkert sätt att garantera det - trots vad tillverkare av olika raderingsmjukvaror påstår. Det säkraste du kan göra om innehållet på hårddisken är väldigt kritiskt är att ta ur hårddisken, fysiskt slå sönder den i små bitar med en yxa eller liknande och installera en ny istället.

Men denna tråden har en alldeles egen forumdel att ligga i. Dit flyttas den nog strax.

Senast ändrad:

Nja, riktigt så illa är det inte. Vill bara bli av med alla virus och trojaner etc...

Nu har jag DBAN "filen" på USB minnet - är det någon som vet hur man kör igång den?

Ehm, för att kunna använda datorn sen igen, måste du ju ändå ha en Windows-skiva, så...

ja, då får jag ordna det sedan (windows).
Men frågan är hur jag får igång DBAN.
Den finns nu på mitt USB.

VArt är det meningen att jag skall skriva in "autonuke" som kommando? i BIOS? och hur kommer jag in där om jag startar om datorn?

1, du måste köra exe-filen på datorn, så det programmet lägger över DBAN på USB-minnet.

2, du måste ställa in i BIOS att starta från USB-minne, exakt hur du gör det kan jag inte säga, men för att komma in i BIOS är det normalt att man trycker DEL eller F2.

nu har jag kommit en bit på vägen.
Jag har alltså laddat ned DBAN för USB. Så själva filen finns på USB'n nu. Däremot vet jag inte vilket av filerna som är själva programmet och hur man får igång det.

Är det någon annan som vet hur man ställer in datan så den kör USB'n vid omstart/BIOS.

Som sagt, någon som vet vart man skriver in autonuke för start?

Du har kört filen du laddade ner, och valt att installera på USB-minnet?
Då ska det "bara" vara att låta USB-minnet sitta kvar i, starta om, ta dig in i BIOS, leta reda på "Boot order", se till att USB drive (eller liknande) står först, spara, avsluta och låta datorn starta från USB-minnet.

När du sedan startar, så kommer du få upp ett alternativ där det står autonuke, dvs det är inget du ska skriva.

Min CD spelare är ju paj på datorn. Jag måste alltså byta den innaN jag tömmer hela datorn för om jag fattar detta rätt så försvinner allt även XP? Fattar jag det rätt då?

nja, alltså jag har laddat ner filen men intelckats öppna den. HUr gör man det?
Hur tar man sig in i BIOS?

hmm...hur gör man allt detta steg för steg?

Leta reda på någon datorkunnig i din bekantskapskrets som kan komma och hjälpa dig på plats, för det finns alldeles för många olika alternativ som behövs beskrivas.

Liknande trådar

IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: lisa412
·
M
IT & mobiler Jag har ett problem, jag skulle vilja lägga in film på min dator, som jag filmat med min Ericsson w715 (tror jag den heter)...
Svar
8
· Visningar
3 913
Senast: Sonic76
·
IT & mobiler Jag ska försöka hjälpa en vän med en dator som är jätteseg och fungerar allmänt dåligt. Har en känsla av att hela hårddisken skulle...
Svar
7
· Visningar
9 403
Senast: michel_89
·
H
IT & mobiler Jag har nyss köpt en dvd,video camera. Modellen heter: Samsung VP-DC161W. Man spelar in på minidisk istället för små video kasettband...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Laban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka