Tonårsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonårsproblem

Min första tanke är "stackars barn".
INte med anledning hur de "behandlas", har ju ännu inte haft tonårsbarn och kan inte avgöra om ni gör varken fel eller rätt :smirk: MEN med tanke på hur ni mår, som ändå mår bra om man säger så, tänk så jobbigt det måste vara för barnen!!!
Det vet man ju själv när man är på sådär uruselt humör, man mår ju inte bra av det...

Jag tror dock på inte_ungs grej med att ta bort något de verkligen värdesätter, slänger hon sedan saker i den svarta sopsäcken, men släng ut den. Tillslut kommer det inte finnas så mycket kvar, vad gör ni när hon slängt sakerna i den? Troligtvis litar hon på att sakerna kommer tillbaka, hon litar på att någon kommer att ordna upp det för henne.
Kan i o f förstå att hon inte vill ha en overall med blommor på, inte ens till stallet, går det inte att köpa ett billigt alternativ?

Det var bara en reflektion på tonårsdöttrar och så tackar jag :bow: för att jag för tillfället bara har en son :smirk: !!
 
Sv: Tonårsproblem

Utan att ha läst tråden - varför får inte en tonåring själv vara med? Kanske kan förklara ett å annat, brukar vara så.
 
Sv: Tonårsproblem

Jag undrar samma sak som Tican? Vad du verkar vilja ha svar på är 1: Vad du ska göra för att få henne att sluta krångla och 2: Varför hon krånglar, och vem skulle kunna svara bättre på fråga 2 än en tonåring själv? ;)
 
Sv: Tonårsproblem

Jag tror inte att någons åsikt är ovälkommen. Trådskivarens kommentar kommer av diverse trådar som spårat ur i dikussioner om ålder och rätt att uttrycka sin åsikt, vilket gjort att flera intressanta frågor försvunnit. Tråkigt.

Om någon tonåring har en åsikt är den säkert välkommen, om de också respekterar att vissa sidor ser föräldrar på ett annat sätt. Sen kanske man vänder sig till ungdomssidorna om man specifkt vill ha råd från ungdomarna, och till barn när man vill ha råd från föräldrar. Och ibland kan det räcka med att man får höra att någon annan har samma problem.
 
Sv: Tonårsproblem

Men Tican och nyklonade Shasan - kan ni inte hålla till någon annanstans? Om man inte är så läskunnig att man inte kan läsa Welshs allra första mening, eller så omogen att man inte förstår när man är oönskad, då är man absolut inte intressant att debattera de här frågorna med.

Kan ni flytta till Ungdom, tack :mad:
 
Sv: Tonårsproblem

Jag läste inte bara den första meningen, utan hela tråden, och jag tyckte att den var ganska intressant. Men om jag, som Silverkedjan påstår, inte är välkommen, ska jag följa diskussionen "på håll", jag tyckte ämnet var intressant.
Till Welsh: Tips,ta lite mamma-dotter-tid, gå och fika ensam med din dotter, hitta gemensamma intressen osv! Tro mej, en av de mysigaste skaer som finns, är att fika på stan ensam med mamma, utan bröder och pappor som stör ;)..lycka till!
 
Sv: Tonårsproblem

Tokmaja skrev:
slänger hon sedan saker i den svarta sopsäcken, men släng ut den. Tillslut kommer det inte finnas så mycket kvar, vad gör ni när hon slängt sakerna i den?
När det samlades för mycket av ungarnas prylar i vardagsrummet, de kunde ju inte vara i sina egna rum för de var så ostädade.
Så hade jag regeln att allt som man inte plockade bort när jag sade till, det blev mitt att göra vad jag ville med.
Gissa om grejjorna kom bort kvickt efter det.

Jag skulle ha samma regel om det som hamnar i den svarta sopsäcken.
Allt skulle bli mitt.
Sedan så skulle jag sortera upp det och se vad som t.ex. gick att använda till yngre syskon.

Och vissa saker skulle jag säkert anse att de skulle jag behöva till ursprungsägaren.
Men de skulle inte komma tillbaka med automatik.
Det skulle ju vara mina grejjor ju, att gör vad jag vill med.

I en begränsad ekonomi, med 4 barn och en hög hästar, så är den alltid mycket begränsad, så kan man vara tvungen att välja på blommig overall och att frysa eller att inte ha snygga ridbyxor när det behövs.
Och frysa, det är ju förbjudet, så den faller bort.

Visst visst du kan få en snygg overall, men då så kan du inte få ny sadel, nya ridbyxor eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Tonårsproblem

Efter det tog hon sina småbröder i knät och såg på Bolibompa.

Det ar DA du ska sla till. Nar dottern ar pa bra humor. Det behover inte vara nagon nu-ska-vi-sitta-pa-soffan-och-diskutera grej. Det racker mycket val med en enkel kommentar men den MASTE vara positiv. Det behover inte ens ha med hennes besvarliga humor/satt att gora. "Vad snall du ar som har lillebror i knat". Sa ett fro i henne och lat det gro pa egen hand. Barn otroligt mycket smartare och mer komplicerade an vi vuxna ofta tror.
Positive reinforcement (sorry, svenskan tryter :o ) ar otroligt hjalpsamt. Positiva anmarkningar och kommentarer lite da och da men overdriv INTE, det marker de direkt de sluga rackarna.

Att braka ar oftast lonlost, ett barn har inte samma emotionella verktyg som vi anvander vid konfrontationer, det slutar oftast med att bada forlorar. Detta har jag lart mig den harda vagen. Nar jag och min snart 12-ariga dotter borjar bli osams sa sager jag bara "den har diskussionen tar vi senare" och vander ryggen till. Jag har lart mig att pejla in hennes humor och vet nar det ar lage for en langre, djupare diskussion. Att ta daligt beteende ar otroligt jobbigt men nodvandigt. Innebar absolut INTE att samma beteende accepteras, bara att man inser att det inte finns mycket att gora i stundens hetta.

Nar laget ar ratt, tjejen pa bra humor, ni har tid ensamma sa diskutera det hela sansat. Om hon borjar spotta och frasa; avbryt MEN gor klart for henne att du ar besviken over att hon inte vill prata med dig. Detta i kombination med positiva kommentarer da och kommer i slutanden att gora henne MYCKET mer villig att prata med dig. Och det ar genom prat och diskussioner som ni loser era problem, inte genom skrik och brak. Nu later jag nastan ackligt pedagogisk men det jag sager ar bara min egen erfarenhet med en MYCKET bangstyrig dotter; russet jag larde mig rida pa ar INGENTING i jamforelse! :devil: :angel:

En annan sak som hjalpt oss mycket ar "girl time". Det innebar att bara hon och jag gor nat tillsammans. Aker pa bio, aker till bibblan, aker och handlar, kor ivag pappa och lillasyster och myser pa soffan etc Ibland blir det en heldag, ibland en kvart har och dar. Forutsattningen ar enkel: BARA hon och jag. Inget som stor, ingen lillasyster som tjatar, bara HON och JAG.

Till sist tva sma rad:
Don't sweat the small stuff. Om hon vill bo i en svinstia, stang dorren sa du slipper se. Vill hon inte lagga undan sina klader, sluta tvatta dem.
Pick your fights. Bli inte osams om det inte ar ABSOLUT nodvandigt. Det ar sallan vart besvaret.

Viktigast av allt: GE INTE UPP!!!! *peppar*
 
Sv: Tonårsproblem

Då måste nog alla, (ja nästan iallafall) med tonårsproblem gå och kolla sin diet. Det som gör detta är vad jag vet alla dessa hormoner som far omkring i kroppen och ställer till problem. Humörsvängningar :mad: och annat otyg. :devil: Har gått igenom eller är nästan igenom 2 st tonåringar. 18 åringen (tjej) blev sig själv igen någon gång i slutet av nian efter en 2 år lång tonårsperiod, PHU. Killen som nu är 14 är etter värre, (vem sa att tjejers pubertet är värre) usch där har jag väl ett tag kvar. Men det jag vill säga är att dom har ätit precis likadant både före, under och efter sin pubertet.
 
Sv: Tonårsproblem

Snälla, dottern var jobbig men sonen uschiamej. Jag trodde också att tjejer var en pärs men pojkarna är precis likadana, min är värre än syrran.
 
Sv: Tonårsproblem

Om du nu har läst tråden så har du också läst att flickan det handlar om är bara 9 snart 10 år. Med tanke på det du och Slice har skrivit i andra trådar så har ni tyvärr inget att komma med bortsett från att ni kan tala om för mig att jag är dum och omogen...... :angel:
säjer som någon annan sa; håll er till ungdom i stället! :mad:
 
Sv: Tonårsproblem

Tack för förståelse till mitt ordval i början.

Jadzia; du är välkommet för du är säkert lika omoget och dumt vuxet som oss andra :p
 
Sv: Tonårsproblem

Kunde inte ha skrivit det bättre själv! :)
Jag gör likadant med den svarta sopsäcken. Det hon slänger tar jag och gör vad jag vill med. Av någon anledning så tar det tyvärr äldrig slut på "skräpet " Ibland får man inte igen dörren och då måste man se eländet ;) . Värre är när man hittar eländet i vardagsrummet. :mad:

Nåja till er alla (med vissa undantag) så kan jag bara tacka för stöd och tips. Det har de senaste dagarna varit lugnt och när jag tänker efter så har det nog inte varit några problem under jullovet vilket får mig at fundera på om hon är mer utvilad nu. Hon kanske helt enkelt inte orkar att vara duktig och trevlig när hon nu är det i skolan också. Hon är äldigt duktig i skolan enligt fröken.
Nu under julen har hon mest umgåtts med sina syskon och stallkamrater och det har inte varit någon prestige där. Hon har fått ridit så mkt hon vill med sina kamrater och bara "lekt" med sin ponny och inte ridit lektion. Vi satte oss ner och pratade ekonomi innan vi köpte nya valpen och då kom hon med flera eftertänksamma saker som hon nog klurat ett tag på ang kläder och hästarnas kostnader och hur vi nu skulle få rå med en valp.
I och med att vi efterskänkte deras skuld för sina ponnyer (de skulle betala ½ ponnyn själva) så återkommer nu deras veckopeng igen oc det är nog efterlängtat. När det gäller den blommiga overallen så finns det inte i vår ekonomi att köpa en ny overall bara för att den andra råkar ha blommor på sig. Nu har hon haft turen att fått lite nya stallkläder av mormor i julklapp :)
Vi får se om lugnet håller i sig när skolan börjar igen.........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller åtminstone topp 5 En historia om ett monster på en ö i skärgården. Han ser ut som du och jag, som en vanlig person, men skenet...
Svar
0
· Visningar
933
Senast: miumiu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 306
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp