Tonårsproblem

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tonårsproblem

millansnillan skrev:
Jag måste fråga: Vilken hobby är det som det går åt 3000 kronor per månad till? :eek:
Träna en motoriserad sport! Bensin, inköp av maskin, skyddskläder m m, det blir fort 3000 kr/mån. Ja, en häst skulle ju också lätt dra den summan om man inte har eget stall och eget hö (vilket vi har, men häst vill han inte ha).
 
Sv: Tonårsproblem

Det verkar att behövas en rejäl matte-lektion där.

Jag kör Matematik-modellen och den fungerar bra.
Det här finns - det här går åt för att leva - det här kan man leka med.
 
Sv: Tonårsproblem

Ja, den ungen har mvg i matte, suck. Han verkar dock inte kunna tillämpa det i verkliga livet :rofl:
Nåja, ingen fara, men det är ju liiiiite jobbigt att lyssna till det hela.
 
Sv: Tonårsproblem

Det är skillnad på teori och praktik.

Litet tillämpad matte i form av privatekonomi kanske?
 
Sv: Tonårsproblem

Welsh skrev:
Usch ja detta berg som blir på golvet. Ts blodsocker brukar också hamna i fotknölarna så det gäller att få i henne något för att inte bråken ska bli värre.
Kan berätta om 3 olika tävlingar dottern var på.
nr 1 lite mat i magen, kom 3a, vägrade ta emot rosett och pris från domaren.......
nr 2 mat i magen, vägrar att först rida sin ponny på kvaliten. Efter telehot från mig (satt i sekreteriatet) så red hon, pappa hade dessutom sagt åt ungen att le och inte säja emot domaren :crazy: viket hon mycket väl kunnat gjort. Med ett klistrat leende red hon och gjorde vad hon skulle, fick mkt beröm från oss :)
nr 3 vi stoppade i henne massor av mat hela dagen och hon tävlade 2 klasser + visade ponny på utställning på eget intivativ och var faktiskt glad hela dagen trots att hon "bara" kom 2a i sina klasser......

Nr 1 blev jag vansinnig och gick in i prisutdelningen och drog ut min dotter + häst som fick gå därifrån och ta hand om ponnyn för att sedan gå och be domaren om ursäkt.
Jag är nog ganska hård som mamma, gör nog mycket lika med barnen som med hundarna och maken. JAG ÄR alfa i familjen och jag skulle gladligen gått på valpkurs med barnen om jag kunnat. Hundarna är mkt mer lätta att uppfostra än vad barn är :crazy:


Min första tanke är att ni kanske ska kolla upp så hon inte har några brister i näringen? Min svägerska äldsta dotter var väldigt lik din dotter, de åkte in pga en envis halsfluss till doktorn och passade på att ta lite andra prover oxå, kraftig järnbrist och lite vitaminbrist blev svaret... Och även om hon fortsätter att vara trulig så är hon ialla fall mer "lätthanterlig". Att jag sen anser att svägerskan barn är bortskämda gör ju inte säken bättre, som ex har de en hund som de ska ha visst ansvar för, och tävlar även med i agility men då och då vägrar de att gå ut de "tråkig" dagliga promenaderna... Varvid min åsikt är att skicka ut dem, klä på dem som små barn och skicka ut dem genom dörren eller sälj hunden omgående... (drastigt kanske men jag tror att bara idén skulle kunna få fart på dem...)

Åter till din dotter, ni kanske ska kolla upp blodsockret oxå för säkerhets skull? Bara så att ni vet.
 
Sv: Tonårsproblem

Har kollat sockerkurva på henne så det är att utesluta även om hon gladare när hon äter. Trött är hon inte och jag pillar i henne vitamintablett varje dag. Sjuk är hon ytterst sällan........ bara så tonårsaktig :smirk:
Idag var hon jättego, erbjöd sig självmant att gå en sväng med sin ponny så lillebror skulle få rida :love: det finns hopp om framtiden :love:
 
Sv: Tonårsproblem

Jag är inne på samma tankar. Dessa barnen mår inte bra. Det är mycket troligt att barnen har brister i sin diet. Det räcker inte att pilla i dom en vitamintablett om dan, de behöver en närinsriktig kost till en växande kropp utan tomma kalorier. Det kan vara nödvändigt att gå till en dietexpert, ta prover och få en fullständíg diet som innehåller alla näringsämnen ett växande barn behöver.
Barn som inte mår bra visar det i humöret, de kan inte identifiera vad som är fel. Välmående friska barn är glada och harmoniska.
 
Sv: Tonårsproblem

Que?
Jaha, det var något nytt!
Min son, den överintelligenta, var lång och mager och hotade att riva skolan bit för bit.
Så vi satte honom på en fullständig utredning då han har en tidigare historia av att inte kunna äta mjölk eller gluten som liten.
De tog ALLA prover som tänkas kan och finns, det var då inget medicinskt fel på honom alls.
Men inte var han vare sig glad eller harmonisk, han var ARG med jättestora bokstäver på allt och alla.

Vi har arbetet noga med hans humör, och nu så är han glad och harmonisk.
Vissa saker sitter faktiskt i psyket och personligheten och är något som man får ordna med uppfostran och vägledning.
Allt går faktikst inte att mata bort eller behandla bort med medicin.
 
Sv: Tonårsproblem

Det kanske inte gäller just ditt barn, men många barn har faktiskt en mycket felaktig diet och rättas den till mår dom bättre och blir på bättre humör. Detta gäller även vuxna, förstås :smirk:
 
Sv: Tonårsproblem

Ja vem blir gladare om man äter... ;) Alla människor har ju olika temprement och man måste från alla håll lära sig att leva med sina med människor även om det kan slita på alla fronter ibland! Jag tror att din dotter är/kommer att bli en lycklig människa hur som helst! Jag var nog ingen ängel jag heller när jag var i den åldern... Men det är frusterande... Själv har jag trotsig två åring som de senaste dagarna tror jag försöker få mig tokig... Att jag sen är gravid med humör, illamående och extrem trötthet hjälper ju inte upp det hela... Ibland har jag lust att vända upp och ner och skaka ner det jag vet finns inom henne av "uppförande" och trevlighet... Men men hon uppför sig ialla fall bra borta hos andra och på fester så man får väl vara nöjd med det...

Ska jag komma med något mer tips som hopplös förälder... :angel: Åk och gör något bara din dotter och du och försök få lite egen tid ihop, hon kanske helt enkelt känner sig "övergiven", även om hon kanske inte har något fog för det så beter man sig inte alltid rationelt... Jag pratar av egen erfarenhet... :angel:
 
Sv: Tonårsproblem

Jag brukar tänka precis så, att eftersom hon uppför sig som ett ljus i skolan och hemma hos andra (oftast) måste jag ha lyckats någonstans, hon vet vad som gäller egentligen.

Men jag måste tillägga att min dotter har många ljusa stunder mellan de mindra roliga. Det är mest att hon tänder till lätt och dessutom kan vara surig ungefär hur länge som helst. Och så gör hon saker utan att tänka igenom konsekvenserna och då blir allt fel och det blir pannkaka av allting...
 
Sv: Tonårsproblem

Har du egna barn?
Problemet med barn över två år är att de ger blanka tusan i alla kostråd!
Jo, det är sant!
De stoppar som regel bara i sig det de gillar och tillhör det kategorin grönsaker eller rotfrukter är det mycket vanligt att de inte äter av det.
Min dotter är "vuxen" nu men det går inte resonera mat med henne mer nu än när hon var nio år och när blodsockret befinner sig i höjd med fotknölarna resonerar man ingenting då försöker man stoppa in något ätbart för att få tyst på eländet.
Min dotter äter inget godis, inga chips, ingen saft. Onödigheter är popcorn och läsk. Men hon äter inte fisk, inte grönsaker, ingen sås, inget mörkt bröd så hon för en väldigt ensidig diet förrutom att hon gärna hoppar över måltider. Hon får varje höst äta vitamintabletter och järn för att fungera. Vad tycker du jag ska göra, tvångsmata?
Gör man det med en artonåring?
 
Sv: Tonårsproblem

Och min dotter äter nog helt enligt alla regler, hon älskar fisk, grönsaker och frukt. Är inte speciellt förtjust i godis, hennes enda "last" är att hon älskar att fika (undra vem hon har det ifrån...) så jag tror inte heller att kosten är den enda faktorn. På vissa barn spelar den helt klart roll, men det är inte förklaringen på alla humörssvängningar.
 
Sv: Tonårsproblem

Tror inte att kosten har så stor betydelse just här. Min man var precis lika dan när han var yngre. Hans gamla dagmamma har berättat om när han var 5 år och vägrade följa med till affären . Han satte sig mitt i en backe och hon lämnade honom där ( :crazy: ) och 1 timme senare satt han fortfarande kvar där och tjurade när hon var på väg hem.
Alla mina barn är konstigt nog väldigt förtjust i grönsaker av alla sorter. De är medvetna om kostcirkeln och tycker att det är roligt att lägga upp på tallriken som de har lärt sig i skolan (nyligen haft 3 v tema om kostcirkeln)och de äter av allt. Sen att den äldsta inte alltid vill äta är en annan femma. Det har med humöret att göra.
 
Sv: Tonårsproblem

Schysst, återigen är ens åsikter icke önskvärda för att jag råkar vara barnlös. Jaja, inget ovanligt. Förra terminen ägnade en förälder en halvtimme åt att inkompetensförklara mig och tjata om att föräldraskap borde vara krav då man söker någon form av utbildning som leder till arbete med barn.

Äh, jag ska väl inte lägga mig i då. Synd, för jag brukar vara bra på tonårstrots hos barn i den åldern och uppåt.
 
Sv: Tonårsproblem

Leave it Jadzia, den här tråden kom till efter en del tjafs som nog förklarar varför Welsh skrev som hon gjorde. Svara på du, det handlar inte alls om dig.

Jag har inte heller barn men det är ingen här inne som skällt på mig för det ;)
 
Sv: Tonårsproblem

Tack.

Nä, det gör ju inte det. Och just det som pratas om i den här tråden brukar Jadzia vara bra på, precis som hon säger. (Det är mer när man pratar barnvagnsmaffian som man är tacksam om hon håller sig på Hund ;) :angel: )
 
Sv: Tonårsproblem

Det handlar som sagt inte om om man har barn eller inte egentligen. Det jag tror att de flesta härinne retat sig på är de tvärsäkra inlägg om hur det minsann är från de som inte har någon egen erfarenhet att backa upp det med.
Om du har erfarenhet från tonårsproblem tror jag att alla är jättetacksamma för att få höra dem (men om du därmed tycker att du vet allt om hur det är att ha en tonåring tror jag du får på näsan...). Det är alltid bra att få höra saken från flera sidor.
Tänkte fö på att du hade skrivit ett mycket vettigt inlägg på vaccinationstråden utan att du har barn så jag tror inte alltid att det är ett måste (även om det i vissa trådar kan vara det).
 
Sv: Tonårsproblem

Jag tror att du i stället går under avdelningen proffs när det gäller just detta.
Och proffs är ju alltid välkomna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Eller åtminstone topp 5 En historia om ett monster på en ö i skärgården. Han ser ut som du och jag, som en vanlig person, men skenet...
Svar
0
· Visningar
933
Senast: miumiu
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 309
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp