Tonårsproblem...

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

rosita

Min tonårskille vill bara spela data eller xbox på sin fritd.
Han får egentligen bara spela en timme om dagen,men det är som en drog,jag måste säga till att-NU ÄR DET BRA_NU FÅR NI GÅ UT I DET FINA VÄDRET,annars sitter de bara där,vid datorn,vid TVn.
Alla småbarnslekar, som lego eller utelekar är som bortblåsta,det är bara den här förb.... datorn o spel som gäller.....
Är jag ensam eller??? :confused: :confused: :confused: :confused:
mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

Kanske ska tillägga att han iår blir 13 år.
mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

Mer råd eller sympati tack.......................
mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

*räcker upp handen* Jag har en likadan!

Man får helt enkelt släpa med dem ut på grejor som är ROLIGARE än datorn.
Problemet tror jag ofta är att när vi föräldrar inte vill bli störda är datorn/tv:n jättebra - sedan får vi dåligt samvete och då är datorn jättekass och varför är barnen aldrig ute och ... :eek:

Själv har jag börjar bowla med ungarna - det är superkul! Och så tar det en halv eftermiddag ungefär. Eller så går man till simhallen. Och så spelar vi vanliga spel - tex Monopol eller kort. De flesta ungar vill ju tusen gånger hellre spela ett spel med mamma än med datorn.

Man får helt enkelt engagera sig i att få loss dem från datorn, för visst är det ett beroende. Och själv är jag ju inte beroende alls ... *moahahahaha* :smirk:

:banana:
 
Sv: Tonårsproblem...

Som lärare på ett IT-gymnasie så mötte jag många föräldrar som slet sitt hår.

Det bästa förslaget från en mamma var att hon helt enkelt tog strömkabeln efter en viss tid. Killen fick sitta vid datorn till klockan 8 på kvällarn, sen försvann helt enkelt kabeln. Tough luck liksom... Annars satt han där tills hon kom och skulle väcka honom på morgonen.

Jag har verkligen sett skräckexempel på hur osociala IRL de kan bli, men samtdigt så finns det så mycket positivt så som vanligt - lagom är bäst!

Lycka till med att få ut honom!! Men finns det ingen ström till datorn/spelet så är det lättare att kanske ringa en kompis!?

/C
 
Sv: Tonårsproblem...

hesan det är syn att barn bara vill sitta inne vid datorn och teven hela tiden. men jag är likadan kan vara uppe en hel natt och spela tevespel det är som en drog samma som internmet tyvärr
 
Sv: Tonårsproblem...

Tack....
Vad menas me osociala IRL????vi är inte från Irland!!!!!
Men vafnnnn.Måste jag sitta o spela monopol (som jag hatar) för att ungen ska bli normal?
NEJ- jag är inte alls själv beroende! OPS!.

mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

Nu svarar jag istället för Cyllene: IRL= I Riktiga Livet.
Min son har dille på datorn dom årstider som det känns mera "ok", typ senhöst, vinter od. Även dagar med dåligt väder förstås..
Just nu är han inne i en skateboard-period, han är en ganska sportig kille som gärna spelar fotboll, boxas, åker inlines, kör cross mm.
Men visst kan man få spunk på dom när dom bara sitter vid datorn eller tv:n.
Jag hade nog rättat månadspengen efter tv- och datoranvändande om jag var du..
Dvs en hel del tv- och dator= en hel del avdrag från månadspengen. Eller tvärtom om man vill göra det till en positiv grej; öka månadspengen vid minskat användande.
Men efter min personliga erfarenhet så tycker jag att avdragen "tar" mest. Tyvärr.
Min tonårskille blir också 13 i år... :banana:
 
Sv: Tonårsproblem...

IRL - In Real Life, vanlig term som (vi) databrukande folk slänger sig med. Min 13-åring har suttit vid datorn under en stor del av dagen, men igår tränade vi innebandy och så har han fotboll 2 gånger i veckan, så jag är inte helt orolig. Jag säger som Sofiplopp, iväg och lattja bowling, gå på bio, var tillsammans!
 
Sv: Tonårsproblem...

OK tack.
Han går på jujitzu två dagar i veckan,men intresset verkar lagom svalt.
Allt är liksom så lagooom.Ingen passion precis,men vem vet,det kanske kommer.

mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

Ett tecken på att familjen lider av datorism är att man skriver e-mail/net-chattar till sina barn för att hålla kontakten när både du och barnen är hemma.

Ni kanske skulle spela ett parti monopol eller varför inte kort? :D
 
Sv: Tonårsproblem...

rosita skrev:
Min tonårskille vill bara spela data eller xbox på sin fritd.
Han får egentligen bara spela en timme om dagen,men det är som en drog,jag måste säga till att-NU ÄR DET BRA_NU FÅR NI GÅ UT I DET FINA VÄDRET,annars sitter de bara där,vid datorn,vid TVn.
Alla småbarnslekar, som lego eller utelekar är som bortblåsta,det är bara den här förb.... datorn o spel som gäller.....
Är jag ensam eller??? :confused: :confused: :confused: :confused:
mvhR

Vänta bara...om tio år är han tio gånger värre. Som min sambo..25 åt ich datatokig,,,bara spela spela..suck
 
Sv: Tonårsproblem...

Städa bort X-boxen och sätt lösen på datorn.
Det är bara att försöka bryta vanan.
 
Sv: Tonårsproblem...

Snuffsan skrev:
Tufft det där att behöva ägna sig åt något med sina barn.... :angel:

Anser att ska man ägna sig åt något med sina barn så ska det väl va nåt som man står ut med själv.Inte tvinga sig sig till nåt som man inte trivs med,tror du barnan gillar att föräldrana gör nåt med dem som föräldrarna inte själv gillar,tycker det blir väldigt konstlat då.
mvhR
 
Sv: Tonårsproblem...

jag tycker att Cyllene har en bra plan ;)

Framförallt, försök att få honnom att hitta en annan hobby, fotboll eller tja vadsomhällst som han tycker är kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Relationer Varnar ifall det blir luddigt, vill ventilera lite. Är det fler än jag som kan känna sig så otroligt ensamma, speciellt under högtider...
Svar
18
· Visningar
2 608
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp