Toppdomäner

Butros

Trådstartare
Vad signalerar egentligen toppdomänerna? De nationella toppdomänerna som .se, .dk etc ger sannolikt en geografisk hänvisning, men för en .nu-domän är det mindre sannolikt att den verkligen går till någon på Niue.

Vad anser ni om de olika toppdomänerna? Är det viktigt att ha "rätt" toppdomän, eller spelar det inte så stor roll? Ska man helst reservera så många som möjligt av dem, om man är rädd om sitt namn?

Ser .se mer officiellt ut än .nu? Signalerar .com att något är viktigare än motsvarande adress med .se? Ser .info särskilt förtroendeingivande ut? Är .net domänen för dem som inte han registrera .com?

Jag tycker att det skulle vara intressant med olika synpunkter på vad toppdomänerna signalerar bortom den officiella betydelsen.
 
Sv: Toppdomäner

Personligen tycker jag att .nu känns mindre seriöst än .se och jag föredrar .se framför .com om sidan är svensk/är på svenska. Så jag tycker nog att det är ganska viktigt att faktiskt välja geografiskt "rätt" toppdomän. .org, .net m.fl. förstår jag inte alls varför man väljer (annat än om det .com- eller .se-domännamn man vill ha redan är upptaget).

Fast egentligen vet jag inte om det spelar stor roll vilken toppdomän man väljer. Några få besökare skriver sannolikt in fel adress någon gång, men jag vet inte om det gör det värt för en privatperson att registrera sitt namn med "alla" toppdomäner. För ett företag är det å andra sidan sidan nästan livsviktigt. Man vill ju inte hamna hos någon värdelös söksida när man försöker ta sig till typ en nätbutik och råkar knappa in fel toppdomän!

.info har jag förresten aldrig sett någon gång.
Jag tycker nog att .se (och andra nationella toppdomäner) och .com är mest förtroendeingivande.
 
Sv: Toppdomäner

Alltså det var en ren tillfällighet att NU kom till sverige.
Att det har blivit populärt i Sverige är just man kan göra en del intressanta domännamn och slutar på .nu

Domäner var tänkt på följande

com företag
edu utbildning och forskning
org organisation
net nätet administriva organ
gov statlig myndighet
mil militär
 
Sv: Toppdomäner

Butros skrev:
Vad signalerar egentligen toppdomänerna? De nationella toppdomänerna som .se, .dk etc ger sannolikt en geografisk hänvisning, men för en .nu-domän är det mindre sannolikt att den verkligen går till någon på Niue.

Vad anser ni om de olika toppdomänerna? Är det viktigt att ha "rätt" toppdomän, eller spelar det inte så stor roll? Ska man helst reservera så många som möjligt av dem, om man är rädd om sitt namn?

Ser .se mer officiellt ut än .nu? Signalerar .com att något är viktigare än motsvarande adress med .se? Ser .info särskilt förtroendeingivande ut? Är .net domänen för dem som inte han registrera .com?

Jag tycker att det skulle vara intressant med olika synpunkter på vad toppdomänerna signalerar bortom den officiella betydelsen.

Japp det är viktigt! (enligt mig) com är kung! net+org 2a
se för sverige nu är väl som 2a efter se

Fast som privatperson är det ju smaksak.
Om man vill ha sin domän för sig själv så ska man ju försöka registrera com net org se nu. Jag tycker nog det räcker med den man vill ha mest om man inte har företag.

Fast org är ju bra till organisation och net till hemsida..nätverk....
 
Sv: Toppdomäner

Intressant fråga, den verkliga användningen av toppdomäner skiljer sig en del från hur det var tänkt. Dvs att stora företag samlar på adresser från olika domäner och pekar dem till en sida.

Sedan beror signalerna på i vilket sammanhang adressen används. Ett (underförstått svenskt) mindre företag med domänen .com eller .nu är i mina ögon mindre seriöst än ett som använder .se
Det luktar adressnappning och då kollar jag gärna upp motsvarande .se-adress för att kolla om någon försöker luras.

För privatpersoner tycker jag inte det spelar någon roll alls.

.info är inte så vanligt än. Har bara sett det användas av privatpersoner faktiskt.
 
Sv: Toppdomäner

Godis skrev:
Tror ni att .eu kommer bli populärt?
Jag tror det. För europeiska företag tror jag att .eu på sikt kommer att ha högre status än .com.

Något man kan fråga sig är om intresset kommer att vara lika stort inom hela EU. Spontant tror jag att brittiska företag kommer att föredra .co.uk även i fortsättningen, medan det bland medlemmarna i Östeuropa kanske kan upplevas viktigare för företag att signalera att man tillhör EU.
 
Sv: Toppdomäner

I stort sett håller jag med dig, men att mindre företag har adresser med .nu eller .com kan nog ofta förklaras med att det har varit lättare att registrera dem tidigare.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 183
Senast: Intejag
·
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 601
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 783
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp