Topreiter bomlös vs Henri de Rivel(island)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare chrysler
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 077
C

chrysler

Ni med erfarenhet, vilken tror ni skulle passa bäst på en häst som är kraftigt musklad på ryggen å även är överbyggd, som många islandshästar är.

Hade bestämt mej för en bomlös men var på kurs i helgen å såg att många hade Henri de rivel till sina islänningar å de är ju lite svängda bak oxå å lägre i bakvalvet, har nu en dressyrsadel men den har alldeles för högt bakvalv så när man sitter längre bak så pressas sadeln fram istället :crazy:

Ngn som sett båda sadlarna?

Sv: Topreiter bomlös vs Henri de Rivel(island)

Jaadu, jag börjar med att fråga dig varför du bestämde dig för en bomlös i första läget. Var det för att din häst är svår att hitta passande bomsadel till, eller för att du faktiskt vill rida bomlöst?
Jag rider själv bomlöst och tycker det fungerar bra, men det innebär inte att det är det bästa för alla. Har du provat bomlöst på din häst?
Jag är själv inte imponerad av HdR-sadlarna, men det är möjligt att de nya modellerna är bättre... Om du vill testa andra bomsadlar tycker jag att du ska kontakta en sadelutprovare. Jag hade en till min häst och fann att Kentaur-sadlar passar hans rygglinje bra. Han är ganska rak i ryggen och lite överbyggd. Tex Prestige-sadlar brukar passa lite mer böjda ryggar. Mitt tips är att testa olika sadlar tillsammans med en utprovare, gärna både med och utan bom. /Lycka till

Jag har köpt en Henri de Rivel (island) till min väldigt grova c-ponny. Den fungerar jättebra på honom! Han är mycket bred både fram över manken och övriga ryggen. Han är lite kort i ryggen och även överbyggd. Jag trivs jättebra med den också, även om det var lite ovant med det flata sätet.

Ta ut en sadelutprovare...

Jag gillar inte HdR alls, varken för mig själv eller till hästen. De har haft mycket problem med knölig stoppning, sneda bommar osv osv och jag är inte heller så impad av lädret, med tanke på att sadlarna ändå kostar runt 10 000 tycker jag man får 100 ggr bättre läder på en Stubben.

Tack för alla svar!jag har nog provat de sadlar till hästen som jag tror har en chans att passa, till sist köpte jag en dressyr sadel pga att hon oxå har ngt kort rygg.

Varför jag vill testa bomlöst är för att jag har haft problem med sneda bommar på sadlarna+ att hon ändrar muskulatur efter period så då vill jag helst inte ha en sadel med fast bom, utan antingen en bomlös eller en man kan ändra bom på, men främst för att hon har mkt rund rygg å är överbyggd+ att jag vet liknande hästar som passar med den sadeln.

Men eftersom jag oxå har problem med att hon är överbyggd så såg jag några som hade Henri de rivel sadlarna ill sina islänningar å de verkar inte åka fram fast hästen är överbyggd.

Jag är inget fan alls av islandshäst sadlar egentligen , för det första är de helt fel konstruerade(har haft sadel makare som kollat mina sadlar å denna sa att dom inte är så bra konstruerade å det håller jag med om), sedan tycker jag att alla islands sadlar varit sneda, några av mina fast de var fabriksnya å även många andras sadlar oxå.Det verkar vara mkt vanligt i islandshäst världen :crazy:

Stübben har jag ingen lust att skaffa alls, ala islands sadlar, både nordica å bennis harmony som jag sett har varit sneda å många vanliga dressyrsadlar av dem oxå.

Prestige har för högt bakvalv så det går bort oxå, då kommer sadeln bli framsutten istället.
Nu har jag alltså, efter att ha raderat alla möjliga tänkbara sadlar kommit fram till ngn av dessa å var nyfiken på om ngn hade erfarenheter av dessa.
Det lutar mest mot bomlöst då jag har dålig erfarenheter av sneda sadlar :eek:

Det var tråkiga erfarenheter du har av bomsadlar :crazy: Jag är definitivt ingen sadelexpert, men det låter lite tokigt med alla sneda bommar - kan det verkligen höra till vanligheten på nya sadlar?
Men iaf, om du är intresserad av bomlöst, så skulle jag rekommendera att du tar dig en titt på Diddi special innan du bestämmer dig för Top reitern. Sök på gamla trådar här, så ser du att det är fler som rekommenderar Diddi... Funderar själv skarpt på en sån :love: Har för tillfället en fitform, men den ser lite stor ut på min islandshäst, trots att han är grov och har ganska lång rygg.
Jag har även provat freeform - den var urskön, men är också längre än vad tex Diddi'n är, och så behöver man en specialpad till den också.
Hoppas att du hittar en sadel som ni trivs med ;)

Jag tror det är vanligt med sneda sadlar , inte bara på islandshästar utan alla häst sadlar överhuvudtaget, det enda som gör att de inte upptäcks är väl att ryttarna inte är så känsliga för sådant.

Både jag å min häst är väldigt känsliga för minsta snedhet å det har redan hänt att hon blivit rejält sned av en islandshäst sadel jag köpte för 7 år sedan å hon har fortfarande kvar lite låsnoingar, tex biter sig fast i bettet osv på den sidan åhar även svårare att böja sig åt ett håll även om hon nu är mer jämn i ryggmuskulaturen än hon var efter den hemska sadel upplevelsen. :crazy:

Har ju ridit mkt hästar å då haft deras sadlar å måste nog påstå att de flesta varit sneda.Ser det oxå när jag vänder på sadlarna å sätter dem på golvet eftersom jag är noga med minsta vink å fattar inte att inte ryttarna märker ngt :eek:

Jag har en HdR till min överbyggda, kraftiga överbyggda islänning. Vi trivs väldigt bra med den, men jag hade sadelprovare ute. Jag provred kanske 10 sadlar och HdR var den som satt bäst på hästen, och både jag och min son tyckte var bekvämast. Det var det bästa jag gjort att ta hem henne så jag fick tillfälle att prova så många sadlar samtidigt. Alla provred jag ju inte heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka