Torka sig själv efter toabesök?

havreflinga

Trådstartare
När kan barn torka sig själva efter att ha varit på toa? Som jag minns det ropade man "färdig" tills man var åtminstone fem år nånting, eller?

Vår två-åring torkar sig gärna själv när han kissat, och det fixar han ju ganska bra. Men idag kom jag in på toan när han hade bajsat, och han var i full färd med att torka sig och tyckte det var helt onödigt att jag ville hjälpa till... Jag blev lite ställd, för jag tycker att vi föräldrar ska torka honom ett bra tag till. Visserligen accepterade han att jag kontrollerade torkningen, men om han redan nu tycker att han kan det själv...då kanske det blir protester i framtiden...?
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Han är ju i en ålder då han kan allt själv så varför inte;)

Låt honom försöka, så länge du får kolla är det ju bra.

Många barn tycker att det är lite jobbigt att ropa färdig, särskilt om de inte är hemma eller om någon är hemma på besök, kanske är han sådan?

Mina barn fixade det själva när de var runt 4 år men då hade de fått försöka sedan de blev torra.

Övning ger ju färdighet:)
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Många barn tycker att det är lite jobbigt att ropa färdig, särskilt om de inte är hemma eller om någon är hemma på besök, kanske är han sådan?

När jag var liten och vi hade besök lät jag alltid vårt främmande torka - vilken ära när man är på besök hos någon va? ;)



Till TS - Vill han själv är det väl bara bra, så länge du får kolla efteråt så det är ordentligt gjort. Träning ger färdighet. :)
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

min dotter som snart är två vill torka sig själv efter hon har kissat men dock inte efter hon har bajsat, vet inte riktigt varför men hon kanske tycker att det är en uppgift för de äldre :D
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

min dotter som snart är två vill torka sig själv efter hon har kissat men dock inte efter hon har bajsat, vet inte riktigt varför men hon kanske tycker att det är en uppgift för de äldre :D

Han verkar ha landat i den inställningen oxå. Idag har han flera gånger förklarat hur det ska gå till: "Såja tåka snopp, mamma tåka rumpa." Skönt att han överlåter den uppgiften till mig ett tag till.:D
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Min 4,5 åring vill inte torka sig själv alls. Hon vill att mamma eller pappa ska göra det. Vi sa ett tag att hon kan torka sig själv när hon bara kissar och vi torkar när det blir nr 2. Då såg hon till att det blev nummer 2 alltid!! Om det så bara var en liten, liten så kunde hon säga att hon hade bajsat och vi fick torka... Nu torkar vi henne jämnt för vi tror inte det är bra att hon sitter och kämmer ut bajs varje gång. På dagis torkar hon sig själv när hon kissat. Jag antar att det går över....
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Min sexåring minns jag inte när jag torkade senast..
När hon började göra det själv så uppmuntrade jag henne och sa till henne att jag ville kolla att det blev riktigt gjort. Så det gjorde vi en period. Hon var ca fyra år då.

Den äldsta minns jag att vi torkade längre fram - till fem/sexårsåldern ungefär.
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Vi sa ett tag att hon kan torka sig själv när hon bara kissar och vi torkar när det blir nr 2. Då såg hon till att det blev nummer 2 alltid!!

Det är roligt hur barn tolkar saker man säger. :D
När jag ska natta storebror får lillebror ibland följa med. Storebror sover i spjälsäng, men vill ibland ligga en stund i vår säng. När vi ligger där alla tre händer det att storebror blir arg på bebisens fäktande och slår honom. Då har jag sagt: "Om du slår lillebror lyfter jag över dig till din säng." Jag har märkt att han tolkat detta som: "När du inte vill ligga i vår säng längre kan du slå lite på lillebror, så hjälper jag dig över i din säng.":crazy::crazy::grin:
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

När jag var liten och vi hade besök lät jag alltid vårt främmande torka - vilken ära när man är på besök hos någon va? ;)

:rofl: HEMMA slutade jag be om hjälp med torkningen tidigt. Annat var det hos farmor, där körde jag med "Fäärdig" så länge det bara var möjligt.
 
Sv: Torka sig själv efter toabesök?

Mina 3-åringar torkar sig rätt bra efter toabesök men vill helst att jag gör det. Speciellt min ena tjej vill absolut inte riskera att gå något kiss på händerna men hon är lite överhuvudtaget ingen "kladd-tjej" tvärtemot sin syster och sin mamma (däremot är hon väldigt lik sin pappa i det avseendet).

Jag minns själv att jag var rätt tidigt med torkandet medan mina kusiner skrek "-färdig" ända upp i skolåldern så det varierar säkert.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Min mamma ska operera sina båda ögon för gråstarr och det verkar som om landstinget tycker att hon kan ta sig hem själv efter...
Svar
18
· Visningar
2 664
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 700
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp