Tornerspel - inspirationstråd 2008

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2008

Var sitter själva öppningen? Kan man kanske göra med två överlappande flikar så man får dubbelt skydd över halsen, om du fattar vad jag menar? Eller jag menar, det är klart man kan, men är det historiskt korrekt tror du. Vilken tidsperiod användes den typen av huvor?

Då är vi inne på samma tanke... Tack för insiderinformationen! =)

Tänkte lägga in några bilder på mitt nylindade grepp på mitt svärd.
Det är ett Paul Chen en och en-halva (modell 2) som har ett grepp av limmat skinn vid leverans. Det första jag gjorde när jag köpt det var att linda med skinn istället, men så blev jag lite trött på det nu i höstas (rullade sig i handen hela tiden) så jag har gjort om det en andra gång.
Denna gången körde jag med grön gutetråd som jag tvinnat en gång, blev hyffsat snygg, och en aning bekvämare. Nu får tiden utvisa om det håller, men det tror jag nog.

DSC03940.jpg

DSC03942.jpg

DSC03943.jpg

/Rigel

hur har du avslutat lindningen? Detta är en klart intressant sak att berätta om då det säkert finns många som skulle kunna tänka sig en makeover på sina svärd. Har du lust att delamed dig av arbetsgången?

hur har du avslutat lindningen? Detta är en klart intressant sak att berätta om då det säkert finns många som skulle kunna tänka sig en makeover på sina svärd. Har du lust att delamed dig av arbetsgången?

Jag kan absolut försöka, men det är inte helt lätt.

Vi kan börja med att tvinna tråden. Att beräkna längden är svårt, den ska vara i alla fall det dubbla av vad som krävs för att linda greppet, plus det dubbla för att vara på säkra sidan, tråden drar ihop sig någon meter när man snurrar den (beroende på trådens längd).
Jag tog tyvärr inget mått på min färdigtvinnade tråd, så tyvärr är den enda lösningen att linda en gång med otvinnad tråd, för att få ett mått.

Fäst den ena änden av tråden någonstans och snurra sen den andra änden (med tråden sträckt och ett tips där, använd en skruvdragare eller borrmaskin, annars kan det bli aningen långtråkigt).
När tråden är tillräckligt snurrad (inte för mycket, om tråden är av svagare material ex. "gute" så går den av. Å andra sidan måste det vara tillräckligt för att det ska orka tvinna hela, det kan ta ett par gånger att komma på hur mycket som är lagom, bli icke frustrerad;)) ska den vikas på mitten. Detta är väldigt knepigt eftersom när man slakar på tråden vill den börja tvinna ihop sig.
Jag löste det så att jag lindade upp den på en pinne till jag nåde mitten, tog tag i mitten och virade ut lite tråd, knepp tag runt båda och släppte mitten, sen är det bara att fortsätta så.
Tvinna lite i taget, blir snyggast så.

När det sen är dags att linda beror det på om man har ett grepp utan, eller med "knöl" (rätta gärna mitt ordval).
Om greppet är helt slätt (utan "knöl") så spelar det ingen större roll varifrån man börjar, jag brukar börja från parerstången.
Om svärdet skulle ha ett grepp med "knöl" så kan man börja i vilken ände man vill, efterfom det blir bäst om man slutar linda uppe på halva "knölen", och lindar resten från andra hållet.
Nu kommer det som är svårt att beskriva, hur man fäster.

I början lindar man ett varv och låser helt enkelt genom att linda över en liten bit av änden (spara ca en decimeter till det). Sen lägger man resten av samma ände längs med greppet och börjar linda (tänkt på att klippa av knuten innan lindningen hunnit dit).
Snyggast blir det om man ser till så det blir riktigt tajt, linda hårt och så tätt som det bara går.
För att låsa i slutet finns olika varianter, och alla om möjligt ännu svårare att förklara med text, men jag försöker.

När ett par cm återstår att linda, tar man den fria änden och lägger ett par decimeter mot allt som är färdiglindat. Fortsätt sen linda som vanligt tills greppet är helt lindat.
Om allt är som det ska, ska det gå att dra i änden som låstes fast "för ett par cm sedan". Detta kommer låsa slutet av lindningen.
Man kommer alltså att linda med en "ögla" och får därför innan man drar i änden för att låsa, vira upp den eftersom den virat sig runt greppet.
Det måste alltså finnas någorlunda gott om tråd kvar när man ska låsa.

Mer utförligt än så här kan jag inte göra i text, får se om jag kan få upp ett par bilder på momenten (photobucket strejkar just nu).

/Rigel

tack för ett mycket bra försök! jag tror jag förstod =)

Jag har äntligen efter 2 års letande hittat ett träns som jag verkligen gillar. Jag ville ha ett träns med brett läder utan någon utsmyckning till ett rimligt pris, men det var inte det lättaste. Gissa om jag blev glad när jag för några dagar sedan snubblade över ett på en viss auktionssida på nätet. Jag kommer att göra om det lite, men det är ju så mycket enklare att utgå från ett färdigt träns än att göra ett helt från grunden. Jag kommer lägga ut lite bilder när det är klart.

Om det är någon annan som har ett lite udda eller extra snyggt träns får ni gärna lägga ut bilder på dem. Och om någon råkar känna till någon bra sida på nätet eller någon bra bok om medeltida/historiska träns får ni gärna skicka ett pm. Jag har ju sprungit en del på livrustkammaren så lite idéer har jag ju, men det vore kul att se hur andra har tänkt.

Det finns mycket bilder på nätet som man kan roa sig med - goggla på bridles och medieval eller nått så kommer du hitta en del. Jag har sytt två tornerspelsträns (eller 1.5 då jag håller på och slutför det ena. Det första är inte färdigdekorerat ännu) men har inga bra bilder på dom. Hittade dock denna bilden - skulle inte kalla tränset för historiskt korrekt men det var kul att tillverka:

trensj_joust.jpg
detalj_joust.jpg

Döm inte hantverket för hårt bara - detta var mitt första stora läderjobb

har samma svärd som dig! Fast enhandsmodellen:D
Själv tycker jag greppet som sitter på är underbart, ligger väldigt stabilt i handen:)
Men hur känns det att rida med "tyg/tråd" mot handflatan?

Det finns mycket bilder på nätet som man kan roa sig med - goggla på bridles och medieval eller nått så kommer du hitta en del. Jag har sytt två tornerspelsträns (eller 1.5 då jag håller på och slutför det ena. Det första är inte färdigdekorerat ännu) men har inga bra bilder på dom. Hittade dock denna bilden - skulle inte kalla tränset för historiskt korrekt men det var kul att tillverka:

trensj_joust.jpg
detalj_joust.jpg

:love: önskar verkligen jag var så händig med läder..verkar ju så himla roligt!

har samma svärd som dig! Fast enhandsmodellen:D
Själv tycker jag greppet som sitter på är underbart, ligger väldigt stabilt i handen:)
Men hur känns det att rida med "tyg/tråd" mot handflatan?

Det är ungefär som att ha ett dubbdäck i näven, fast lättare^^
Behöver vara mindre rädd för att det ska slinta när greppet inte är av slätt skinn.

*knapplån*

Jag har fått tummen ur och gjort ett stridsgissel!
Dock är skaftet för långt, och så ska jag färglägga det så småningom :D
Kom på i efterhand att rundstaven är ganska smal, gör det något?
Måste det vara en speciell tjocklek?
Jag har ju ganska små händer så... Vill ju kunna greppa bra! ;)

18901548.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id18901548.html

är lite osäker på om grovleken är reglerad men viktigt är att den inte går av om du t ex skulle träffa stolpen!

*knapplån*

Jag har fått tummen ur och gjort ett stridsgissel!
Dock är skaftet för långt, och så ska jag färglägga det så småningom :D
Kom på i efterhand att rundstaven är ganska smal, gör det något?
Måste det vara en speciell tjocklek?
Jag har ju ganska små händer så... Vill ju kunna greppa bra! ;)

18901548.jpg

http://www.pixbox.se/pic_show_id18901548.html

Hur lång är skruven? Vill ju inte raka ner på ett så fint vapen, men kedjorna måste sitta duktigt fast och allt som skruvas eller spikas i ändträet på en bit trä är lika med en försvagning då man skruvar längs med fibrerna.
Mitt gissel är ganska mycket grövre och min, än så länge, tillfälliga lösning är att jag skruvat kedjorna på sidorna (genom fibrerna), vilket gör det något starkare än om man skruvar i änden på staven.
Jag har erfarenhet av hemmagjorda Nunchakus och vet hur det kan gå med olyckliga föremål som kommer i vägen för såna här sönderfallande vapen, som monterats med en skruv i änden:crazy:.

Om du ändå tänker köra på som du gjort rekommenderar jag iaf en bricka mellan den sista kedjan och skallen på skruven. Bara för säkerhets skull.

/Rigel

Senast ändrad av en moderator:

bra svar där Rigel!

Elanor - tänk på att sätta dit en handledsrem också för säkerhetens skull =)

Skruven är nog ungefär 3cm lång, minns inte exakt. Verkar sitta stenhårt i alla fall...
Jag funderar som sagt på att göra ett till med grövre skaft,
men det är ju svårare att greppa om det är för tjockt i förhållande till
handens storlek...
Vad skall plattan ha för funktion mellan kedjorna? Är helt grön på
detta och kan egentligen ingenting om vapen :o

Scorpan: Ja jag ska sätta dit en rem, har inte gjort det än eftersom
jag först skall kapa skaftet tio centimeter! (det är 60cm långt nu) :D

bra svar där Rigel!

Elanor - tänk på att sätta dit en handledsrem också för säkerhetens skull =)

En handledsrem kan också vara en klart nödvändig säkerhetsdetalj;)

Skruven är nog ungefär 3cm lång, minns inte exakt. Verkar sitta stenhårt i alla fall...
Jag funderar som sagt på att göra ett till med grövre skaft,
men det är ju svårare att greppa om det är för tjockt i förhållande till
handens storlek...
Vad skall plattan ha för funktion mellan kedjorna? Är helt grön på
detta och kan egentligen ingenting om vapen :o

Scorpan: Ja jag ska sätta dit en rem, har inte gjort det än eftersom
jag först skall kapa skaftet tio centimeter! (det är 60cm långt nu) :D

Om skaftet blir för grovt finns det ju alltid raspar att fila ner själva greppet med, sandpappra efter behov och smak:D
Själv har jag lindat med skinn.

Mja, den där brickan jag prata om är bara en säkerhetsdetalj. Skallen på skruven ser ju tillräkligt grov ut, men när saker och ting ska hålla så går de banne mig sönder (då ska alltså brickan sitta mellan den sista kedjan och skallen på skruven, inte mellan kedjorna).

Tänk på om du skruvar ut skruven för att sätta dit en bricka att du skruvar fast allt i andra änden, det gamla skruvhålet blir annars större och skruven släpper så klart lättare;)

trensj_joust.jpg
detalj_joust.jpg

Men det är snyggt, har du färgat själv? Får hoppas på någon bild när det sitter på hästen också;)

Har fått min nya spjutspets, ska försöka ta någon bild på den i dagarna.

Tack! Det är mellanbrunt i orginal sen har jag använt en antikfinish efteråt. Ska fixa bild på det på hästen också men tyvärr saknar jag möjlighet att föra över bilderna till datorn just nu.

Spännande med nya vapen - vart har du fått tag på spetsen någonstans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka