Tornerspel - inspirationstråd 2009

Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag funderar på att köpa en ö och göra det till mitt alldeles egna land, där alla som rider som jag får vara med - nån som är på? Naturligtvis ska alla byggnader vara medeltida och mitt på ön ska en borg byggas där alla riddare får bo. Vad tror ni om det, en söt liten medeltida ö med riddare överallt och tornerspel nästan jämnt?

Fast vänta nu, en sån ö finns ju redan...


Gotland! :eek:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Trodde du skulle säga Bornholm ;)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Lånar sista knappen.

Vad tråkigt att höra Gisburne! Jag trodde (måhända i min enfald) att det hade hänt mer i tornerspelssverige än så sedan jag slutade rida. Men det är tydligen fortfarande farten som är det viktigaste?

Tycker du gör helt rätt som värnar om din hästs skolning och fysiska väl och ve i första hand. Jag har ju sett på Rajen hur han tog stryk de sista åren. Det sliter så enormt mycket mer än folk förstår att accelerera så snabbt och vända runt på det vis som sker i tornerspelen.

Blir också ledsen över att mitt gamla lag inte utvecklats mer, när jag tittar på videos tycker jag snarare att det gått baklänges när det kommer till kvaliteten.

Tornerspelandet skulle tjäna så mycket på att inte existera för showen enbart, man blir så beroende av publiken och arrangörens förväntningar att man lätt låter sig begränsas i utvecklandet av sporten.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Vad inspirerad jag blir av denna tråd :love:

Jag hade tänkt att försöka vara med på lite olika event (fast utan häst till att börja med) men vet inte om tiden kommer att räcka till.. Ja, och såklart, bli medlem i ett sällskap först kanske :angel:

Senare i höst (eller kanske tidigare) tänkte jag vara med på lite nybörjarträningar med pållen. Skulle egentligen testa på för ngt år sedan men har satsat på hoppningen, dressyren o terrängen i stället..

En sak som jag tänkte smygbörja med är utrustningen o riddarnamn. :d Planerar att sy ngt schabrak åt hästen, har även en bekant som syr i läder o henne tänkte jag fråga om hon kan sy upp ett medeltidsträns åt mig. :)
Däremot ska jag nog söka lite experthjälp med schabraket :angel:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Kul att "se" dig igen! :)

Ja, jag kan inte annat än att hålla med - varför skulle tempot vara det viktigaste? Att det har en viss effekt på showen är väl en sak, men det är ju inte allt. Bevisligen är det ju okej för några andra i laget att rida långsamt eftersom deras hästar ser "coola" ut... (Inget ont om dem, inte alls, men jag förstår inte resonemanget.)

Ja, jag har nåt vagt minne av att du slutade för att Rajen inte skulle ta mer stryk. Nu minns jag inte hur han rörde sig, men min brutta springer ju med kroppen nära marken, flack och lång, vilket naturligtvis innebär en hälsofara när det är mycket sliriga stopp och snäva svängar inblandat. Att hon har en skadad (men ihopläkt) bakkota gör ju inte mig mer motiverad att riva järnet på banan, om vi säger så. Jag är väldigt rädd om henne, inte minst på grund av att skadan var så pass allvarlig och jag inte vill att den "går upp" och blir värre. Så flängridning går bort av den anledningen också. (Men visst, det blir lite flängigt för oss på banan ändå, jag vill inte på nåt sätt påskina att vi ser snygga ut jämnt! :D Mycket är på grund av mina alldeles för långa stigläder som jag alltid glömmer att göra nya hål i...)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Som jag skrev till dig förut så tycker jag självklart att du ska komma på nån träning och prova på! :)

Utrustningen och sånt får du hjälp med när du väl går med i laget, vilket du nu väljer, men själva vapenskölden finns det rätt strikta regler för som man måste följa. Därför råder jag dig till att läsa på om heraldik, samt kolla i SRS vapenrulla innan du bestämmer dig för en sköld/färger och innan du köper en massa tyg. Så slipper du stå där med skägget i brevlådan i slutändan för att din sköld redan är upptagen eller för att den inte följer de heraldiska reglerna.

www.heraldik.se är en bra sajt där du kan läsa om reglerna på svenska.
http://www.riddarsällskap.se/meny.htm är SRS officiella hemsida.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Visst är tempot av viss betydelse, för hur det än är ser det inte så upphetsasnde ut med medelmåttigt galopperande hästar när momenten inte är svårare än de är idag. Men det finns så oerhört mycket mer. En bra show byggs av många, många små pusselbitar och har man ett ekipage som inte har hastighet eller hög tagelfaktor som grej går det ju att väva in i showen ändå. Men det förutsätter att alla är med och bidrar till det gemensamma målet - att ge publiken en bra show.

Och det är ju det som i min mening är den stora begränsningen i tornerspelssverige. Det handlar alltid om att publiken ska ha en bra upplevelse. Det handlar inte om återskapande av stridskonsten och samspelet mellan häst och ryttare.

Rajens bakknän tog mycket stryk, förutom att han drog sig själv sned i kroppen av att ta i så hårt i bl.a. vändningar och när jag släpade stuntmannen. Jag red ju ett spel med CN på Skokloster men det tog honom ett par månader att återhämta sig från det. Han rör sig nog inte lika flackt som din tjej, han är ju mer kompakt.

Sen var jag trött på tornerspelandet. Det gjorde ont att lämna det lag man själv var grundaren till, men det var inte roligt längre. Att rida i 180 knyck rakt fram var kul ett tag men efter några år förlorar det sin charm.

Var du rädd om er, det är inte värt att riskera hennes hälsa för lite hastighet...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Nej, precis, alla måste inte galoppera som skållade råttor längs tilten för att showen ska blir bra - anser jag i alla fall.

Men det lustiga är att jag har sagt sen dag 1 att jag vill lära mig stunt, att jag vill slåss mer, att jag vill släpas, ridas ner och så vidare. Och visst, jag har fått prova det ett par gånger på träning, men bara ett fåtal gånger i showen - och nu beskylls jag för att inte göra tillräckligt mycket häftiga grejer på banan! :eek: :confused: Men lär mig då, jag vill ju! :mad:

Men jaja, jag är tjej och ser inte lika ball ut som killarna, det kan jag köpa. Men det är som sagt lustigt att det kommer fram nu, nästan 6½ år senare...

Jag vet precis vad du menar, det är inte kul att bara rusa fram i full fart och sen vända och rusa tillbaka - har svårt att tro att publiken tycker att det är så värst ballt...? Det krävs mer, mycket mer, för att hålla publikens intresse. Och mitt.

Nejdå, börjar pållans ben ta stryk av tornerspelandet så är det slutspelat för min del. Jag känner och klämmer på benen stup i kvarten redan och vid minsta värmekänning ser jag bultpistolen framför mig, typ... :crazy: Vet inte om du hann se skadan eller om du hade flyttat då, men det var verkligen på håret att hon avlivades då när hon var som allra magrast och mest eländig. Nu kan man inte tro det - hon ser tokfin ut - men jag har å andra sidan tagit det extremt lugnt i 4 år och har alldeles nyligen börjat ställa mer krav på henne. Får se hur det utvecklar sig. *håller tumme*
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Nu byter jag ämne här..

Jag är startgroparna för att uppdatera och fräscha till Eldens härskares hemsida och insåg att jag har använt samma gamla bilder i flera år nu så om nån här i tråden råkar ha en bild eller så på mig kan ni väl hojta! Känns så fånigt att göra en ny hemsida och använda samma gamla bilder liksom.

Sen undrar jag hur i helvete man ska kunna motivera sig till ridning när det regnar och är minusgrader?
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Sen undrar jag hur i helvete man ska kunna motivera sig till ridning när det regnar och är minusgrader?

Jadu, det är inte lätt.
Rejäla kläder antar jag :)

Fast jag har samma problem :angel:
Nordis och jag har dock vart ute och dratt stockar i skogen med sambon idag, någon riktigt ridning orkar jag inte.
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

mm fodrat regnställ skulle sitta fint... Nää jag får rida en annan dag... Vilket irriterar mig för jag hade värsta chansen i morse och orkade inte ta den då utan tänkte att jag rider sen... Nåja!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag är så lat på morgnarna/fm.. orkar inte rida då och sen helt plötsligt är det mörkt och då har jag ingen lust :eek:
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Eller hur! Det är så svårt att motivera sig, och här är det bara isbana på vägarna och ridbanan är stenhård så det är skitsvårt att rida någonstans också. Tror jag ska börja med bridge istället ;)
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Eller hur! Det är så svårt att motivera sig, och här är det bara isbana på vägarna och ridbanan är stenhård så det är skitsvårt att rida någonstans också. Tror jag ska börja med bridge istället ;)

Som tur har infensus börjat med träningarna så jag måste ute och rida ,
hade med Borkis i söndags han gick mycket bra det var hans andra träning
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Hur ser marken ut hos er? Vi har typ spolad isbana över allt just nu. Tog mig knappt fram till stallet från bilen - galet!
Kul att Borkis fungerar så bra!
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Hur man gör för att motivera sig? Man skaffar ridhuskort! :D Jag var tvungen direkt efter nyår, annars hade jag inte kunnat rida alls. Nu åker vi dit två gånger i veckan och tränar ordentligt och så rider vi lite försiktigt hemmavid några dagar i veckan när det inte är alltför isigt och blåsigt. Jag har ju fortfarande hur mycket snö som helst, men med ett islager under, så nu när det är "varmt" ute - cirka -2 till +4 grader - så kan man knappt röra sig i vanliga ridskor ute utan att fötterna glider iväg och man landar platt på rygg! Lyckligtvis har hästen broddar i alla fall...
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jo jag har funderat på att åka till ridhuset åtminstone en dag i veckan nu men måste lösa transportfrågan bara.

Ingen som kan ha foton på mig förresten?
 
Sv: Tornerspel - inspirationstråd 2009

Jag har nåt från den där oseriösa träningen på Skalis för ett par år sen... Typ när du rider ner Allan.
 

Liknande trådar

Fritid Jag tänkte att vi kunde ha en inspirationstråd för friluftsliv/ vandring/ utomhusaktiviteter etc. Har du varit på något speciellt ställe...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Araminta
·
Fordon Jag ska in till Usö i morgon och för att slippa krångla med parkering så tänkte jag ta bussen. Men nu är frågan, går länsbussen hela...
Svar
4
· Visningar
294
Senast: Halcyon
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 348
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp