"Torra" ben?

Smurfmodesty

Trådstartare
\"Torra\" ben?

Hej

Jag upptäckte igår att mitt varmblod har blivit väldigt "torr" på båda frambenen. Det går liksom in väldigt mycket mellan senan och gaffelbandet(?)
Hoppas ni förstår vad jag menar. Tidigare har han ibland haft lite gallor men annars som vanligt.
Han markerar ingenting när man rider eller leder. Har aldrig sett att det sett ut så tidigare.
Vad kan det vara?
Bakbenen är normal tjocka.

Han har aldrig under det år jag haft honom haft problem med benen.

// Orolig Karin
 
Re: \"Torra\" ben?

Det är väl bra när hästen är torr, sval o fin i benen.
Jag oroar mig snarare om hästen är gallig eller svampig i benen.
 
Re: \"Torra\" ben?

ska inte hästen ha torra, fina ben?
Eller det är bara jag som är helt fel ute..? :p
 
Re: \"Torra\" ben?

Jo det är bra, men dom kändes extremt jättetorra...
Det känns nästan som att man skulle kunna stoppa in fingert mellan senan och benet och man kan känna det på andra sidan...
Både jag och en annan tjej i stallet reagerade på att dom var så himla hård och torr... Mest jag som bara blir skraj för ingenting, men dom brukar inte vara så torra...
 
Re: \"Torra\" ben?

Mitt fullblod har också så på sina framben, de är jättetorra. Har alltid varit så och det är ju bara bra.

Har du ändrat något i foderstaten på sistone eller får hn gå ute mer?
 
Re: \"Torra\" ben?

Har bytt hö, men det är lite mer än en månad sen.

Men det kanske bara är så att det ska vara så. Blev lite chockad eftersom han aldrig haft så himla torra ben.
Men det är väl bara att vara glad kanske.
Bakbenen är som dom alltid varit, ganska jämna.
 
Re: \"Torra\" ben?

Jag menar inte att bakbenen är svullna, men dom är inte lika torra och rena som frambenen. Men han är veterinärbesiktigad utan anmärkningar så det är inget fel på dom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 163
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 642
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp