Torra händer...

Helosan! :love:
(F.ö. den enda någorlunda prisvärda krämen som funkar i ansiktet på mig också!)
Köper kilosburk på Granngården och skyfflar över i mindre burkar så att jag kan ha en i varje väska.
Under Valborgshelgen åkte jag ifrån ALLA så jag smorde med diverse hudkrämer som jag kom över plus en Natusan handkräm som skulle vara "extra super..." - ja, ni fattar säkert.
På måndag morgon vaknade jag med en blödande spricka i pekfingret... :(
Smorde honung på den på kvällen och satte ett plåster över = mycket bättre nästa morgon! :)
Nu måste jag komma ihåg att lägga en Helosanburk i bilen också. ;)
 
Hade också tänkt tipsa om canoderm. Tycker den verkligen hjälper, till skillnad från många andra.
OT
Stort grattis, hoppas du får en fin dag.
ina_dance5.gif
 
Varierar mellan locobase repair och Helosan på natten med bomullsvantar på. På dagen Helosan eller Compeed cracked heel overnight cream. (Jo jag menar att jag har fotkräm på händerna)
 
https://www.apotekhjartat.se/mina-behov/barn-foraldrar/baby-hudvard/bepanthen-salva-1/

Har fruktansvärt torra händer plus eksem som bara kortisonsalva hjälper mot. Men mot självsprickorna är det här den bästa jag testat. (Och jag tror att jag testat allt sen jag var liten.) Egentligen till för barnrumpor, men funkar jättebra mot all torr hud. Påminner lite om idomin till konsistensen, men är mindre kladdig och ännu bättre helt enkelt. Jag har på innan jag går och lägger mig och vaknar som en nyponros. På händerna i alla fall!
 
Jag säger bara: Weleda Skin Food :love: Jag får ofta torrsprickor på händerna, men med den krämen räcker det att jag smörjer en gång på kvällstid och så har jag ändå supermjuka händer hela dagen efter. Bra pris, dryg och dessutom eko :) Luktar ljuvligt och torkar in snabbt trots att den är så fet, och lämnar ingen äcklig hinna efter som många andra produkter gör.
Instämmer på Skinfood! Det bästa som finns om en är verkligen torr på läppar eller händer :heart
 
https://www.apotekhjartat.se/mina-behov/barn-foraldrar/baby-hudvard/bepanthen-salva-1/

Har fruktansvärt torra händer plus eksem som bara kortisonsalva hjälper mot. Men mot självsprickorna är det här den bästa jag testat. (Och jag tror att jag testat allt sen jag var liten.) Egentligen till för barnrumpor, men funkar jättebra mot all torr hud. Påminner lite om idomin till konsistensen, men är mindre kladdig och ännu bättre helt enkelt. Jag har på innan jag går och lägger mig och vaknar som en nyponros. På händerna i alla fall!
Har du Bepanthen på hela händerna? Visst är det den som är gråfärgad?
Mina händer är supertorra nu pga vädret och att jag tvättar mig tusen gånger om dagen eftersom jag inte vill att bebisen i familjen ska bli förkyld. I vanliga fall brukar Canoderm fungera.
 
Så blev det kallt ute. Igen. Och åter igen har jag torra händer! Vi snackar om så torra händer att det gör ont, och skrapar jag i något minsta lilla så blir det sår. Mycket otrevligt på alla sätt och vis. Jag vet att det hjälper hyfsat att ha vantar, men nu när det var sommarvärme nästan en vecka och plötsligt slog om till kyla igen så hann jag inte riktigt med, tänkte mig inte för, gick utan vantar någon enstaka dag (fryser gör jag inte) och vips är händerna förstörda igen :banghead:

Vad ska jag göra?
Finns det några mirakelkurer för att rädda händerna? Feta salvor, tvätta händerna så lite som möjligt och ha på vantar så fort jag är utomhus är det jag kör med nu. Men det tar sådan extrem tid att få något bättre igen..


Jag använder mandelolja just nu, vilket fungerar bra, Får också väldigt lätt nariga händer och är noga med handskar när det börjar bli kallt etc. Har inte hittat någon handkräm som inte känns fet och obehaglig, men olja fungerar för mig! Jag har även duscholja istället för två, och en liten flaska mandelolja vid datorn på jobbet så jag kan hälla några droppar på ovansidorna av händerna och stryka ut medan jag ändå sitter där och knackar tangenter.
 
Helosan! :love:
(F.ö. den enda någorlunda prisvärda krämen som funkar i ansiktet på mig också!)
Köper kilosburk på Granngården och skyfflar över i mindre burkar så att jag kan ha en i varje väska.
Under Valborgshelgen åkte jag ifrån ALLA så jag smorde med diverse hudkrämer som jag kom över plus en Natusan handkräm som skulle vara "extra super..." - ja, ni fattar säkert.
På måndag morgon vaknade jag med en blödande spricka i pekfingret... :(
Smorde honung på den på kvällen och satte ett plåster över = mycket bättre nästa morgon! :)
Nu måste jag komma ihåg att lägga en Helosanburk i bilen också. ;)
Kan bara instämma, Helosan is the shit och kossorna kan inte ha fel iallafall. :p
Fö. finns Helosan i 5kg också, med pump, jag har en sån i duschen som jag fick av bonden jag mjölkade hos. Supersmidigt och perfekt present. :love:
 
Nagelbandsolja och sedan antingen handkräm eller sheabalm utanpå, allt från MÅ. Äntligen rena produkter som ger effekt :love: Hemskaste känslan ever när skinnet bara spricker av torrhet om man rör händerna, även bara handkrämen funkar akut på jobbet.
 
När jag tyckte att jag hade testat allt gick jag till vårdcentralen och fick en salva med kortison utskriven. Den hjälpte (i kombination med vantar, andra krämer, mild tvål etc.).

Men jag kan verkligen få extrema problem på vintern. Händerna blir fläckvis röda (vid knogarna, tummarna och längst upp på handryggen; när det är som värst spricker huden) och fingrarna svullnar. Och så några djupa självsprickor på fingertopparna på det. Det kliar och gör vansinnigt ont.

Har man inte fullt så stora problem kanske annat kan funka, men för mig blev salvan jag fick på recept den stora räddningen.
 
När jag tyckte att jag hade testat allt gick jag till vårdcentralen och fick en salva med kortison utskriven. Den hjälpte (i kombination med vantar, andra krämer, mild tvål etc.).

Men jag kan verkligen få extrema problem på vintern. Händerna blir fläckvis röda (vid knogarna, tummarna och längst upp på handryggen; när det är som värst spricker huden) och fingrarna svullnar. Och så några djupa självsprickor på fingertopparna på det. Det kliar och gör vansinnigt ont.

Har man inte fullt så stora problem kanske annat kan funka, men för mig blev salvan jag fick på recept den stora räddningen.
Det är förmodligen individuellt som allt annat, jag hade det ungefär som dig innan jag hittade salvan jag skrev om ovan, rekommenderat av hudläkare. Det som är näst bäst är Calmyril/Fenyril som båda innehåller Carbamid.
 
Har du Bepanthen på hela händerna? Visst är det den som är gråfärgad?
Mina händer är supertorra nu pga vädret och att jag tvättar mig tusen gånger om dagen eftersom jag inte vill att bebisen i familjen ska bli förkyld. I vanliga fall brukar Canoderm fungera.

Yes, fast nu är det mest ovansidan av mina händer som är torra, så jag smörjer inte handflatorna. Men annars, ja!
 
När jag tyckte att jag hade testat allt gick jag till vårdcentralen och fick en salva med kortison utskriven. Den hjälpte (i kombination med vantar, andra krämer, mild tvål etc.).

Men jag kan verkligen få extrema problem på vintern. Händerna blir fläckvis röda (vid knogarna, tummarna och längst upp på handryggen; när det är som värst spricker huden) och fingrarna svullnar. Och så några djupa självsprickor på fingertopparna på det. Det kliar och gör vansinnigt ont.

Har man inte fullt så stora problem kanske annat kan funka, men för mig blev salvan jag fick på recept den stora räddningen.

Jag troooor, att om det kliar så är det eksem man har fått (det blir som små, små blåsor). Då funkar inte något annat än (hydro)kortison för mig i alla fall.
 
Tänkte tipsa om membrasin, kapslar med havtornsolja, smörjer huden från insidan. Äter dessa pga torra slemhinnor , men jag kan duscha utan att behöva smörja varje cm efteråt, så de har verkligen räddat min hy, mina kinder och händer är sjukt väderkänsliga och blir plågsamt torra vid väderomslag
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 228
Kropp & Själ Testar att fråga här. Jag har i många år haft problem med mina händer/fingrar. Dom blir helt plötsligt kalla för att 10-20 min senare...
Svar
8
· Visningar
4 504
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag och min sambo träter ganska ofta om vår bil. Tidigare bilar har bytts ut efter ca 3 år, och de har då gått runt 1000 mil. Den...
2
Svar
36
· Visningar
5 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp