@Alexandra_W var lite sugen på att testa Bozitas, men nu velar jag mellan det och Hills. Vill ju ha små bitar och det är inte lätt att veta innan köp haha :)
Köpte iams multikatt nu, men ska kolla igenom och beställa ett annat sen. Finns ju många tips i tråden, men svårt att veta vad katten vill ha :)
 
prismässigt spelar det egentligen roll, ska jag köpa hundens mat från animail är den nästan 100 kr dyrare där än där jag brukar köpa. Så den 100:lappen kan jag lägga på kattmat, det viktigaste är att katten kan äta fritt, och att den är bra för hennes mage och tänder :)
 
@Alexandra_W var lite sugen på att testa Bozitas, men nu velar jag mellan det och Hills. Vill ju ha små bitar och det är inte lätt att veta innan köp haha :)
Köpte iams multikatt nu, men ska kolla igenom och beställa ett annat sen. Finns ju många tips i tråden, men svårt att veta vad katten vill ha :)

Katten äter nog det mesta. Får katten själv välja är det blötmat (mjau i tetra) för hela slanten ;)

Varför inte välja Eukanuba? Det vet du hon äter, det är små bitar och hon tål det.

Nu har Bozita flera olika foder - men de har vetemjöl i flera stycken. Skulle jag inte ge. Välj ett foder ur samma klass som Eukanuban. Hon behöver det. Vill du ha ner priset jmf med Eukanuban så kika på RC? Nu kan jag inte alla deras foder men Sensible 33 har pyttesmå bitar tex, och är ganska smakligt.
 
Det ska jag kolla på. Annars blir det eukanuban :)

Jotack, blötmaten vill hon ha varje gång jag går till köket haha.
Knaskatten. Just nu kelar hon med hunden
 
@Sonic76 Jag kanske har missat, men varför ska du byta? Har du tittat på Applaws? De har små kulor, är mer som linser. Kanske hårdare än Hills dock. Annars brukar man kunna beställa provpåsar, eller åk till en djuraffär och känn igenom påsarna ;)
 
Kanske någon har tips till torrfoder för mig. Jag ger Taste of the Wild och Purizon nu. De fungerar egentligen bra, men båda innehåller fisk vilket känns onödigt. Applaws har jag kört länge med, men upplever att katten spyr oftare på det. Acana är testat och går inte hem. Orijien tycker jag är lite väl dyrt... Finns det något annat bra, spannmålsfritt foder?
 
Carnia Lynx. Hur står det sig i jämförelse med andra foder? Har beställt hem en påse nu till kissen som jag vill ha upp i vikt. Valde den eftersom den var högst i fetthalt och bland de högsta i proteinhalt av de jag jämförde.
 
Har läst en del om att fisk är egentligen inte så bra för katter här nu. Och för några månader sedan så började min Alice att lämna kvar av det blötfoder hon fick. Jag undrade om det var "bara" att hon tröttnade på det eller något annat så jag provade Gourmet Perle för att se om hon åt det åtminstone, och jodå, tallriken slickades ren :grin: så det var bara att buga "yes milady" och fortsätta köpa den :p

Så jag köper deras storpack (ca 45 kr) med Kyckling, Lax, Kanin och Nötkött. Gillar dock inte att det är två portionspåsar med lax i den, men jag undrar om det är ok? Hon får en halv portionspåse varje dag (utöver torrfodret) och en påse är 85 g. Så hon får totalt 170 g lax i 4 dagar av 16 dagar, och då bara två dagar i rad (om det spelar någon roll).
Vad tycker ni?
 
Sture blev väldigt nöjd med sin mat från Acana men jag funderar på om det finns något liknande som inte produceras på andra sidan jordklotet (kanada)? Börjar bli dags o beställa mer eftersom leveransen senast tog skitlång tid.

Applaws o Canagan från UK är väl vad jag såg vid en snabbtitt m tips från denna tråden.

Utekatt som äter torrfoder då han är i stallet samtidigt som oss, jagar o käkar typ allt ute (inkl harungar!) i normalt hull. Kastrerad.

Äsch. Blev 18 kg Orijen från Animail. Varför är det potstis som 2-3 ingrediens oftast? Hoppas de är smidigare än Zooplus. Man kunde ju välja levererat till dörren utan kvittens oxå, hoppas det funkar :)

71 kr/kg är det dyrt tycker ni?
 
Äsch. Blev 18 kg Orijen från Animail. Varför är det potstis som 2-3 ingrediens oftast? Hoppas de är smidigare än Zooplus. Man kunde ju välja levererat till dörren utan kvittens oxå, hoppas det funkar :)

71 kr/kg är det dyrt tycker ni?

Dyrt och dyrt, det är ju relativt. Som tröst kan man tänka i längre perspektiv, bättre foder => friskare katt => mindre veterinärkostnader. Som jämförelse så äter mina fyra katter nu torrfoder för 1 000,-/ 8 kg
 
Precis, allt är relativt... Visst är det dyrt på sitt vis, men jag har ju 600 kr/5 kg (120 kr/kg) som utgångsvärde. Då är det mesta billigt...
 
Jag tänkte mest allmänt för katter i spannmålsfria segmentet. Har ju verkligen noll koll på katt sedan innan. Hoppas han kommer gilla det!
 
Återupplivar den här tråden lite.

Funderar på att byta foder till mina katter, iaf den ena. Jag har två katter en smal hankastrat och en överviktig honkastrat.
Hanen äter just nu Eukanuba Top Condition 1+, tidigare hette det ju Maintenence. Jag tycker att hans pälskvalitet har blivit något sämre efter att E ändrat recept och namn på maten.
Honan äter Hills Metabolic och har gått ner en del i vikt men där är lite grann kvar innan jag är nöjd. Hon här stora problem med tovor i pälsen trots att hon är korthårig, hon har underull så det räcker till säkert 4 katter till. :cautious:
För ett och ett halvt år sedan så låg hon inne på djursjukhuset pga magkatarr och matvägran, stod sen på kortison i flera månader, så vet inte om jag vågar byta mat på henne igen.

Jag har varit inne på att byta till ett spannmålsfritt foder och kollade lite på Acana och Orijen. Återförsäljaren rekommenderade då Acana då det skulle vara "snällare" iom mindre proteinmängd än Orijen.
Jag har även försökt mig på färskfoder då hunden äter det, men de vägrar. Hanen äter gärna blötmat dock medan honan på sin höjd kan slicka i sig lite gele eller sås.

Det jag funderar på med Acana är att det verkar vara mycker mer fosfor i det än i Eukanuban? Vad gör det för en katt? Jag fick iaf en provpåse och hanen verkar tycka att det är gott och äter det, honan fick några få bitar i sin mat också och de var slut där med.

@Sol ?
 
Återupplivar den här tråden lite.

Funderar på att byta foder till mina katter, iaf den ena. Jag har två katter en smal hankastrat och en överviktig honkastrat.
Hanen äter just nu Eukanuba Top Condition 1+, tidigare hette det ju Maintenence. Jag tycker att hans pälskvalitet har blivit något sämre efter att E ändrat recept och namn på maten.
Honan äter Hills Metabolic och har gått ner en del i vikt men där är lite grann kvar innan jag är nöjd. Hon här stora problem med tovor i pälsen trots att hon är korthårig, hon har underull så det räcker till säkert 4 katter till. :cautious:
För ett och ett halvt år sedan så låg hon inne på djursjukhuset pga magkatarr och matvägran, stod sen på kortison i flera månader, så vet inte om jag vågar byta mat på henne igen.

Jag har varit inne på att byta till ett spannmålsfritt foder och kollade lite på Acana och Orijen. Återförsäljaren rekommenderade då Acana då det skulle vara "snällare" iom mindre proteinmängd än Orijen.
Jag har även försökt mig på färskfoder då hunden äter det, men de vägrar. Hanen äter gärna blötmat dock medan honan på sin höjd kan slicka i sig lite gele eller sås.

Det jag funderar på med Acana är att det verkar vara mycker mer fosfor i det än i Eukanuban? Vad gör det för en katt? Jag fick iaf en provpåse och hanen verkar tycka att det är gott och äter det, honan fick några få bitar i sin mat också och de var slut där med.

@Sol ?

Fosfor fyller flera olika funktioner i kroppen, den största delen går till att bygga upp skelettet tillsammans med kalcium. Skillnaden i kalcium- och fosforhalt mellan Eukanuba och Acana är försumbar. Det är absolut inte skadligt med lite högre halter.

Du kan helt klart prova Acana och se om det funkar.

Tovorna på honkatten, kan de bero på att hon har lite svårt att sköta pälsen pga. övervikt? I sådana fall kommer ju det lösa sig i takt med att extravikten försvinner. Tills dess kan du hjälpa henne med pälsvården så slipper du mecka med foderbyte.
 
Fosfor fyller flera olika funktioner i kroppen, den största delen går till att bygga upp skelettet tillsammans med kalcium. Skillnaden i kalcium- och fosforhalt mellan Eukanuba och Acana är försumbar. Det är absolut inte skadligt med lite högre halter.

Du kan helt klart prova Acana och se om det funkar.

Tovorna på honkatten, kan de bero på att hon har lite svårt att sköta pälsen pga. övervikt? I sådana fall kommer ju det lösa sig i takt med att extravikten försvinner. Tills dess kan du hjälpa henne med pälsvården så slipper du mecka med foderbyte.

Tack för svar!

Då ska jag prova det till hanen så får vi se. :)

Ja, troligen så beror tovorna på att hon inte kommer åt ordentligt pga övervikten. Hon var aldrig tovig när hon var liten även om hon redan då var lite rultig.
Jo, jag försöker hjälpa henne så gott det går, men man hinner inte alltid med att borsta. Var till veterinären i veckan och fick rakat lite, hon trodde att vi skulle få göra det en eller ett par gånger om året även efter viktnedgång iom all underull. De var riktigt "imponerade" över att hon kunde ha så mycket. :down:
 
Tack för svar!

Då ska jag prova det till hanen så får vi se. :)

Ja, troligen så beror tovorna på att hon inte kommer åt ordentligt pga övervikten. Hon var aldrig tovig när hon var liten även om hon redan då var lite rultig.
Jo, jag försöker hjälpa henne så gott det går, men man hinner inte alltid med att borsta. Var till veterinären i veckan och fick rakat lite, hon trodde att vi skulle få göra det en eller ett par gånger om året även efter viktnedgång iom all underull. De var riktigt "imponerade" över att hon kunde ha så mycket. :down:

Skaffa en borste som tar bort underull ordentligt om du inte redan har det. Typ en Furminator (eller billigare varianter av samma slag). De är grymt effektiva på att tunna ut underullen.
 
Skaffa en borste som tar bort underull ordentligt om du inte redan har det. Typ en Furminator (eller billigare varianter av samma slag). De är grymt effektiva på att tunna ut underullen.

En sån har jag, och en vanlig karda, en vanlig typ hårborste och en med böjda tänder med lite vasst för att kunna skära igenom mindre tovor. :) Men det är svårt att hinna med då tovorna uppkommer ur tomma intet ibland känns det som fast man borstat dan innan i princip. :cautious:
Jag får försöka borsta två gånger om dagen tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
lite ot kanske men hade lite problem med mina 2 katter, en gammal och underviktig med uppblåst mage och andra unga var bara överviktig. den gamla kunde då bara behålla royal canin sensitive, vilket tjockis katten såklart tjuvade av. samt slukade sitt dietfoder som inte hjälpte det minsta lilla.

hade en väldig tur med att bozita steriliserad inomhus var ett perfekt mittemellan foder :p.
gamla katten är mycket sällan uppblåst och har tagit sig i hullet, och den överviktiga är mycket mindre överviktig och har mer energi ^_^.

varje gång man fyller på med en ny säck i tunnan så kommer båda fram och ska ha (godast när det är färskt).
men samtidigt så kastar de inte i sig utan kan nu lämna då de inte vill ha mer (t ex om ngn slickat på alla bitarna eller om det är i slutet på tunnan och torrare ;)).

även burkmaten är starkt uppskattad av både katterna och hunden :p, och det bästa av allt är att gamlingen inte spyr stup i kvarten som hon gjort på alla andra foder :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp