Jag gav Applaws till Råd & Röns senaste kattmatstest dök upp i somras. De fick uselt betyg på proteinkvaliteten, dvs man har använt mycket bindväv och "slask"kött. Synd, katterna gillade det och det låg hyfsat i pris.

Bäst i test fick Orijen 6-Fish.
 
Hm, jag som gett Porta 21 fick lite panik nu och känner att jag måste byta foder.
Katten jag får hem imorgon äter RC outdoor för att gå upp i vikt (steriliserad 3 år, men tappat vikt pga att den sen januari bott inne och katten längtar ut. Undersökt av veterinären och är fullt frisk så viktraset beror förmodligen på att katten inte mår bra av att vara innekatt) men jag vill verkligen inte ge RC.

Vill inte ge ett så dyrt foder sm Orijen, men tittat på Applaws.
Vill egentligen ge ett foder med svenskt kött men känns som man får skit i det då?

Tips och råd?
 
Jag gav också applaws förut. Nu kör vi 100% mjau blötmat ;) Till min stora lycka funkar det jättebra.

Är det någon som vet hur många råttor/möss/sorkar (eller hur många gram) som en katt behöver äta per dag för att hållas i gott hull? Kom att tänka på detta då min katt äter både full dagsranson med blötmat + 2-3 sorkar (stora sorkar!) per dag, och ändå håller sig fin i hullet. Kan inte vara mycket näring i sorkarna tänker jag? Mest fluff?
 
Jag gav också applaws förut. Nu kör vi 100% mjau blötmat ;) Till min stora lycka funkar det jättebra.

Är det någon som vet hur många råttor/möss/sorkar (eller hur många gram) som en katt behöver äta per dag för att hållas i gott hull? Kom att tänka på detta då min katt äter både full dagsranson med blötmat + 2-3 sorkar (stora sorkar!) per dag, och ändå håller sig fin i hullet. Kan inte vara mycket näring i sorkarna tänker jag? Mest fluff?

Sorkar är ganska energitäta. En mus innehåller 5-6 kcal/g. Jämför med torrfoder som brukar ligga på 4-5 kcal/g. Hur många en katt behöver äta beror på hur aktiv katten är och vad den äter i övrigt. Är din katt i bra hull äter den lagom.
 
Vad skulle ni ge för mat till en katt som behöver gå upp i vikt?
Vi fick hem vår nya katt i fredags och hon är väldigt smal (undersökt av veterinären som rekommenderade Royal Canin Outdoor) och äter väldigt lite.
Jag gav henne lite Gourmet blötmat (vid sidan av hennes vanliga foder) då jag hade det hemma men det passade inte fröken.
Vet inte om hon är kräsen egentligen men hon omplacerades pga att hon började äta dåligt efter att hon blev innekatt. Är egentligen en utekatt, så hon kanske bli större i maten när hon börjar trivas.

Hur som, jag är lite orolig att hon kommer magra ur eftersom hon redan är smal och inte äter så mycket nu..
Så ge mig tips på god mat som kan få upp aptit och hull på henne. :)
 
Sorkar är ganska energitäta. En mus innehåller 5-6 kcal/g. Jämför med torrfoder som brukar ligga på 4-5 kcal/g. Hur många en katt behöver äta beror på hur aktiv katten är och vad den äter i övrigt. Är din katt i bra hull äter den lagom.
Intressant, tack!
 
Vad skulle ni ge för mat till en katt som behöver gå upp i vikt?
Vi fick hem vår nya katt i fredags och hon är väldigt smal (undersökt av veterinären som rekommenderade Royal Canin Outdoor) och äter väldigt lite.
Jag gav henne lite Gourmet blötmat (vid sidan av hennes vanliga foder) då jag hade det hemma men det passade inte fröken.
Vet inte om hon är kräsen egentligen men hon omplacerades pga att hon började äta dåligt efter att hon blev innekatt. Är egentligen en utekatt, så hon kanske bli större i maten när hon börjar trivas.

Hur som, jag är lite orolig att hon kommer magra ur eftersom hon redan är smal och inte äter så mycket nu..
Så ge mig tips på god mat som kan få upp aptit och hull på henne. :)

Mina damer (i bra hull men ska inte gå upp) GLUFSAR i sig Orijen torrfoder så jag kan inte ge dem det (de har fri tillgång). Får de Applaws eller Acana äter de lagom mängd. Jag vill inte ge foder med spannmål i så RC odyl går bort.

Om jag vore du skulle jag köpa en liten påse av ett vettigt spannmålsfritt foder i stil med Orijen och prova. Vill man fortsätta med det går det att köpa billigare på nätet.
 
Mina damer (i bra hull men ska inte gå upp) GLUFSAR i sig Orijen torrfoder så jag kan inte ge dem det (de har fri tillgång). Får de Applaws eller Acana äter de lagom mängd. Jag vill inte ge foder med spannmål i så RC odyl går bort.

Om jag vore du skulle jag köpa en liten påse av ett vettigt spannmålsfritt foder i stil med Orijen och prova. Vill man fortsätta med det går det att köpa billigare på nätet.


Applaws vill jag inte ge då köttet kommer från Thailand.
Acana och Orijen har jag funderat på men fick även Brit care tipsat till mig, dom har en påse för kräsna katter som innehåller mynta. Min butik här i närheten har varken Acana eller Orijen, tänkte ha försökt få tag i provsmakspåsar, men får åka in till stan och leta efter det.
Vad säger du om Brit Care?

Hon äter sin RC (dock väldigt lite), men jag vill verkligen inte fortsätta ge henne det.
Våtfoder köpte jag Bozita (mest för att det är svenskt, jag vet inte alls hur bra det är) och det har hon smakat lite på och verkar iaf inte rata det men hon kastade sig inte över det direkt.
 
@mandaaa_: Jag är absolut ingen expert men jag föredrar att ge mina spannmålsfritt. Helst skulle jag ju som sagt ge Orijen för jag tycker det har en bra sammansättning men då får jag två smällfeta kissar.

Mina åt Carnilove från Brit med god aptit, å andra sidan är de inte kinkiga när det gäller torrfoder. De äter glatt det som bjuds. Våtfoder mer eller mindre vägrar de om det inte är Gourmet Gold i sås :meh: men det får de bara som "godis". Jag valde bort Brit Care eftersom det innehåller ris (förutom sensitive-varianten).
 
Applaws vill jag inte ge då köttet kommer från Thailand.
Acana och Orijen har jag funderat på men fick även Brit care tipsat till mig, dom har en påse för kräsna katter som innehåller mynta. Min butik här i närheten har varken Acana eller Orijen, tänkte ha försökt få tag i provsmakspåsar, men får åka in till stan och leta efter det.
Vad säger du om Brit Care?

Hon äter sin RC (dock väldigt lite), men jag vill verkligen inte fortsätta ge henne det.
Våtfoder köpte jag Bozita (mest för att det är svenskt, jag vet inte alls hur bra det är) och det har hon smakat lite på och verkar iaf inte rata det men hon kastade sig inte över det direkt.

Kan varmt rekommendera Canagan, finns i tre olika smaker. Tillverkat i England om jag förstått rätt.
 
Återupplivar den här tråden lite.

Funderar på att byta foder till mina katter, iaf den ena. Jag har två katter en smal hankastrat och en överviktig honkastrat.
Hanen äter just nu Eukanuba Top Condition 1+, tidigare hette det ju Maintenence. Jag tycker att hans pälskvalitet har blivit något sämre efter att E ändrat recept och namn på maten.
Honan äter Hills Metabolic och har gått ner en del i vikt men där är lite grann kvar innan jag är nöjd. Hon här stora problem med tovor i pälsen trots att hon är korthårig, hon har underull så det räcker till säkert 4 katter till. :cautious:
För ett och ett halvt år sedan så låg hon inne på djursjukhuset pga magkatarr och matvägran, stod sen på kortison i flera månader, så vet inte om jag vågar byta mat på henne igen.

Jag har varit inne på att byta till ett spannmålsfritt foder och kollade lite på Acana och Orijen. Återförsäljaren rekommenderade då Acana då det skulle vara "snällare" iom mindre proteinmängd än Orijen.
Jag har även försökt mig på färskfoder då hunden äter det, men de vägrar. Hanen äter gärna blötmat dock medan honan på sin höjd kan slicka i sig lite gele eller sås.

Det jag funderar på med Acana är att det verkar vara mycker mer fosfor i det än i Eukanuban? Vad gör det för en katt? Jag fick iaf en provpåse och hanen verkar tycka att det är gott och äter det, honan fick några få bitar i sin mat också och de var slut där med.

@Sol ?

Byt till blötmat, då kommer honan garanterat gå ner. Iaf 50/50. Hon äter om du bara ger de som alternativ.
 
@mandaaa_: Jag är absolut ingen expert men jag föredrar att ge mina spannmålsfritt. Helst skulle jag ju som sagt ge Orijen för jag tycker det har en bra sammansättning men då får jag två smällfeta kissar.

Mina åt Carnilove från Brit med god aptit, å andra sidan är de inte kinkiga när det gäller torrfoder. De äter glatt det som bjuds. Våtfoder mer eller mindre vägrar de om det inte är Gourmet Gold i sås :meh: men det får de bara som "godis". Jag valde bort Brit Care eftersom det innehåller ris (förutom sensitive-varianten).

Jag ska försöka få tag på provpåsar så får vi se vad som passar fröken Kräsen :grin:
 
Jo, de är ju lite roliga de där kräsfiorna... mina kan rata räkor och älgfiléputs om de inte känner för det :grin:
Haha, skitkatter!
Dock kan ju kräsenheten ha med att hon nyss kommit till oss, men hon omplacerades pga att hon slutade äta när hon inte fick gå ut. Har dock en känsla av att hon är kräsen även när hon "mår bra", hon är ganska... bestämd :D
 
Är det något med dessa sköldpaddsfärgade eller!? ;)
Min är mer:
Får jag smaka? Men jag vill inte ha det! TA BORT DET :mad: Får jag smaka?
bip_55f7c5e62a6b228785e7c296.png
 
@mandaaa_: Jag har två paddor och båda är lika kräsna :D Fast av någon underlig anledning har Tassa flera gånger grundligt slickat min tallrik efter jag ätit rödvinssås och tzatziki, båda rätt vitlöksstinna O_o Båda slickar gärna tallriken efter bearnaiseås också :cautious:

De kan vara på köksbordet när man äter, de försöker inte sno något. Jag tror snarast att de vill vara med för att vara sociala.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp