Torrjäst - lös i magen

F

frenja

Såg att det var en tjej som rekommenderade torrjäst till häst som var lös i magen. Är det fler som har prövat detta.
Har en häst som är lös i magen och tänkte att detta kanske kan vara något att pröva. Hästen får väl inte ont i magen när det jäser eller.
 
Vet du varför din häst är lös i magen och hur länge har den varit det? Hur lös är den? Har du varit i kontakt med veterinär och vad sa den? Om inte, varför inte det?

Många frågor, men det är svårt att rekommendera en lösning när man vet så lite om ert specifika fall.
 
Har varit i kontakt med veterinär och fick en burk med ja, kommer inte ihåg vad det heter något på Pro..... men tycker inte att det hjälper tänkte att det kanske hjälper med en så lätt sak som torrjäst, bara en tanke.
 
Probimin kanske, men jag tycker att du skall kolla varför din pålle har lös avföring. Detta är inte alltid så oskyldigt som man kan tro, om inte magbalans hjälper kan det ju hända att pållen har något fel i magen som kräver vetrinär insats.
 
Granngården har slutat att sälja Bakteriebalans (Lactamin). Finns det någon annan sort Bakteribalans?
Min pålle gillar inte Kraft MagTarm! :(
 
När mitt arabsto var lös i magen, ( jag köpte henne fr galoppen, mkt stressad), så fick hon vanlig bakjäst. Hon åt 1 pkt om dagen i ett par månader, drog sedan ner det till ½ pkt om dagen, sedan ½ pkt varannan dag & nu inget allt. Har inte varit lös på länge, innan var hon lös till & från i månader i sträck.
 
Har provat torrjäst på häst som blev lös i magen en bit in på varje höst/vinter. B-vitamin i vätskeform provades förra året och fungerade inte, på vårkanten fick hon torrjäst och blev bra. Detta år har hon gått på torrjäst (1 dl/100 kg fördelat över dan, smakar udda så alla gillar det inte) och hittills har hon varit helt normal i magen.
 
Har inte provat med torrjäst bara vanlig jäst, fick det rekommenderat av vår vetrinär att vid pälsfällning ge 1 pkt om dagen i 14 dagar. Hon påpekade även det kunde vara bra vid orolig mage. Det ska tydligen innehålla mycket b-vitaminer och bakterier som är nyttiga för tarmbalansen. Man kan även prova med vanlig filmjölk mot lösa magar.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 857
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp