Bot mot hård mage?

Är du bara ute efter att tjafsa, eller vad är det frågan om? Det finns många hundar som äter uppblött foder, även om de inte råkar finnas i just de kretsar du rör dig i.
Jag vet inte inte vad som skulle räknas som krets, med jag känner nog inte heller nån som äter uppblött?
Och nej jag och dobbis är inte i samma "krets" :)

Min hund äter endast ett foder i uppblött form. Blå Mush
 
Nästan alla jag känner inkl. jag själv
häller vatten på torrfoder innan servering.

Så väldigt många vuxna hundar äter blött hundfoder. Däremot inte uppblött, vilket jag inte heller tror @Hellhound avsåg.
Ser ut som pellets och kan ges torra eller uppblötta. Låter du dem dra i vatten tillsammans med torrfodret en stund och sedan rör om väl så har jag svårt att tro att ens en kräsen hund märker att något är annorlunda.


Detta tar jag zom uppblött foder, inte bara lite vatten i innan zervering
 
Jag vet inte inte vad som skulle räknas som krets, med jag känner nog inte heller nån som äter uppblött?
Och nej jag och dobbis är inte i samma "krets" :)

Min hund äter endast ett foder i uppblött form. Blå Mush
En del hundar blir hårda i magen av procenten ben i färskfoder, kan det vara så? I så fall går det bra att tillsätta vatten i färskfodret också, om han inte vill äta blött torrfoder.
 
En del hundar blir hårda i magen av procenten ben i färskfoder, kan det vara så? I så fall går det bra att tillsätta vatten i färskfodret också, om han inte vill äta blött torrfoder.
Mush ges i undantagsfall - när han i stort sett matvägrat ett tag. Och ja, det ger hård mage så det är både blött och och blandat med paraffinolja. Till soppa.

Han äter inte mål, han har fri tillgång. Det är vad som funkat. Jag väger matskålen och med fri tillgång äter han det hans ska, vanligtvis. Serverar jag mål äter han om han har lust vilket inte är varje gång.

Jag försöker efter bästa förmåga få det att funka. Och det gör det vanligtvis. Men det är när det inte funkar jag ville ha tips.
 
Mush ges i undantagsfall - när han i stort sett matvägrat ett tag. Och ja, det ger hård mage så det är både blött och och blandat med paraffinolja. Till soppa.

Han äter inte mål, han har fri tillgång. Det är vad som funkat. Jag väger matskålen och med fri tillgång äter han det hans ska, vanligtvis. Serverar jag mål äter han om han har lust vilket inte är varje gång.

Jag försöker efter bästa förmåga få det att funka. Och det gör det vanligtvis. Men det är när det inte funkar jag ville ha tips.
Okej, jag hade inte koll på hela situationen, jag trodde färskfodret var en del av matrutinen. :)
 
Ser ut som pellets och kan ges torra eller uppblötta. Låter du dem dra i vatten tillsammans med torrfodret en stund och sedan rör om väl så har jag svårt att tro att ens en kräsen hund märker att något är annorlunda.


Detta tar jag zom uppblött foder, inte bara lite vatten i innan zervering

Pelletsen ska vara uppblötta, ja, inte fodret. Det räcker att röra ner dem i vatten så att de löses upp och sedan tillsätta torrfodret precis innan man serverar. Så ditt ifrågasättande kan du gott behålla för dig själv när det är du som har gjort en miss i läsförståelsen.
 
Pelletsen ska vara uppblötta, ja, inte fodret. Det räcker att röra ner dem i vatten så att de löses upp och sedan tillsätta torrfodret precis innan man serverar. Så ditt ifrågasättande kan du gott behålla för dig själv när det är du som har gjort en miss i läsförståelsen.

Da du nyligen klagat pa hur du blivit bemott som nykomling har pa Buke sa vill jag ge ett tips. Om du anvander den ton du gor har, lar du bli bemott precis lika snorkigt tillbaka.
//Man fangar fler flugor med honung an med vinager//
 
Min hund äter sitt torrfoder torrt med vatten i en skål bredvid. Varför ger man vatten på torrfodret om hunden dricker normalt och är ok i magen?

Behöver han mer vätska någon gång blanda jag ett rått ägg med lite vatten och ger honom.
 
Min hund äter sitt torrfoder torrt med vatten i en skål bredvid. Varför ger man vatten på torrfodret om hunden dricker normalt och är ok i magen?

Behöver han mer vätska någon gång blanda jag ett rått ägg med lite vatten och ger honom.
Håller med. Vet nog ingen som ger maten med vatten på, vare sig torrfoder eller färskfoder.
 
Varför ger man vatten på torrfodret om hunden dricker normalt och är ok i magen?

Om man har hund(ar) med god aptit så inhalerar de maten = kruttorra kulor sätts lätt i halsen och utlöser kraxande och klökande. Ett enkelt sätt att undvika dylikt är att spilla på lite vatten på kulorna eftersom vattnet både saktar ner inhalationstempot en smula och gör att kulorna inte "fastnar" lika lätt.

Har alltså noll med att hunden behöver få i sig extra vätska att göra.
 
Min hund äter sitt torrfoder torrt med vatten i en skål bredvid. Varför ger man vatten på torrfodret om hunden dricker normalt och är ok i magen?

Behöver han mer vätska någon gång blanda jag ett rått ägg med lite vatten och ger honom.

Jag ger alltid vatten på torrfodret. Efter att ha förskfodrat i mer än 10 år så tycker jag det känns oerhört torrt att äta bara torrfoder :p tycker att de ofta dricker lite obalanserat om de äter det torrt (och inhalerar det, som min partners hundar gör), och att de sedan häver i sig en halv skål vatten efteråt.
Nu för tiden ger jag vatten även på färskfodret, eftersom jag har en som dricker för lite annars.

Jag vätskar alltid upp dem lite extra inför träning och jakter, och då tycker jag det är toppen att de är vana vid extra vatten på maten sedan innan :)
 
Jag ger alltid vatten på torrfodret. Efter att ha förskfodrat i mer än 10 år så tycker jag det känns oerhört torrt att äta bara torrfoder :p tycker att de ofta dricker lite obalanserat om de äter det torrt (och inhalerar det, som min partners hundar gör), och att de sedan häver i sig en halv skål vatten efteråt.
Nu för tiden ger jag vatten även på färskfodret, eftersom jag har en som dricker för lite annars.

Jag vätskar alltid upp dem lite extra inför träning och jakter, och då tycker jag det är toppen att de är vana vid extra vatten på maten sedan innan :)
Ok, då förstår jag. Jag har själv aldrig upplevt inhalerande hundar, och den jag har nu är raka motsatsen, och får fri tillgång till maten också så de har själv balanserat upp mat och vatten efter behov har det känts som.
 
Om man har hund(ar) med god aptit så inhalerar de maten = kruttorra kulor sätts lätt i halsen och utlöser kraxande och klökande. Ett enkelt sätt att undvika dylikt är att spilla på lite vatten på kulorna eftersom vattnet både saktar ner inhalationstempot en smula och gör att kulorna inte "fastnar" lika lätt.

Har alltså noll med att hunden behöver få i sig extra vätska att göra.

Jag ger alltid vatten på torrfodret. Efter att ha förskfodrat i mer än 10 år så tycker jag det känns oerhört torrt att äta bara torrfoder :p tycker att de ofta dricker lite obalanserat om de äter det torrt (och inhalerar det, som min partners hundar gör), och att de sedan häver i sig en halv skål vatten efteråt.
Nu för tiden ger jag vatten även på färskfodret, eftersom jag har en som dricker för lite annars.

Jag vätskar alltid upp dem lite extra inför träning och jakter, och då tycker jag det är toppen att de är vana vid extra vatten på maten sedan innan :)

Jag har och har haft flera hundar som inhalera maten, har inte riktigt upplevt problemen. Jag har testat servera maten med vatten när de varit små valpar och alla 3 nuvarande har visat att de föredrar att få maten torr så jag fortsätter med det.
 
Pro-fibre behöver inte blötas upp :)

Nej, och det har jag heller aldrig skrivit från början utan att de kan ges uppblötta innan det började feltolkas och divideras om det var fodret jag menade, då blev jag tvungen att skriva det du svarat på. Men till en hund som är kräsen så tänker jag att det är lättare att få den att äta om eventuella tillskott redan är såpass "smälta" att de inte märks tydligt. Effekten får man
oavsett.

Da du nyligen klagat pa hur du blivit bemott som nykomling har pa Buke sa vill jag ge ett tips. Om du anvander den ton du gor har, lar du bli bemott precis lika snorkigt tillbaka.
//Man fangar fler flugor med honung an med vinager//

Och du tänker att det här är ett konstruktivt svar och inte bara en till åthutning för att jag gör fel enligt er gamla rävar? Snacka om att du bevisar min tes. Det du avser var förresten inte ett klagomål från mig personligen utan en observation på det stora hela, eftersom jag har läst på forumet länge innan jag gick med. Herregud vad folk tolkar in precis vad de själva vill här.
 
Jag har och har haft flera hundar som inhalera maten, har inte riktigt upplevt problemen. Jag har testat servera maten med vatten när de varit små valpar och alla 3 nuvarande har visat att de föredrar att få maten torr så jag fortsätter med det.

Mina äter hur jag än serverar det, förstår att man väljer att låta bli om man har hundar som är kräsna eller föredrar det ena eller det andra :)
 
Ok, då förstår jag. Jag har själv aldrig upplevt inhalerande hundar, och den jag har nu är raka motsatsen, och får fri tillgång till maten också så de har själv balanserat upp mat och vatten efter behov har det känts som.

Min partners hundar äter 5dl torrfoder på ungefär 1,5 sek… utan vätska i blir det alltid hostande, foder i fel strupe och sedan efteråt så tömmer de en skål vatten vardera. Betydligt mer harmoniskt med vatten direkt på maten. Men alla gör ju som de tycker funkar bäst, det finns ju inget rätt eller fel :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp