Bot mot hård mage?

Min partners hundar äter 5dl torrfoder på ungefär 1,5 sek… utan vätska i blir det alltid hostande, foder i fel strupe och sedan efteråt så tömmer de en skål vatten vardera. Betydligt mer harmoniskt med vatten direkt på maten. Men alla gör ju som de tycker funkar bäst, det finns ju inget rätt eller fel :)
nej, jag menade absolut inte att det var fel. :)
 
Min partners hundar äter 5dl torrfoder på ungefär 1,5 sek… utan vätska i blir det alltid hostande, foder i fel strupe och sedan efteråt så tömmer de en skål vatten vardera. Betydligt mer harmoniskt med vatten direkt på maten. Men alla gör ju som de tycker funkar bäst, det finns ju inget rätt eller fel :)
Har din partner jämthund? :rofl:

Vår ena gör likadant, sen blir hela bröstkorgen och magen enorm en stund. Häller också vatten på precis innan servering till henne, gör det lite svårare för henne att andas in hela skålen på 1 sekund.
 
Min terriertant var också en matinhalerare av rang! Nu gick jag i och för sig över till färskfoder och barf, men jag minns så väl en kväll hemma hos mor och far då brorsan också tog med deras sju (!) yorkies. Lösningen när de skulle utfodras på kvällen var att hälla ut en sträng med torrfoder på golvet.
Inte en enda yorkie hann få en smula av den första utfodringen - Kailzie åt upp sju portioner hundmat så snabbt att jag inte vet var det tog vägen! 😱 Sedan kräktes hon visserligen efteråt, men jag var imponerad. 😅 Hon fick äta sin egen mat i sitt eget rum därefter.
Innan jag gick över till färskfoder fick hon också vatten på sina torrkulor.
 
Nej, och det har jag heller aldrig skrivit från början utan att de kan ges uppblötta innan det började feltolkas och divideras om det var fodret jag menade, då blev jag tvungen att skriva det du svarat på. Men till en hund som är kräsen så tänker jag att det är lättare att få den att äta om eventuella tillskott redan är såpass "smälta" att de inte märks tydligt. Effekten får man
oavsett.
Du skrev dock ”pelletsen ska vara uppblötta” vilket jag tolkade som att du menade att Pro-fibre ska blötas upp, inte kan blötas upp.
Jag upplever de som smakrika och att de flesta hundar gillar dom som dom är. En del hundar tycker uppblött är äckligt, andra precis tvärtom.
 
Du skrev dock ”pelletsen ska vara uppblötta” vilket jag tolkade som att du menade att Pro-fibre ska blötas upp, inte kan blötas upp.
Jag upplever de som smakrika och att de flesta hundar gillar dom som dom är. En del hundar tycker uppblött är äckligt, andra precis tvärtom.

Ja, sett till det som ifrågasattes från början, vilket var om man skulle blöta upp alltihop inklusive torrfodret. Tidigare i tråden skrev jag att pelletsen kan ges torra eller uppblötta och det var det som feltolkades. Kan vi släppa det här sidospåret nu, tack? Det är inte roligt att få svar på svar som nu mest verkar går ut på hur dålig jag är på att skriva begripligt.
 
Ja, sett till det som ifrågasattes från början, vilket var om man skulle blöta upp alltihop inklusive torrfodret. Tidigare i tråden skrev jag att pelletsen kan ges torra eller uppblötta och det var det som feltolkades. Kan vi släppa det här sidospåret nu, tack? Det är inte roligt att få svar på svar som nu mest verkar går ut på hur dålig jag är på att skriva begripligt.

Man måste faktiskt inte svara på flera inlägg som dyker upp och ifrågasätter något man redan rett ut.

Enklast är att bara svara på missuppfattningen 1-2 ggr och sen bara skita i att svara de som ändå harvar på och "håller liv" i tjafset.
 
Ja, sett till det som ifrågasattes från början, vilket var om man skulle blöta upp alltihop inklusive torrfodret. Tidigare i tråden skrev jag att pelletsen kan ges torra eller uppblötta och det var det som feltolkades. Kan vi släppa det här sidospåret nu, tack? Det är inte roligt att få svar på svar som nu mest verkar går ut på hur dålig jag är på att skriva begripligt.
Jag släpper gärna, jag skrev ett trevligt svar för ett informera om något som jag trodde du missuppfattat. Fick en lång harang tillbaka av dig som inte riktigt kändes schysst mot mig, vilket jag ville bemöta. Det var inte jag som började tjafsa och diskutera uppblött mat utan andra användare. Att du upplever klimatet härä som tråkigt beklagar jag, men du bidrar inte heller till ett trevligt klimat i denna tråd.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp