Torsion som verkar lägga sig i brygga - för smal pommel eller vad är felet?

Sv: Torsion som verkar lägga sig i brygga - för smal pommel eller vad är felet?

Du, jag tror inte att din vojlock blir lortig fram och bak för att sadeln trycker där, utan för att rygg och bogar rör sig mer under sadeln framtill och baktill där det inte är någon vikt som håller fast den. Och då gnuggas det upp mer lort. Det är helt omöjligt för en Torsion att lägga sig i brygga, den är ju faktiskt mjuk!

Går tyvärr alldeles utmärkt! Pommeln fram är ju hård. Däremot ser det lite mer ut som du beskriver när jag rider utan pommel. Då är det även jämna fina avtryck på hästen istället för bara två fläckar.

Jag tänkte också så efter att ha funderat litet, att det ju inte kan vara så omöjligt att tillverka en istf att sabba originalet...
Frågan är bara om man då inte måste hitta en träbit med den riktningen som man vill ha. Tror det är svårt att få det att hålla om man tänker på en vanlig brädas fiberriktning.
Har kompisar som arbetar som slöjdare, de kan nog ordna nåt som funkar, de brukar leta efter ämnen jämt, och jag har nog sett en gren på tomten som växer ungefär som en pommel.

Jo, just det, stämmer nog det där med fibrernas riktning.

Hur som helst så har jag sista tiden varvat barbackaridningen med ridning i sadeln utan pommel. Red ett kortare dressyrpass häromdan och pållen gick mycket bättre då än han gjorde när jag hade pommeln i sist. Fick dåligt samvete när jag tänker på hur illa sadeln antagligen låg med påmmeln i :cry: Fick rätt fina svettmärken utan pommel också, så det funkar nog att rida så sålänge i alla fall.

Går lite segt med ideerna just nu. Har jobbat så mycket på sistone. Men ska ta tag i att köpa en vinkelmätare, så jag får korrekt gradantal ialla fall. Sen har jag börjar fundera på om man kanske kan fylla utrymmet med nått som är mjukare än trä, men ändå stabilt. Känns på nått sätt fel att ha nått så hårt som trä, skulle vilja ha nått som formar sig litegrann.

Jag brukar ta en enledartråd, eller vad det kallas, en ganska styv kabel, 1,5 mm tjock, som funkar lika bra som en sådan där böjlig ´linjal´. Sedan föra över till ett papper och mäta med gradskiva.

Oki, pappa vet säkert vad det är. Jag använde nån form av hårdare ståltråd när jag fick fram 120 grader, men den var lite för hård och svår att forma, så jag vet inte hur exakt det egentligen blev.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 399
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka