Sv: Torsion

Jag tycker att vinkeln på pommeln oavsett ser för smal ut till din häst.
Startrekk har ju en hel massa modeller i olika storlekar, förr kunde man iaf få hem en provsadel mot deposition. Ring en ÅF och prata lite, de kanske tom har någon begagnad på lager :idea:

Själv tycker jag att Island/Dressage är de som funkar på kortast ryggar, de har ju rundbossa och lättar därför ganska tidigt från ryggen.
De modellerna med paneler ligger an på en större yta på ett annat sätt, så jag skulle tippa på att en shorty kan vara för lång.

Sv: Torsion

Då behöver jag inte längre ha dåligt samvete för att jag rider i min gamla soffkudde, köpt för 7 år sedan på Börjes. Det är den enda sadel som min häst accepterar men jag skulle villja ha en sadel med mer stöd och framförallt en som inte vill glida i sidleds.

att dom glider tycks vara rätt vanligt med soffkuddarna, jag har inte haft så mycket problem med att dom glider i sidleds, förutom vid dressyrarbete då har en anti-slip padd hjälp mig med det.

på första varmblodet gled sadeln fram istället, på kallblodet däremot satt den still förutom i branta nedförsbackar, hade därför alti-glip padd under under vid uteritter. På senaste varmblodet behövde jag inte ha anti-glip padden.

Min kompis som har en börjes fick inte den att ligga stil på sin bredryggade shire. trots anti-glip pad och grejor, den gled påde fram lite och i sidleds. dock så gjorde iprincip alla sadlar det. Hon har en Freemax bomlös nu som tydligen ligger stilla!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 099
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
540
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
449
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka