Sv: Torsion

Delvis KL

Tack för alla tips, jättesnällt! Hur är Börjes bomlösa? Har du den själv? Är den lång?

Har tänk på StarTrekk tidigare, men tvekat lite på grund av priset, men om den skulle kunna passa betalar jag helt klart det istället. Ni tipsade om Island, vad tror ni om Comfort Shorty?

Skriv inte så fint om knightssadlarna, då saknar jag ju min gamla goding! :p
(fungerade bra med skitoinlägg och grandeurpad, knights egna var skit)

TS.
Mina erfarenheter är att; sensation inte är värd sitt pris, varken jag eller hästarna upplevde någon WOW-känsla.
Knights är en bra allround-soffkudde modell med ett bra beg.pris och rätt OK i kvalitet.
Trekker master dressage är underbara sadlar men passar inte korta ryggar.
Freemax är Ok skogssadlar men frågan är om de inte är lite längre?
Justja, hade en torsion ett kortare tag, gillade inte den heller, inte heller masterback.

Har just nu en star trekk dressyr till den kortryggade och det fungerar bra!
Är faktiskt än så länge nöjd med den sadeln.

Senast ändrad:

Nej har den inte själv men har provridit den ett par gånger och jag tycker att den är bland de bättre bland soffkuddemodellerna. Cheyennen är också väldigt bra men den tror jag blir för lång. Börjesmodellen är väldigt kort om du kan ha en liten storlek, tyvärr har jag inga bilder på den. Tror börjes är den kortaste bland soffkuddarna. Kolla i bomlöstråden där borde du få en hel del tips.

Tror tyvärr att shortyn är för lång den också.

Var bor du? Hade ju varit jättesnällt och bra om det hade funnits möjlighet att prova innan man köper, så man slipper ha ännu fler sadlar som bara ligger :)

Bor i Kungsbacka och vi har en Börjes här, så får väl åka dit och kolla på deras bomlösa sadel. Har faktiskt inte ens tänk på det. Tack för tipset!

en av mina stallkompisar har en börjes som hon är nöjd med, kolla bara så att den inte är snesydd, har sett här på buke att vissa har fått snesydda exemplar.

ang börjes paddar så är det verkligen ingeting att ha, beställde här förut för dom hade billiga sådana, hade inte tänkt att använda inläggen utan var bara intresserad av fodralet så att säga (var gruvligt trött på symaskinen då och orkade inte riktigt göra klart mina egna hemma sydda varianter, som förövrigt funkar bättre än dom köpta!)

Inläggen var dock skumgummi eller liknande och när jag skulle ta ut dem gick ena sönder och jag fick en stor bit i handen och då hade jag inte varit oförsiktig eller nått utan skulle bara ta ur den, så med dem inläggen skulle jag inte rida med i ens 5 minuter.

samma tjej som har börjes har nu köpt en freemax som hon är väldigt nöjd med. har dock inte sett/provat den själv ännu då bor utomlands just nu.

är också possitiv till startrekk har ridit i en sådan, alround mot hopp och den var väldigt trevlig.

även SBS Flexion dressyr tyckte jag var en trevlig bomlös sadel. dock med väldigt små paneler/bossor eller va man nu kallar det så jag skulle nog rida med padd även till den även om man egentligen inte ska behöva. den låg stilla på mitt varmblod som sköt fram min knight så pass mycket att jag fick rida med svanskappa, flexion däremot satt som den skulle utan svanskappa.

Tack för informationen och tipsen!

Ska nog åka till Börjes imorgon och ta med en ut till stallet för att testa. Kollade på hemsidan lite snabbt nu och padden verkade lite väl billig för att vara bra, och det verkade den inte heller vara efter din beskrivning.

Du skrev innan att du har en Knights, hur är de i storlekarna? Tror du att även de blir för långa på henne? Som jag har fattat det så kan de bomlösa sadlarna vara längre än de med bom, men när jag har haft bomsadlar på henne har jag tyckt att sadlarna jag har hemma på 40 och 42 cm är för långa. Så jag antar att det lär bli svårt att hitta en tillräckligt kort bomlös sadel.

Jag och en stallkompis hade ute en tjej som provade ut sensation sadlar åt min och hennes häst.

jag var inte alls imponerad, det sadlades för det första otroligt långt fram, vilket gör mig väldigt skeptiskt till utprovaren + att jag inte har fått något bra svar på VARFÖR, har sett även hemsida från dom som säljer sadlarna och på alla bilder där sadlas det också långt fram.
Jag red i en knights bomlös då, som åkte fram när man red och det störde helt klart hästen, så jag fick använda svanskappa, så jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad mot en knight för långt fram och en sensation långt fram.

Det där är ju helt fel, en sensation ska inte ligga längre fram än en vanlig sadel. Den ska ligga bakom bogbladet, dock är det inte lika känsligt om bogbladet rör sig under sadeln i steget eftersom sensationsadeln inte har något koppjärn, och det är den delen som skadar bogbladet om det inte ligger rätt/inte passar.

och Sensation sadeln kom inte alls ner över hästryggen, den låg och flöt lite ovan på såg det ut som, ungefär som det ser ut på bilden som TS har, det såg för smalt ut så att säga, kändes väldigt märkligt att rida i. Både på mitt varmblod och på kompises shire. Men utprovaren var så positiv så och tyckte att sadlarna låg jätte bra på båda hästarna. blev i vart fall inget för för någon utav oss.

Då passade tydligen den sadeln inte era hästar, tråkigt att ni hade så dålig ÅF.

Nu kan det ju vara så att vi fick en dålig utprovare (högst troligt!) men jag kan även säga att även om jag tyckte att det var en skön sadel att rida i så var den inte så mycket bättre (läs väldigt lite bättre) än min Knights att det motiverade priset för mig.

Jag har dock köpt nya inlägg och sytt padd själv, fick inte med inlägg när jag köpte sadeln (begagnat) så jag vet inte hur knights inläggen är men atagligen inte mycket att hurra för, Jag köpte sensations inlägg, vilket var lite av en besvikelse faktiskt, helt okay bra men inte så bra som jag hade hoppats (paddar upp extra med tjockt liggunderlag och då funkar det bra) ska jag byta inlägg så får det blir Skito!

Jag har en sensation och är kanonnöjd med den. Jag har en junior mot dressyr, 16.5". Jag har haft den på 4 hästar, varav jag ridit 3 av den med den. På den fjärde passade den inte. Men på de 3 som den passat på har den legat jättebra och inte rört sig en millimeter, den ligger nära och jag fåt jättebra kontakt med hästen.

TS: Min förra hade också kort rygg, kan inte säga hur lång den var i förhållande till din hästs rygg. Men jag mätte sadelbärande ytan till max 36, och då var det verkligen så att jag pressade på varenda liten millimeter. Optimalt hade varit 34-35. På honom var det verkligen WOW- effekt. Jag hade först inte tänkt köpa den, men det var omöjligt att inte göra det efter att ha provat den. Andra hästar jag ridit har inte varit någon jätteskillnad ridmässigt, men för mig som ryttare har det varit klar skillnad. De andra hästarna har dock inte haft något problem att hitta andra sadlar och har haft sadlar som legat rätt bra.

Min häst hade också problemet att alla sadlar åkte fram, för honom berodde det på att de var för långa och han var lite överbyggd, så allt knuffades framåt.

Jag bor i Varberg om du är intresserad av att prova, en i stallet har en Star trekk island som du säkert får prova också. Det är ju lite närmare än dalarna :P

Senast ändrad:

Skönt att höra att inte Sensation sadlarna passar alla hästar... man blir lite skeptisk när man bara hör gott om en sadel. Så bra kan den inte vara. Kollade även på försäljarens hemsida och håller med dig om att en del har sadlat på tok för långt fram och en del ser även ut att ha för långa sadlar. Hoppas bara att de fortfarande är så nöjda som de skriver.

Då behöver jag inte längre ha dåligt samvete för att jag rider i min gamla soffkudde, köpt för 7 år sedan på Börjes. Det är den enda sadel som min häst accepterar men jag skulle villja ha en sadel med mer stöd och framförallt en som inte vill glida i sidleds.

Till TS, jag är glad så länge min häst är glad och då rider jag i Börjes bomlösa 15" med Haf pad och extra ilägg av gele och alltid ett skinn närmast hästen.:banana:

Skönt att höra att inte Sensation sadlarna passar alla hästar... man blir lite skeptisk när man bara hör gott om en sadel. Så bra kan den inte vara. Kollade även på försäljarens hemsida och håller med dig om att en del har sadlat på tok för långt fram och en del ser även ut att ha för långa sadlar. Hoppas bara att de fortfarande är så nöjda som de skriver.

Då behöver jag inte längre ha dåligt samvete för att jag rider i min gamla soffkudde, köpt för 7 år sedan på Börjes. Det är den enda sadel som min häst accepterar men jag skulle villja ha en sadel med mer stöd och framförallt en som inte vill glida i sidleds.

Till TS, jag är glad så länge min häst är glad och då rider jag i Börjes bomlösa 15" med Haf pad och extra ilägg av gele och alltid ett skinn närmast hästen.:banana:

Klart de inte passar alla. Däremot finns det ju olika modeller, så det är ju enklare att hitta någon som passar eftersom de är lite olika. Men självklart finns det hästar som den inte passar alls.

Om man sadlar för långt fram ser det jättekonstigt ut, och jag håller med dig om att många av bilderna på hemsidan inte är direkt smickrande. Sen ska jag erkänna att de första gångerna jag sadlade själv så fick jag lägga om den massa gånger innan jag blev nöjd. Egentligen är det ju precis samma, men ögat lurar en att tro att det ska vara svårare än vad det är. Nu lägger jag bara på den direkt utan krångel och där ligger den sen tills jag tar av den.
Jag var jätteförvånad att den inte gled ens lite. Jag har suttit på när de har hoppat åt sidorna och busat och jag kan ibland glömma att spänna åt sadelgjorden efter jag hoppat upp men den har legat kvar ändå!!

Ang. att din sadel glider, har du testat med en annan pad? Haf pad tycker jag är jättesvåra och obekväma. Du kanske kan testa att lägga en gelpad under? Så hindrar det ju lite av glidandet.

Är gjorden ordentligt spänd på bilden?
För en bomlös är ju väldigt lätt och mjuk och därför ligger den högt ovanpå tills man spänner gjorden. Har du gjort det skulle jag byta pad. Har du inlägg i som är 2,5 cm och jämntjocka? (standard) För det finns ilägg som är 1cm + 1,5 cm pålimmad närmast ryggraden. Dessa är speciellt för runda breda ryggar och gör att man sitter smalare. Då hamnar sadeln inte heller lika högt över hästen. Kan vara värt att testa iaf om du haft problem med att hitta sadel.

Jag har inte heller upplevt att Torsion ligger mot/trycker mot bogbladet. Paden gör ju att sadeln lyfts bort från bogbladet så det kan rotera under utan hinder. I och med att de är mjuka bomlösa så blir det endast tryck var man sitter och trycket sprider sig inte framåt kring framvalvet såvida man inte sitter där. Haft 3 olika Torsion modeller under 5-6 år och inte upplevt problem med någon, trots att de legat på väldigt korta hästar. Inte heller på halvblod med framträdande manke och bogblad har det varit några problem, tvärtom har de rört sig väldigt bra i sadlarna.

Tror att det kan vara problemet på min med, att hon är lite överbyggd och att sadlarna är lite långa. I kombination med att hon inte har någon manke alls, så nästan allting åker fram på halsen.

Om jag får hade jag gärna kommit ut och tittat på din sadel! Vi kanske kan höras i PM :)

Ja, gjorden är spänd som den ska. Visste inte att det fanns olika tjocklekar på paddarna, är så van vid bomsadlar så det är mycket nytt att förstå. Men jag tror att jag borde ha standard, för tycker att den är väldigt tjock.

Testade att lägga på sadeln utan pad igen bara för att kolla, eftersom ganska många tror att det skulle kunna bli bättre med en tunnare pad. Sadeln kommer ju ner mycket bättre utan pad, som ni kan se på bilderna. Men tycker ändå att den är lite lång, och tror att den kommer lägga sig över ryggen och bli för smal även med en tunnare pad. Tror jag fel eller håller ni med? På den här bilden ser man även att sadeln lagt sig på bogbladet, och jag tycker inte att jag kan dra bak den mer. Vilket i så fall betyder att den skulle vara tvungen att ligga långt fram, vilket ni verkar tycka lite olika om. Vissa tycker att det är okej och vissa inte. För mig som är van vid bomsadlar låter det jättekonstigt att sadeln kan ligga på bogbladet utan att göra någon skada, och undrar vad det är som gör att de bomlösa kan göra det men inte sadlar med bom?

Det som gör att EN DEL bomlösa kan ligga mot bogbladet är att de inte har något koppjärn. Det är ju koppjärnet i sadeln, alltså den främre delen av bommen som går ner bakom bogbladet som kan göra skada på brosket på bogbladet. Varje steg hästen tar så rör sig bogbladet och om det sitter ett hårt koppjärn som inte sitter där det ska sitta så tar det i varje steg. Koppjärnet stöter då i brosket varje steg och det riskerar att bli permanenta skador.
Om du har en bomlös utan koppjärn (finns en hel del med koppjärn också, tex. star trekk) så finns det inget som slår emot. Visst, om den sitter dåligt så ger det ju ett tryck, men inte den hårda smällen som blir av koppjärnet.

Däremot så måste man ju fortfarande akta andra viktiga delar, manken tex. ska det inte bli något tryck på, varken ovanifrån eller på sidorna, för där går nerver som kan skadas. Vet inte om du har tänkt på om du råkat komma åt punkten om du ryktat med piggborste nån gång, hästen kan då rycka till lite. Det blir som en änkestöt och är inte så skönt.

Sadeln ser inte för lång ut. Vid en mjuk bomlös går man efter sittytan på sätet, ej efter var bakvalvet slutar. En sådan typ av bomlös är så mjuk så den fördelar inte vikten utanför den ytan var du sitter. Därmed sagt är det viktigt att sätet är tillräckligt stort så du inte sitter på bakvalvet!
Detta är också anledningen till att pommeln kan ligga på bogbladet, det blir inget tryck där såvida du inte sitter där.
Paden lyfter sedan pommeln från bogbladet så det inte slår emot. Givetvis som Elina8 påpekade får pommeln inte ligga mot manken, den ska gå fri. Tornutskotten måste också gå fria när du rider. Detta kollar man mha svettavtrycket.

Vid en traditionell sadel har du en mer eller mindre hård bom som fördelar trycket fram och ner över ortspetsarna. Desto hårdare bommen är desto bättre fördelas trycket öbver hela bommens yta. Är bommen för flexibel blir det samma som med en bomlös - trycket fördelas ut under dina sittben men inte så mycket framåt eller bak.

Om jag vore du skulle jag provrida med en tunnare pad (jag föredrar 1/2" + 3/4" paden) för då märker du om hästen trivs eller inte och om sadeln placerar dig i en korrekt position eller inte. Hamnar du i bakvikt även med en tunna paden så är det inte så mycket att göra, utan då får du prova något annat. Min erfarenhet är dock att Torsion är de bomlösa som passar bäst på breda hästar. Har provat det mesta som finns på marknaden... Min häst blev dock för bred (125 grader) för sina Torsion så sen ett antal år tillbaka rider jag i WOW och Jensen istället.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 098
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
540
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
449
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka