Jag och en stallkompis hade ute en tjej som provade ut sensation sadlar åt min och hennes häst.
jag var inte alls imponerad, det sadlades för det första otroligt långt fram, vilket gör mig väldigt skeptiskt till utprovaren + att jag inte har fått något bra svar på VARFÖR, har sett även hemsida från dom som säljer sadlarna och på alla bilder där sadlas det också långt fram.
Jag red i en knights bomlös då, som åkte fram när man red och det störde helt klart hästen, så jag fick använda svanskappa, så jag förstår inte vad det skulle vara för skillnad mot en knight för långt fram och en sensation långt fram.
Det där är ju helt fel, en sensation ska inte ligga längre fram än en vanlig sadel. Den ska ligga bakom bogbladet, dock är det inte lika känsligt om bogbladet rör sig under sadeln i steget eftersom sensationsadeln inte har något koppjärn, och det är den delen som skadar bogbladet om det inte ligger rätt/inte passar.
och Sensation sadeln kom inte alls ner över hästryggen, den låg och flöt lite ovan på såg det ut som, ungefär som det ser ut på bilden som TS har, det såg för smalt ut så att säga, kändes väldigt märkligt att rida i. Både på mitt varmblod och på kompises shire. Men utprovaren var så positiv så och tyckte att sadlarna låg jätte bra på båda hästarna. blev i vart fall inget för för någon utav oss.
Då passade tydligen den sadeln inte era hästar, tråkigt att ni hade så dålig ÅF.
Nu kan det ju vara så att vi fick en dålig utprovare (högst troligt!) men jag kan även säga att även om jag tyckte att det var en skön sadel att rida i så var den inte så mycket bättre (läs väldigt lite bättre) än min Knights att det motiverade priset för mig.
Jag har dock köpt nya inlägg och sytt padd själv, fick inte med inlägg när jag köpte sadeln (begagnat) så jag vet inte hur knights inläggen är men atagligen inte mycket att hurra för, Jag köpte sensations inlägg, vilket var lite av en besvikelse faktiskt, helt okay bra men inte så bra som jag hade hoppats (paddar upp extra med tjockt liggunderlag och då funkar det bra) ska jag byta inlägg så får det blir Skito!