Torsten gnager på sin enda kula

joooo. Trodde bara i min enfald att det skulle gå bättre, inte bli sämre
Dels kan det ta ett tag, därav den långa tiden med eliminationsdiet, men dels kan det ju också vara så att det inte är något i fodret han reagerar på utan något i omgivningen (atopi). Då kommer ingen mat i världen göra honom frisk utan det får man behandla på andra sätt. Först måste man dock utesluta en foderallergi (och bakterieinfektion, parasitinfektion etc).
 
Dels kan det ta ett tag, därav den långa tiden med eliminationsdiet, men dels kan det ju också vara så att det inte är något i fodret han reagerar på utan något i omgivningen (atopi). Då kommer ingen mat i världen göra honom frisk utan det får man behandla på andra sätt. Först måste man dock utesluta en foderallergi (och bakterieinfektion, parasitinfektion etc).
Börjar man alltid med eliminationsdiet? Kan man inte börja med eliminationsdiet och samtidigt ta ett allergiprov? Har själv en allergisk katt men jag minns inte hur vi gjorde :)
 
Börjar man alltid med eliminationsdiet? Kan man inte börja med eliminationsdiet och samtidigt ta ett allergiprov? Har själv en allergisk katt men jag minns inte hur vi gjorde :)
Nej tyvärr fungerar det inte så. Både pricktest och blodprov för atopi kan visa falskt positivt. Man måste utesluta allt annat som ger hunden symtom, inklusive foderallergi, innan man kan ta testen och utvärdera resultaten på rätt sätt.
 
joooo. Trodde bara i min enfald att det skulle gå bättre, inte bli sämre
För min var det framförallt magen som var ledsen även om han hade mindre problem med kliande och svamp mellan trampdynorna och i öronen och han blev så mycket sämre av det fodret veterinären sa att han skulle ha. Jättedålig så det bara rann diarré och han kräktes ännu mer så det fungerade ju inte. Jag försökte diskutera det med den veterinären vi hade då men hen ansåg att vi ändå skulle fortsätta. Det var liksom på den nivån att jag oroade mig för att han skulle dö. Jag bytte veterinär och vi provade många olika foder tills vi hittade ett han fungerade på. Självklart är det viktigt att utesluta allt annat under eliminationsdieten men fodret får ju inte göra att djuret blir än sämre, då måste man ju byta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 124
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 725
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 395
Senast: nilie
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp