Torv - störst infektionsrisk?

C

cerrox

Är det verkligen så??!...... Jag pratade med en i stallet ikväll som påstod att det är så....att hennes veterinär hade sagt det.....att man inte ska ha torv i boxen....att det är absolut farligaste man kan ha som strö i boxen när hästen har blivit ledbehandlad just pga att infektionsriken är betydligt större än om man har något annat strö...

Min Prins har ju blivit behandlad ett x antal gånger i typ alla leder & har alltid stått på torv....men ingen veterinär har någonsin nämnt detta & jag har inte heller tänkt på detta.....men man blir ju lite orolig nu....

Undrar om det är någon annan som har hört detta innan & om det stämmer att det är störst infektionsrisk med torv & isåfall varför det är det? .....hur stor är risken att dom får en infektion bara för att dom står på torv? ..... hur märker man att dom får en infektion? ..... snurrar ännu fler funderingar nu....
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Jo, min hovis och jag pratade om det åxå. Han hävdade sin ståndpunkt så här: Ställ dej själv frågan Vad är torv? Vad behövs för att bryta ned detta till torv?
Det fick mej att tänka till iaf. Sunt förnuft säger då att torv kanske inte är så lämpligt.
Jag har ett sto som är bronkithäst (råddes använda torv), dessutom har hon otroliga karledsproblem (torv ej lämpligt, spån uteslutet).
Jag har alla pållarna på halm numera.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Det har jag aldrig hört någon säga under mina 5,5 år på vet högskolan iaf..
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Det jag har hört om torv är att man inte skall ha det hoss föl. Det har med kvävningsrisken att göra. Då det kan gegge ihop sig i näsa och svalj om dom smakar på det.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Det torde vara samma bakterier som i marken.
du törs väl ha hästen ute?

Den har väl plåster över sticken?
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

det ända jag har tänkt på att det är så blött o äckligt, jag vill att in häst ska stå torrt inne.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

nää han hade bara 4 dm :smirk: sen är den ju blöt ur påsen det är det jag menar, mörk blöt o äcklig :crazy: :crazy:

Ta in torven nåt/några dygn innan du ska använda den ska du se att den torkar upp... Blöt ska den inte va.

Alla dessa människor som är emot torv, visst det ÄR mörkt med torv men skaffa en bättre lampa i boxen (jag har haft en speciell sladdlampa som jag använder i de boxar jag haft för dåligt lyse i, nu har vi dragit om elen så nu e de bra med lyse) så ser ni ALL skit och kan sluta gnälla på att det är "skitigt" för ren torv är def inte skitig.

Som ni märker e jag partisk men har haft mina hästar på torv sen ca 1991 ALDRIG haft problem !
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Ta in torven nåt/några dygn innan du ska använda den ska du se att den torkar upp... Blöt ska den inte va.

Alla dessa människor som är emot torv, visst det ÄR mörkt med torv men skaffa en bättre lampa i boxen (jag har haft en speciell sladdlampa som jag använder i de boxar jag haft för dåligt lyse i, nu har vi dragit om elen så nu e de bra med lyse) så ser ni ALL skit och kan sluta gnälla på att det är "skitigt" för ren torv är def inte skitig.

Som ni märker e jag partisk men har haft mina hästar på torv sen ca 1991 ALDRIG haft problem !
Så torrt som kutterspån o halm blir det aldrig, isf måste man ju lägga ut det o låta det torka. Det var ju inte blött att man kunde vrida ur det men fan inte torrt.
Vi hade lysrör på innertaket ner i boxarna så tillräckligt ljus fanns det visst, men torv ÄR mörkt, har inte sagt ngt om att det är skitigt men däremot tycker jag det ser sunkigt o äckligt ut. Min häst passade inte att stå i det, han dog runt hö i hela boxen o vägrade att äta det, fck kasta 3 - 4 kg hö varje dag :crazy: han hällde ut vatten i boxen o vandrade runt o trampade ner hel boxen.
Nu står han på halm, skiter i ett hörn o kissar på en plats, resten är orört han drar inte omkring höt, så aldrig mer torv för hans del.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Konstig torv du fått tag på, den som vi köper till vårt stall är snustorr.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Min torv är också torr. Jag har aldrig varit med om att torven är blöt. Möjligtvis något lite fuktig eftersom balarna har en tendens att frysa på vintern.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Konstig torv du fått tag på, den som vi köper till vårt stall är snustorr.

jag har int fått tag på utan stallet, de har använt fletra olika märken o den har aldrig varit torr.
Men andra får gärna använda det men det passar inte min häst.
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Nej, det lär vara en skröna. Torv är alldeles utmärkt som strömedel. Vilken infektion skulle det röra sig om?
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Jo, min hovis och jag pratade om det åxå. Han hävdade sin ståndpunkt så här: Ställ dej själv frågan Vad är torv? Vad behövs för att bryta ned detta till torv?
Det fick mej att tänka till iaf. Sunt förnuft säger då att torv kanske inte är så lämpligt.

Och vad är svaren på detta?
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

Ja det kunde vara intressant att få höra vilka bakterier det skulle vara frågan om o i vilken utsträckning de finns kvar från det torven bildades.
PL
 
Sv: Torv - störst infektionsrisk?

....att det är absolut farligaste man kan ha som strö i boxen när hästen har blivit ledbehandlad just pga att infektionsriken är betydligt större än om man har något annat strö...

....

Tvärtom är det. De flesta sorters torv har en antiseptisk effekt och ibland t o m bakteriedödande effekt.
Därför grävde våra förfäder ner mat i torvmossar och därför har en del kulturer använt torv som blöjor. HH
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 308
Senast: pews1972
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 650
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 264
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp