Torvbädd+halm i ligghall?

Bukefalos 30 år!

anonymous1756

Trådstartare
Nu håller vi på att bygga ligghall. Äntligen!

Vi har beställt ett helt gäng halmbalar, för hästarna (2st) kommer ha halm i ligghallen.
Underlaget är grusat och dränerat.

Nu börjar jag fundera på om man kanske ska ha en torvbädd under? För att suga upp kisset (2 ston🤣) ordentligt och minska ammoniaklukten.
Någon som har erfarenhet av att ha torvbädd och en del halm uppepå? Funkar det bra även under vintern?

Nu håller vi på att bygga ligghall. Äntligen!

Vi har beställt ett helt gäng halmbalar, för hästarna (2st) kommer ha halm i ligghallen.
Underlaget är grusat och dränerat.

Nu börjar jag fundera på om man kanske ska ha en torvbädd under? För att suga upp kisset (2 ston🤣) ordentligt och minska ammoniaklukten.
Någon som har erfarenhet av att ha torvbädd och en del halm uppepå? Funkar det bra även under vintern?
Torv på grusbädd blir inget bra.

Dräneringen blir igensatt på mycket kort tid, kanske bara en-två säsonger.

I en ligghall med halmbädd ovanpå dränerat grus uppstår normalt inte någon ammoniaklukt.

Kisset rinner ner och igenom gruset. Bädden blir "torr". Observera att man måste ströa generöst och tillräckligt ofta.

En halmbädd på betong fungerar annorlunda, där kan det eventuellt uppstå ammoniaklukt, om det finns många hästar på liten yta, och man snålar med att ströa.

Jag har enbart halm i mina ligghallar, som används flitigt av hästarna, där finns ingen ammoniaklukt alls.

I boxarna, som mest används i samband med skötsel, men periodvis för övernattning också, har jag halmbäddar på torvunderlag.

Jag har haft det, och tycker det fungerar bra :)
Tack för svar, brukar du fylla på torven under tiden?
Jag tänkte att jag fyller på rikligt nu i höst när ligghallen är klar, låter det sätta sig, har på halm som jag fyller på när det behövs. Men behöver jag fylla på torven något? eller räcker det med att jag byter ut den1 gång/år?🤗

Torv på grusbädd blir inget bra.

Dräneringen blir igensatt på mycket kort tid, kanske bara en-två säsonger.

I en ligghall med halmbädd ovanpå dränerat grus uppstår normalt inte någon ammoniaklukt.

Kisset rinner ner och igenom gruset. Bädden blir "torr". Observera att man måste ströa generöst och tillräckligt ofta.

En halmbädd på betong fungerar annorlunda, där kan det eventuellt uppstå ammoniaklukt, om det finns många hästar på liten yta, och man snålar med att ströa.

Jag har enbart halm i mina ligghallar, som används flitigt av hästarna, där finns ingen ammoniaklukt alls.

I boxarna, som mest används i samband med skötsel, men periodvis för övernattning också, har jag halmbäddar på torvunderlag.
konstigt, jag har haft häst på lösdrift tidigare och då stank det..
Mycket bra input du kommer med, tack!

Jag hade vanlig torv. Halmen låg ju uppepå. Att torv fryser upplever jag främst i balarna, inte i ligghallen och ffa inte med halm på.
Åh vad bra, tusen tack!
Fyllde du på torven något under årets gång? jag tänkte fylla på rikligt i höst, låta det sätta sig, fylla på halm när det behövs. Men behöver jag fylla på med torv? eller räcker det med att jag byter ut det 1 gång/år?

Liknande trådar

• Hur lite mat kan man egentligen ge dem?
  • Priser på halm i år?
  • halm som strö
  • T
    Halm eller Spån?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar